כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מקשיח עמדות

לאחר שהרפורמה עוכבה: לפיד דורש הקפאת חקיקה לחודשיים

בנאומו במליאה דרש ראש האופוזיציה לפיד כדי להתחיל בהידברות את עצירת החקיקה ברפורמה המשפטית ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה: "כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך". לטענת יו"ר יש עתיד, "נתניהו ולוין קיימו דיון חירום במשך ארבע שעות בעקבות ההפגנה בירושלים"

לאחר שהרפורמה עוכבה: לפיד דורש הקפאת חקיקה לחודשיים
יאיר לפיד במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד נאם היום (רביעי) במליאת הכנסת והציב את תנאיו להליך הידברות עם הקואליציה סביב הרפורמה במערכת המשפט. את נאומו פתח לפיד בהתייחסו להצלחת ההפגנה שהתקיימה השבוע בירושלים ואמר: "ביום שני הייתה פה בירושלים הפגנת ענק. מפגן של עוצמה ופטריוטיות ומחויבות אזרחית. בעקבות ההפגנה שר המשפטים יריב לוין זומן לראש הממשלה נתניהו. הם קיימו דיון חירום ארוך, אמרו שהם ישבו ארבע שעות. כך צריך. אנחנו במצב חירום".

לפיד האשים כי, "רק שאחרי ארבע שעות של דיון חירום, הם עשו מה שהם עושים תמיד: במקום לעשות משהו מהותי, אמיתי, אל מול משבר לאומי, הם המציאו עוד תרגיל ביחסי ציבור. לוין ורוטמן הודיעו בדרמטיות מזויפת שהם מזמינים את האופוזיציה לדיון לילי אצל הנשיא".

לדבריו, "הם ידעו כמובן שזו הצעה ריקה מתוכן. הרי לא רק אני, גם הנשיא אמר להם מראש - הם צריכים קודם להודיע שהם עוצרים את החקיקה לפני קריאה ראשונה. הם לא עשו את זה, כי כל מה שעניין אותם זו ההודעה לתקשורת. הם אפילו לא טרחו לעדכן מראש את הנשיא שהם מזמינים את עצמם אליו הביתה, שזה לא מאוד מנומס".

ראש האופוזיציה פרס את דרישותיו לפתיחת הליך הידברות על הרפורמה המשפטית ואמר: "אז כדי לקדם הידברות לאומית, כדי שלא נקרע לשני עמים, אני רוצה לשים כאן על השולחן איך נראה הליך תקין. מה פירוש ועדה נשיאותית, איך היא אמורה לעבוד".

לדבריו, "נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה, כדי לאפשר לנשיא להוביל את התהליך. 60 יום זה הרף עין בחיי הדמוקרטיה. 74 שנה חיכינו, לא יקרה שום דבר אם זה ייקח עוד כמה שבועות שבזכותם נציל את עם ישראל ממשבר נורא. ב-60 הימים האלה, הנשיא יקים צוות מקצועי בראשותו שיוביל דיון לאומי, במשכן הנשיא, שיתחיל קודם כל ביצירת תשתית מקצועית".

לפיד אמר: "הנשיא יזמין אליו את פורום קהלת ואת המכון הישראלי לדמוקרטיה, את מכון "תכלית", ואת המכון למדיניות העם היהודי, מומחים למשפט חוקתי מהאקדמיה - ויגבש איתם נייר עמדה ראשוני, שישרטט את ההסכמות ואת חילוקי הדעות.

במהלך גיבוש נייר העמדה הזה הנשיא יזמן גם את נגיד בנק ישראל והכלכלנית הראשית באוצר, את הרמטכ"ל ואת ראשי מערכת הבטחון, כדי למנוע מצב שבו החקיקה תגרום לנזק כלכלי ובטחוני. כרגע אין תהליך כזה, שבו יש בחינה מעמיקה של ההשלכות הכלכליות והביטחוניות", אמר.

לפיד המשיך: "בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו את נציגי המערכת המשפטית, בראש ובראשונה את נשיאת העליון, כבוד השופטת אסתר חיות, שופטים עליונים בהווה ובעבר ואת היועצת המשפטית לממשלה, כדי לקבל מהם את תגובתם ועמדתם על נייר העמדה שגובש. בשלב הבא, הנשיא יזמין אליו - בנפרד - את נציגי הקואליציה ונציגי האופוזיציה כדי לקבל את הערותיהם על הנייר. רק לאחר מכן יגבש צוות הנשיא את הצעתו".

לדברי יו"ר האופוזיציה, "ההצעה הזו תונח לעיון בפני הציבור הישראלי ואז הנשיא יזמין אליו פעם נוספת את נציגי הקואליציה והאופוזיציה, הפעם ביחד, כדי לקיים משא ומתן רצוף בתיווכו שיוביל לרפורמה אמיתית, מוסכמת, שלא תפרק את הדמוקרטיה ואת הפרדת הרשויות, אלא תחזק אותה.

לדבריו, "כך צריך להתנהל הליך רציני בנושא רציני, בניגוד להליך החפוז, חסר האחריות, המוטה וההרסני שמתנהל היום בכנסת. אמרתי פעמים רבות במהלך השנים וגם בשבועות האחרונים, אין מערכת שאין מה לתקן בה ולשפר בה, ובכלל זה המערכת המשפטית. אלא שאם רוצים לתקן, צריך לתקן בהליך תקין".

הקואליציה הודיעה הבוקר כי היא דוחה את ההצבעה על כל החוקים הקשורים לרפורמה במערכת המשפט. זאת בעקבות בקשתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג שדרש להמתין עם החקיקה כדי לתת זמן להידברות.

ח"כ שמחה רוטמן משך את הצעת חוק פסקת ההתגברות שהייתה אמורה להעלות להצבעה בקריאה טרומית בגלל טענת האופוזיציה כי לא ניתן להגיש את הצעת החוק כהצעה פרטית, אך ההערכה שמשיכת החוק נועדה בכדי לתת זמן להידברות.

בהמשך, הקואליציה משכה גם את חוק דרעי 2 שנועד להכשיר את מינויו של יו"ר ש"ס לשר למרות פסילתו בבג"ץ (בית המשפט לא יוכל להעביר ביקורת שיפוטית על מינוי שרים) וכן את חוק מח"ש של ח"כ משה סעדה המציע להפריד את מח"ש מהפרקליטות.

עם זאת יש לציין כי, הקואליציה לא הקפיאה את הצעות החוק שעברו לקריאה ראשונה בוועדת החוקה ביום שני האחרון והן אמורות להגיע להצבעה במליאה ביום שני הקרוב. ההצעות שעברו לקריאה ראשונה בוועדת חוקה: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים וביטול מוחלט של האפשרות של בג"ץ לפסול חוקי יסוד.

בהודעה משותפת לסגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין וליו״ר ועדת החוקה, ח״כ שמחה רוטמן נכתב: "החוקים שהורדו היום אינם שייכים לחקיקת הרפורמה המשפטית שמתנהלת בוועדת חוקה, והורדו לפי החלטה של חברי הכנסת המציעים אותם".

בהודעה הובהר כי, "חקיקת הרפורמה המשפטית נמשכת בלי הפסקה. ועדת החוקה תמשיך לדון כמתוכנן ביום ראשון. ביום שני יעלה החוק שאושר בוועדת חוקה להצבעה במליאה בקריאה ראשונה, כפי שתוכנן מראש".

יאיר לפיד יצחק הרצוג מליאת הכנסת הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד