כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הכתובת על הקיר

אלו הערים שנמצאות בסיכון מוגבר מפני רעידות אדמה

בדיון בכנסת בנושא רעידות האדמה, נציג משרד הביטחון גילה: "גם מבנים בירושלים, בחיפה והקריות ובדרום הארץ בסכנת קריסה כתוצאה מאירוע של רעידת אדמה" | ג'קי לוי, ראש עיריית בית שאן שעירו בסיכון הגבוה ביותר, אמר: "שממשלת ישראל תשים כסף לחיזוק מבנים ורק אחר כך תדון במי יטפל בפצועים ויפנה את המתים"

אלו הערים שנמצאות בסיכון מוגבר מפני רעידות אדמה
רעידת האדמה בטורקיה צילום: אריק מרמור, פלאש 90

ועדת הפנים והגנת הסביבה בראשות ח"כ יעקב אשר קיימה אתמול (שני) דיון שנמשך כארבע שעות בעניין היערכות מדינת ישראל להתמודדות עם רעידות אדמה. בדיון השתתפו ראשי רשויות, גופי הביטחון, מציגי משרדי ממשלה ועוד. יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר: מדובר בדיון ראשון מתוך סדרה של דיונים שתוקדש לעניין, שבסופה נפרסם מסמך מקצועי של המלצות ומסקנות ולאחריו נקים ועדת משנה שתעקוב אחר ביצוע המסקנות. דרושה התערבות מדינה, גם בתקצוב לצורך חיזוק מבנים וגם בהקלת רגולציה על יזמים.

"עשינו בשבוע האחרון עבודה נוספת ומדובר בהרבה יותר מ10 ישובים בהם יש סיכוי לקריסת מבנים כתוצאה מרעידת אדמה, ביניהם חיפה והקריות וגם אזורים אחרים בדרום ובירושלים. מדובר באזורים נוספים מעבר למה שהכרנו", דברים אלה אמר אמיר יהב, מנהל ועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה במשרד הביטחון, בישיבה שהתקיימה בוועדת הפנים בנושא היערכות מדינת ישראל להתמודדות עם רעידות אדמה.

"אם אצלנו תתרחש רעידת אדמה כמו שהיתה בטורקיה נראה כאן מראות דומים. מדינת ישראל נערכת לרעידת אדמה ויחסית למדינות אחרות בעולם אנחנו נמצאים במקום לא במקום רע, אבל ההתקדמות מאוד איטית. אני מקווה שהמדינה תתעורר בעקבות האירוע בטורקיה ותשקיע יותר בהיערכות לרעידות אדמה", אמר יהב.

מנזקי רעידת האדמה בטורקיה. צילום: אריק מרמור, פלאש 90.

הוא חשף כי במיפוי שהתקיים בשבוע האחרון על ידי הוועדה הבין-משרדית לרעידות אדמה עלה כי גם ירושלים, חיפה, הקריות ודרום הארץ נמצאות בסיכון מוגבר להתמוטטות מבנים, נוסף על 10 הרשויות שנמצאות על תוואי השבר הסורי אפריקני ומופו כבר בשנת 2015. "אני חושב שתמ"א 38 והחלופה שלה הן תוכניות טובות שעשות את עבודה באזורי הביקוש, אבל צריך לתת מענה לאזורים שהם לא אזורי ביקוש".

עוד אמר כי לוועדת ההיגוי אין סמכויות לאכוף את תוכניות העבודה של משרדי הממשלה והתפקיד שלה לבקש יפה ליישם את תוכניות ההיערכות לאירוע של רעידת אדמה. במענה לשאלת יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר, מתי התכנסה לאחרונה ועדת השרים לענייני רעידות אדמה, ענה יהב כי ועדת השרים התכנסה בפעם האחרונה בשנת 2016.

איציק בר, סגן ראש המל"ל, הסביר כי החלטת הממשלה מנחה את שר הביטחון להכין את העורף למלחמה ולתרחישים שאינם מלחמתיים לרבות רעידת אדמה. לדבריו, משטרת ישראל אמורה לתת את המענה בשעות הראשונות, אבל האחריות הכולל להכנת העורף הוא שר הביטחון ולכן הוקם רח"ל (רשות חירום לאומית) לצדו של שר הביטחון. "הבעיה במדינת ישראל שלא קיימת תוכנית לאומית רב שנתית להכין את ישראל לרעידות אדמה. הבעיה המרכזית היא בעיה תקציבית, ובנוסף, יש צורך ללכת לפינוי בינוי ולהתחדשות עירונית ב-10 רשויות שיושבות על השבר הסורי אפריקני. רעידת האדמה שהתרחשה בטורקיה היא לא תרחיש דמיוני – ההיקפים מאוד דומים למה שקורה כאן.", אמר בר.

יעקב אשר בראשות הוועדה | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת.

ז'קי לוי, ראש עיריית בית שאן שעירו נמצאת בסיכון גבוה להינזק ברעידת אדמה אמר: "נכנסתי לפה מודאג ועשיו אני יוצא מפוחד. כולם מסכימים שרעידת אדמה תבוא, אבל אף אחד לא נמצא במקום שמקבל את ההחלטה. אם תבוא רעידת אדמה זה יהיה אסון ואף אחד לא ימשיך לשבת על הכסא שלו. מצב המבנים שלנו לא סובל דיחוי". הוא ביקש: "ממשלת ישראל תשימו את הכסף למבנים המסוכנים ביותר, אחר כך תדונו מי מפנה את הפצועים ומי קובר את המתים. האחריות מוטלת עליכם במשמרת שלכם – איך אתם ישנים? איך אתם לא נערכים? יש פה בלאגן מטורף וכל הנושא צריך להתארגן תחת גוף אחד בתקציב המדינה." עוד אמר כי עיריית בית שאן נבנתה בשנות ה-50 ובכל רעידת אדמה הבניינים בתחומה מקבלים עוד סדק ועוד סדק. "אם אתם מבינים את האחריות שמוטלת עליכם, אנחנו נהיה השותפים שלכם, אבל שהכסף יגיע מהממשלה".

חיים ביבס, יו"ר השלטון המקומי בישראל הוסיף כי קיימות כ- 800 אלף יחידות דיור שנמצאות בסכנה אם תתרחש רעידת אדמה. "ההתייחסות הפעם צריכה להיות הכי רצינית. תמ"א 38 היתה תמ"א לעשירים, ולא טיפלה במקומות כמו בבית שאן. המדינה צריכה להביא מיליארדים כדי שיהיה שינוי. כל משרד ממשלה מוציא מכתב כדי לכסת"ח - זוהי בדיחה עלובה כי מדובר במיליארדים. כל משרדי הממשלה צריכים להתכנס עם פיקוד העורף ולחזק ולבנות גם ממ"דים. הדבר הזה יקרה רק כאשר יהיה מדובר בתקציב של במיליארדים".

בדיון השתתף גם עוזר מנכ"ל משרד הפנים יוסף חיים שמחון, שעדכן כי בימים אלה מנכ"ל משרד הפנים בוחן את האפשרות להאריך את תוקף תמ"א 38.

פעולות החילוץ בטורקיה | צילום: אריק מרמור, פלאש 90.

יו"ר הועדה ח"כ יעקב אשר אמר כי הוא רואה ברעידת האדמה את אחד האיומים המרכזיים על מדינת ישראל. "הוועדה הזאת אחראית מטעם הכנסת על פיקוח על משרדי הממשלה בכל הקשור להיערכות המדינה לרעידות אדמה. מדובר בדיון ראשון מתוך סדרה של דיונים שתוקדש לעניין, שבסופה נפרסם מסמך מקצועי של המלצות ומסקנות ולאחריו נקים ועדת משנה שתעקוב אחר ביצוע המסקנות. התחדשות עירונית היא הפתרון המרכזי, אבל כידוע הבעיה היא שדווקא באזורים שעל קו השבר הסורי אפריקני אין רווחיות לפרויקטים כאלו ודרושה התערבות מדינה, גם בתקצוב וגם בהקלת רגולציה על יזמים. משרד האוצר אוהב לבדוק כמה יעלה לנו שיקום וחיזוק מבנים, אבל הבדיקה הנכונה שצריכה להיות היא כמה תעלה לנו רעידת אדמה. חכם שעיניו בראשו ישקיע היום כדי שמחר יהיו לנו פחות נזקים ופחות הוצאות".

ממשרד האוצר נמסר בישיבה כי בעשור האחרון משרד האוצר תקצב בצורה ישירה בסכום של 450 מיליון ₪ לצורך חיזוק מבנים, וכי לקראת דיוני התקציב משרדי הממשלה צריכים לשים בראש סדר העדיפויות את ההיערכות לרעידות אדמה. יו"ר הוועדה ח"כ אשר סיכם ואמר כי יש שר אוצר שמבין היטב "שהנושא הזה הוא לא לוקסוס אלא פשוט הצלת נפשות".

רעידת אדמה בטורקיה רעידות אדמה ועדת הפנים והגנת הסביבה יעקב אשר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד