כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מהן הזכויות של נפגע תאונות עבודה?

כל אדם אשר נפגע במסגרת עבודתו, זכאי לקבלתו של טיפול רפואי ללא עלות, וזאת מטעם המוסד לביטוח לאומי. הדבר כולל הן עזרה ראשונה אשר עשויה להידרש כמענה מידי עבור הפציעה, והן את המשך הטיפול

מהן הזכויות של נפגע תאונות עבודה?
הזכויות של נפגע תאונת עבודה צילום: FREEPIK

עובדים אשר הגישו תביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי בגין פציעתם במקום העבודה, זכאים לקבלת מגוון רחב של הטבות שונות וזכויות הנגזרות מאופי הפציעה והשפעתה על הטווח הקרוב והרחוק. חשוב לציין כי בין אם מדובר בעובד שכיר ובין אם בעובד עצמאי, הרי שביכולתו של כל נפגע עבודה להגיש תביעה למען ההכרה במצבו ומיצוי הזכויות. להלן מדריך מקוצר המלקט את עיקרי הדברים באשר לזכויותיהם של נפגעי תאונות עבודה. המדריך מוגש מטעם משרד עורכי דין צבי זגלשטיין המתמחה בליווי משפטי ומתן מעטפת מלאה לנפגעי ונפגעות עבודה.

'הפציעה נגרמה באשמתי, האם אני זכאי לפיצויים?'

חשוב לציין כי תאונת עבודה יכולה להתרחש גם בדרך אל העבודה וממנה חזרה. לכן, גם תאונת דרכים יכולה להיחשב כתאונת עבודה. ומה עושה עובד במקרה ובו הוא היה האשם בתאונה? ומה לגבי עובד שמתוך אי-שימת לב מעד במדרגות תוך כדי עיסוקו בטלפון החכם? הזכאות לקבלת פיצויים והטבות מטעם המוסד לביטוח לאומי איננה מותנית בדבר מיהו האשם בתאונה ועל מי מוטלת האחריות. בין אם האחריות היא על המעסיק, או על העובד, ובין אם מדובר ב'גזרה משמיים', הרי שאין איש חולק על העובדה כי עתה ישנו עובד שיכולתו להתפרנס לטווח הקרוב או הרחוק נפגעה. מטרתו של המוסד לביטוח לאומי היא לאפשר את מיצוי הזכויות וההטבות הסוציאליות המגיעות לו על-פי חוק.

מועד ההגשה להכרה כנפגע עבודה אל מול הביטוח הלאומי

על מנת שעובד יהיה זכאי לקבלת ההטבות והזכויות, הרי שעליו קודם כל להיות מוכר כנפגע תאונת עבודה על-ידי המוסד לביטוח לאומי. חשוב להדגיש כי ישנה חשיבות רבה לפרק הזמן שבין מועד הפציעה ועד להגשת התביעה עצמה. הקפידו להגיש את התביעה מוקדם ככל הניתן וזאת למען קבלת דמי הפגיעה המגיעים לעובדים לפרק זמן העומד על 90 יום. אם לאחר 90 ימים, נותרה נכות אשר מונעת מן העובד את יכולתו להתפרנס, הרי שביכולתו להגיש תביעה לקבלת מענק או גמלת נכות כמו גם הטבות וזכויות נוספות הקבועות בחוק. עוד כדאי לדעת כי לתביעה כנגד המל"ל ישנה תקופת התיישנות העומדת על שנה בלבד. באפשרות העובדים להגיש את התביעה גם לאחר מלוא שנה ממועד הפציעה, אך הדבר ישפיע על יכולתם למצות את מלוא זכויותיהם.

טיפול רפואי חינם לנפגעי תאונות עבודה

כל אדם אשר נפגע במסגרת עבודתו, זכאי לקבלתו של טיפול רפואי ללא עלות, וזאת מטעם המוסד לביטוח לאומי. הדבר כולל הן עזרה ראשונה אשר עשויה להידרש כמענה מידי עבור הפציעה, והן את המשך הטיפול. יש לציין כי כל תיעוד רפואי וכל מסמך ולו הקטן ביותר, מוכרח להישמר היטב. איננו יודעים מתי ואיך נשתמש באותם מסמכים המתעדים את מצבנו הרפואי. לשם מיצוי הזכות לטיפול רפואי מתמשך, יש לגשת אל קופת החולים עם טופס מיוחד הניתן מטעם המוסד לביטוח לאומי. לשם מיצוי הזכות לטיפול מידי, יש לשמור היטב את כל המסמכים, וזאת כדי להגיש בקשה רטרואקטיבית לקבלת החזר.

מהם דמי פגיעה אל מול תשלום מענק / גמלת נכות

דמי פגיעה מוענקים לנפגע העבודה בשלב הראשוני. פרק הזמן שבו ישולמו דמי הפגיעה יעמוד על משך הזמן שבו היה העובד מנוע מלשוב לעבודתו ועד ל-90 יום לכל היותר. דמי הפגיעה, נכון לכתיבת שורות אלו, יעמדו על 75 אחוזים משכר העובד שנפגע לאורך 3 החודשים שקדמו לזמן הפציעה. במידה ולאחר קבלת דמי הפגיעה, מצבו הרפואי של העובד המשיך למנוע מבעדו את פרנסתו, הרי שביכולתו להגיש תביעה כך שיוכר כנכה עבודה. בכפוף להחלטה של הוועדה הרפואית, יוחלט על היקף הפיצויים והזכויות הניתנות לעובד. האם יהא זכאי לקבלת מענק נכות או לקבלת גמלה, כמו גם אם מדובר בנכות שהיא קבועה אל מול זמנית. כאשר נקבעת לעובד נכות לצמיתות אשר עומדת על שיעור של 10 אחוזים לכל הפחות, הרי שבאפשרותו לקבל סל שיקום מקצועי המותאם לפי כישוריו התעסוקתיים ויכולותיו.

תאונת עבודה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד