כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

חייבים בהוצאה לפועל אך ממשיכים לעבוד: כך זה פועל

רשות האכיפה והגבייה והסיוע המשפטי מסכמים את הפרויקט המאפשר לחייבים לחזור לעבודה תוך הסדרת חובותיהם בשנת 2022| כ- 2,500 דורשי עבודה דיווחו על חוב משמעותי המהווה עבורם חסם בפני חזרה לעבודה, ועם כולם החל תהליך ראשוני. כ- 1,800 דורשי עבודה המשתתפים בפרויקט החלו בפועל את תהליך השיקום התעסוקתי בכפוף להסדרת החוב

חייבים בהוצאה לפועל אך ממשיכים לעבוד: כך זה פועל
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

כ- 1,800 חייבים, שהיקף חובותיהם למעלה מ- 870 מיליון ₪, החלו בתהליך הסדרת החוב ושיקום תעסוקתי - כשליש מהם כבר הסדירו את חובותיהם וחזרו לעבודה.

מבלי להיכנס לסיבות ולגורמים שהובילו להיווצרותם של החובות, חייהם של רבים מן החייבים בהוצאה לפועל מלאי אתגרים המקשים עליהם הן בפריסת החובות והן בחזרה למציאות חיים-כלכלית מאוזנת. זאת, נוכח העובדה שרבים מהם מתמודדים בו זמנית עם מספר תיקי חוב, שהיקפם הכולל הממוצע נאמד במאות אלפי שקלים, ובנוסף מוטלים עליהם ועל הכנסותיהם האפשריות הגבלות ועיקולים המקשים עליהם להתנהל במסגרת עבודה מסודרת. כתוצאה מכך, לא מעט מהם נמנעים מחזרה לעבודה וחרף זאת נשענים על קצבאות סוציאליות. למעשה, החוב מהווה חסם משמעותי בפני חזרה לעבודה, כי בעטיין של ההגבלות אין לחייב תמריץ לשוב לעבודה שעה שהוא יודע שהכנסותיו ינוכו אוטומטית לטובת השבת החוב. ואכן, כשליש מבין תובעי הבטחת ההכנסה הרשומים בשירות התעסוקה, שהם דורשי העבודה המתמודדים עם החסמים היותר משמעותיים בפני חזרה לעבודה, הם חייבים בהוצאה לפועל. כתוצאה מכך, לא רק שהחוב אינו מושב לנושים אלא שגם החייבים מתקשים לשוב לעצמאות כלכלית, מה שהופך את החזרת החוב למשימה כמעט ולא מעשית. כך למעשה, הן החייב והן הנושה יוצאים נפסדים, החייב כי אינו חוזר לשגרה בה הוא מפרנס את עצמו והנושה משום שהחוב כלפיו נותר בעינו ללא צפי גביה נראה לעין.  

נוכח האמור, יצאו שירות התעסוקה ורשות האכיפה והגבייה במיזם משותף יחד עם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, שתכליתו השבה לעבודה של תובעי הבטחת הכנסה חייבים תוך הסדרת חובם. מטרת המיזם מחד גיסא, היא לאפשר את שיקומם התעסוקתי של דורשי העבודה החייבים ומאידך להבטיח השבה של חובותיהם לנושים בהתאם ליכולת ההחזר לאחר השתלבותם מחדש במעגל העבודה, כי טובה השבה כלשהי מאי השבה בכלל.

מיזם זה, שהפיילוט שלו החל כבר בעיצומו של הסגר השני (אוקטובר 2020) ורשם הצלחות ניכרות, הוטמע בשגרות העבודה של שירות התעסוקה, רשות האכיפה והגבייה והסיוע המשפטי במשרד המשפטים במהלך 2022. יצוין, כי מיזם זה הוא חלק משינוי העומק שעבר שירות התעסוקה בשנים האחרונות, עוד קודם למשבר הקורונה וביתר שאת לאחריו, במסגרתו המטרה היא לא רק להבטיח השמות בשוק העבודה אלא להבטיח השמות אפקטיביות במעגל העבודה. בתהליך העבודה החדש של שירות התעסוקה, הדגש הוא על תהליכי עומק במסגרתם עובר כל דורש עבודה מיפוי תעסוקתי עמוק של יכולותיו, מיומנויותיו, כישוריו ורצונותיו, בשים לב לדרישות ולתנאי השוק. על בסיס האמור נבנית לדורש העבודה אסטרטגיה תעסוקתית הפועלת להסרת החסמים המקשים עליו ואף מונעים ממנו להשתלב מחדש בשוק העבודה, באופן שיבטיח לא רק את חזרתו לעבודה אלא גם ובעיקר את יכולתו להתמיד בו ולהתקדם בו. חלק מרכזי בהצלחת תהליכי החזרה לעבודה טמון במוטיבציה של דורש העבודה – דבר זה נכון לגבי כל דורש עבודה ונכון שבעתיים לגבי דורשי עבודה חייבים. 

לפיכך, הרציונל לפיו פועל המיזם המשותף של שירות התעסוקה עם רשות האכיפה והגבייה והסיוע המשפטי הוא לפעול לסייע לדורשי עבודה שדיווחו על חובות כחסם בפני חזרה לעבודה במסגרת תהליך השיקום התעסוקתי שלו. במהלך 2022, כ- 2,500 דורשי עבודה שהם תובעי הבטחת הכנסה דיווחו על חובות כחסם בפני חזרה לעבודה ועבורם הוצע תהליך של הסדרת חוב בכפוף לשיקום תעסוקתי. 2,000 מתוכם החלו תהליך של גישוש ראשוני, וכ- 1,800 מתוכם החלו בתהליך של הסדרת חוב ושיקום תעסוקתי; יצוין שסך חובותיהם המשותפים של המשתפים עומד על כ- 870 מיליון ₪, ובממוצע כל אחד מהם חייב כ- 500 אלף ₪ המורכבים משישה תיקי חוב שונים.

עד כה, כשליש מבין כ- 1,800 דורשי העבודה שהחלו בתהליך השיקום התעסוקתי והסדרת החוב, כלומר כ- 600 משתתפים, כבר נקלטו בעבודה. מדובר בהישג דרמטי וחסר תקדים. מדובר באנשים שהיו נתונים בעומק אבטלה; הם שהו בממוצע כ- 18 חודשים מחוץ למעגל העבודה בארבע השנים שחלפו ומרביתם תובעי הבטחת הכנסה. לא זו אף זו, עבור יותר ממחצית תיק החוב הראשון בהוצאה לפועל נפתח לפני יותר מעשר שנים – משמעות הדבר היא שככל הראה, חובותיהם לא היו מושבים מעולם, אם משום שהם נמנעו או שהיו מנועים מלעבוד ואם משום שהמציאות הוכיחה שגם בחלוף למעלה מעשר שנים, חובם הראשון עדיין תלוי ועומד.

מנהלת מחוז תל אביב ברשות, סיגל בן חור, הממונה על הפרויקט מטעם הרשות הגיבה: "ממחקר שנערך על ידי הרשות על חייבי מזונות, עלה, כי ההבדל בין אחוז התשלום השוטף של חייבים המעידים כי הם נמצאים באבטלה ( 14% תשלום שוטף) לעומת חייבים אשר עובדים אבל עם הכנסה נמוכה( 42% תשלום שוטף), מעיד על חשיבות התעסוקה לתשלום החובות. כגוף ממשלתי הפועל לאכיפת חיובים ולשמירה על מוסר התשלומים במדינה , אנו רואים חשיבות רבה בהנגשת השירות תוך מתן כלים רבים לחייב לטיפול בחובותיו".

 

הוצאה לפועל חובות הסדר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד