י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
"לא לקבל פרשנויות שטחיות"

פוסק הדור על רעידת האדמה בטורקיה: "התראה מהקב"ה"

בדבריו הוסיף פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך: "ראיתי מי שהסביר את האסון הגדול שהוא כדי להראות את "אהבת הקב"ה לישראל", אך יש לידע שלא זוהי הדרך ולא זוהי העיר, ולא כך חינכו גדולי ישראל". צפו בדבריו המלאים

פוסק הדור על רעידת האדמה בטורקיה: "התראה מהקב"ה"
פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך צילום: דוד ארזני

פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך התייחס לאחר השיעור כללי בהיכל ישיבתו לאסון רעידת האדמה שאירעה בשבוע שעבר בטורקיה והובילה לעשרות אלפי הרוגים. בדבריו הנוקבים חדרי לב עורר לפשפש במעשים, והוסיף בקשה מיוחדת מתלמידיו: "לא לקבל פרשנויות שטחיות של אנשי הרחוב אלא להסתכל על המצב באספקלריה של תורה ובדעת תורה".

בדבריו המעוררים אמר כי יש לראות ברעידת אדמה כקול ה' בכוח המכריז ואומר לנו 'ראו מה שאני יכול'.

בתחילת דבריו הביא את נבואתו של הנביא זכריה שניבא כי הבתים בירושלים ייהרסו עוד לפני מלחמת גוג ומגוג: "הנביא זכריה (י"ד, ב') התנבא על התקופה שלפני מלחמת גוג ומגוג, "ואספתי את כל הגויים אל ירושלים למלחמה ונלכדה העיר ונשסו הבתים ויצא חצי העיר בגולה ויתר העם לא יכרת מן העיר", והרי שלפני מלחמת גוג ומגוג הבתים בירושלים ייחרבו (ונשסו הבתים), וחצי מירושלים יצאו לגולה, והדברים הללו אף כי נראים לנו רחוקים בשכל הפשוט, אבל אנו מאמינים בני מאמינים שכל דברי נביאים אמת, והדבר ברור כשמש בצהרים שכך יהא.

"מי לא ירא מדבר זה, שהלא אין אחד שמובטח על עצמו מאיזה חצי של ירושלים הוא יהא, אם בחצי שייצאו לגולה או בחצי האחר, ועל כן בתקופה כזאת צריך לחטוף עוד ועוד מצוות ואפילו מצוות קלות, ובפרט במצוות תלמוד תורה שכל תיבה ותיבה בפנ"ע של תלמוד תורה הרי"ז מצוה בפני עצמה, וב"ה כאן בישיבתנו הקדושה עמלים בתורה לקנות עוד ועוד ידיעות בתורה הקדושה בעיון ובבקיאות עד שמגיעים לעושר גדול, ויש להמשיך בדרך זו, והיא הדרך להינצל מחבלי משיח".

לאחר מכן הרחיב על המבט הנכון באספקלריה של תורה על המצב הנוכחי: "עלינו להסתכל על 'רעידת האדמה' שאירעה בטורקיה ובסוריה, כ'קול ה' בכח' שמכריז ואומר לנו 'ראו מה שאני יכול'", וכמובא בגמ' ביבמות (ס"ג, א) "א"ר אלעזר בר אבינא אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל שנאמר הכרתי גוים נשמו פנותם החרבתי חוצותם וכתיב אמרתי אך תיראי אותי תקחי מוסר".

"זוהי התראה מהקב"ה שאם חלילה וחלילה אנחנו נהרוס את התורה הקדושה ח"ו, הוא יהרוס את הבתים. ולכן זה הזמן להתחזק ביותר ולשמוע את 'קול ה' הקורא עלינו להתעורר ולחטוף עוד ועוד מצוות.

"ואף שבגמ' בברכות (נ"ט.) מבואר שרעידת אדמה היא מבטא את צערו של הקב"ה על צערם של ישראל, אבל כאשר רעידת האדמה נעשית בתוקף גדול כ"כ עם עשרות אלפי הרוגים הרי זה מבטא גם התראה לעם ישראל וכמבואר בגמ' ביבמות (ס"ג).

"וראיתי בכמה מקומות שהסבירו האסון הגדול של רעידת אדמה הנ"ל עם כל כך הרבה מתים, שהוא בעיקר להראות את "אהבת הקב"ה לישראל" ששמר עלינו ולא הביא רעידת אדמה לכאן אלא לטורקיה, ויש לידע שלא זוהי הדרך ולא זוהי העיר, ולא כך ראיתי אצל גדולי ישראל, אלא אדרבה גדולי ישראל זצוק"ל היו מעוררים לראות בזה 'משפט', שהקב"ה מראה לנו באסון הגדול אצל אומות העולם את כוחו כדי להזהיר אותנו וכמבואר בגמרא ביבמות דף ס"ג.

"ובוודאי נכון הדבר שהקב"ה אוהב אותנו מאוד עד בלי שיעור, אבל סיבת האסון הגדול עם כ"כ הרבה מתים ברעידת אדמה, אינו לעורר אותנו להתבונן שהוא אוהב אותנו, אלא הקב"ה מראה לנו שיבוא זמן שהוא ינקום ברשעים, וכל זה כדי לעורר אותנו לתשובה ולעורר בנו פחד מעונשי שמים.

את דבריו סיים בהוראה לתלמידיו: "יש להסתכל על מאורעות הזמן באספקלריה של תורה ובעיני השכל של דעת תורה, ולא בעיניים שטחיות של אנשי הרחוב שמחפשים למצוא בכל דבר רק 'אהבת ה' ואינם מבינים שיש כאן קריאה ברורה של הקב"ה להראות לנו את כוחו וגבורתו ולעוררנו לתשובה לעמול בתורה הק' ותיקון המעשים.

"וה' יעזור שנזכה במהרה לקיום התפילה "ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים", ויתקיים במהרה וכל קרני רשעים אגדע תרוממנה קרנות צדיק, ונזכה לגאולה שלימה במהרה בימינו בקרוב אמן.

הרב משה שטרנבוך רעידת אדמה רעידת אדמה בטורקיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד