כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
תזכו להתאחד עמם במהרה

עמוד ההוראה במכתב למשפחת פאלי: "עוד מעט תהיה תחיית המתים"

במכתב ניחומים מרגש ומיוחד ששיגר של עמוד ההוראה הגר"י זילברשטיין לבני משפחת פאלי האבלים על הירצחם של שני ילדיהם על קידוש השם, בפיגוע הנורא בערב שבת האחרונה בשכונת רמות הוא כתב: "עוד מעט תהיה תחיית המתים, ותזכו שוב להתאחד עם בני משפחתם"

עמוד ההוראה במכתב למשפחת פאלי: "עוד מעט תהיה תחיית המתים"
הגאון רבי יצחק זילברשטיין צילום: שוקי לרר

עמוד ההוראה וחבר מועצת גדולי התורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין, רבה של רמת אלחנן, שיגר אתמול (חמישי) בערב מכתב תנחומים מרגש ומיוחד למשפחת פאלי, בו ניחמם על הירצחם של שני ילדיהם על קידוש השם, בפיגוע הנורא בערב שבת האחרונה. כזכור, סב המשפחה הגר"ש פאלי מתגורר בשכונת רמת אלחנן, אשר על כן שיגר המרא דאתרא עמוד ההוראה מכתב תנחומים מיוחד לבני המשפחה כולה.

את מכתבו פותח עמוד ההוראה וכותב: "לכבוד בני משפחת פאלי היקרים והאהובים, השלום והברכה.

"כידוע שהאדמו"ר הקדוש מהר"א מבעלזא זצוק"ל ברח מגאליציא בתחילת השואה, והתגלגל בדרכים ארבע שנים, והגיע לארץ ישראל בט' שבט תש"ד, לאחר שאיבד את כל משפחתו שמנו כשבעים נפש, וכן ידע שרוב חסידיו נרצחו בידי הנאצים ימש"ו על קידוש השם.

"השבת הראשונה שהיה בארץ ישראל, היה שבת פרשת בשלח – שבת שירה, וערך את שולחנו בחיפה, ובליל שבת פתח בדברי תורה על הפסוק 'אז ישיר משה ובני ישראל', ופירש רש"י ז"ל שלכן כתוב 'ישיר' בלשון עתיד, מכאן רמז לתחיית המתים מן התורה.

"ושאל, מדוע דווקא בפסוק זה רמזה התורה את תחיית המתים? ותירץ, משום שכמה פסוקים קודם כתב רש"י על הפסוק 'וחמושים עלו בני ישראל מארץ מצרים', חמושים, אחד מחמשה יצאו, וארבע חלקים מתו בשלשת ימי אפילה. וא"כ לאחר קריעת ים סוף שהיו ישראל צריכים לומר שירה, ושירה אפשר לומר רק בשמחה, וחשבו לעצמם בני ישראל איך אנו יכולים לומר שירה, ועוד בשמחה, הרי רק אחד מחמשה חלקים נגאלו ויצאו ממצרים, וארבעה חלקים נשארו קבורים במצרים, ומסתמא לכל אחד היו הרבה בני משפחה שמתו בשלושת ימי אפילה.

"מה עשו בני ישראל, הזכירו לעצמם שעוד מעט תהיה תחיית המתים, ויזכו שוב להתאחד עם בני משפחתם, ואז יאמרו השירה בשלימות, וממילא כבר כעת נכנסה השמחה בליבם, וכבר יכלו אז לומר שירה בשמחה.

"וכך נאמר אנו, לאחר האסון הנורא שנהרגו על קידוש השם אחיכם הילדים הקדושים אשר מנחם ויעקב ישראל הי"ד, והצער והיגון הוא גדול, אך צריך להזכיר לעצמנו שעוד מעט בקרוב ממש יהיה תחיית המתים, ותזכו להתאחד עמם שוב במהרה בביאת משיח צדקנו, ובבניין בית מקדשינו, במהרה בימינו אמן".

עמוד ההוראה מסיים את מכתבו בדברי ניחומים, וברכת רפואה לאביהם: "והשי"ת ישלח רפואה שלימה מן השמים לאביכם הרב הגאון רבי אברהם נח בן יהודית שליט"א, והמקום ינחם אתכם בתוך שאר אבלי ציון וירושלים, ולא ישמע עוד שוד ושבר בגבולכם כל הימים. הכותב וחותם בדמע, אחיכם". מקום החותם.

כמו כן בעיתון "במה" השבועי, בכתבה מרכזית, ישנה שיחת חיזוק והתעוררות שנערכה במעונו של הרב זילברשטיין שם התייחס עמוד ההוראה גם כן לאסון הכבד שפקד את משפחת פאלי, הנה חלקים מדברי עמוד ההוראה כפי שפורסמו בגיליון במה: "אחרי האסון הזה שקרה בערב שבת האחרונה, שעלה מחבל רשע עם האוטו על שני ילדים רכים טהורים וקדושים למשפחת פאלי, השם יקום דמם, וכן רצח את האברך הקדוש ר' אלתר שלמה לדרמן זצ"ל הי"ד, אנשים מקבלים פחד, ואנשים שואלים באמת מה עושים, עומדים בתחנה והולכים על המדרכה, ולא יודעים מה זוממים אויבינו, ושואלים מה לעשות.

"התשובה הראשונה היא לכרות ברית עם התורה, צריך לדעת שכריתת ברית עם התורה זה ההבטחה הכי גדולה להינצל מכל רע, וכבר אמרנו שהכוונה לא לדבר בבית המדרש ובית הכנסת, לא להפסיק באמצע הלימוד, בלי טלפונים, בלי הפסקות, ואז זה כריתת ברית עם התורה, ואין לנו ממה לפחד".

"וכעת ברצוני להוסיף דבר חשוב מאד, חז"ל הקדושים אומרים בגמרא בפסחים (דף קיג ע"ב): 'שלושה הקב"ה אוהבן, מי שאינו כועס, ומי שאינו משתכר, ומי שאינו מעמיד על מידותיו'. ומבואר שיש שלושה אנשים שהקב"ה אוהב אותם, והכוונה כמובן שהקב"ה אוהב אותם במיוחד (שכן הקב"ה תמיד אוהב את עם ישראל כולו, וכמו שאומרים באהבה רבה אהבתנו ה' אלוקינו וכו'), ואת מי הקב"ה אוהב במיוחד? את מי שאינו כועס, מי שאינו משתכר, ואדם שלא מעמדי על מידותיו, והכוונה היא שמוותר.

"אומרת הגמרא, הקב"ה אומר אני אוהב את מי שאינו כועס, אפילו שמכעיסים אותו, מרגיזים אותו, ומציקים לו, וכל אדם אחר היה כועס, אבל הוא מתגבר ובטוח בהקב"ה ולא כועס, הקב"ה אוהב אותו. זה אמנם לא דבר קל, זה דבר מאד קשה. אך אומר הקב"ה אתה לא כועס, אני עליך גם לא אכעס, ולא רק שלא אכעס עליך אלא אני גם יאהב אותך. וכן המעביר על מידותיו, שמרגיזים אותו, ומכעיסים אותו, והוא מעביר על מידותיו, ובטוח בהקב"ה ומוותר ומוותר, הקב"ה אומר עליו אני אוהב אותו. (ומי שאינו משתכר הכוונה שהוא אדם שכלי, ששולט בעצמו, על מידותיו ורצונותיו, ובפרט שעל ידי שכרות באים כמה מכשולות).

"והמהר"ל מפראג זיע"א בנתיבות עולם (ח"ב, נתיב הכעס, פרק א) ביאר שם את דברי הגמרא שמי שיש לו אלו המידות מתדמה אל בורא הכל, והדומה יאהב את הדומה. ולכן השי"ת אוהב מי שאין לו מאלו ג' דברים, כי הדומה יאהב את הדומה אליו.

"ורואים שזה דבר עצום שלושה דברים הללו, עד כדי כך שבגמרא במסכת קידושין (דף עא ע"א) כתוב, אמר רב יהודה אמר רב, שם בן ארבעים ושתים אותיות אין מוסרין אלא למי שצנוע ועניו ועומד בחצי ימיו ואינו כועס ואינו משתכר ואינו מעמיד על מידותיו וכו'.

"וממילא, מי שהוא דומה כביכול להקב"ה, בכך שאינו כועס והוא מעביר על מידותיו, בוודאי לא מתקבל על הדעת שאחד כזה שהקב"ה מכריז עליו שאני אוהב אותו – תשלוט בו יד של רשעים ארורים, אם הקב"ה מצהיר ואומר אני אוהב אותו, לא מתקבל על הדעת שמישהו יכול להזיק לו.

מה הכוונה מי שאינו מעמיד על מידותיו, ומדוע זה דבר כל כך גדול?

"אדם ששובר את היצר, ומוותר כשקשה לו, הסברא נותנת שהוא שובר את מלאך המוות, מידה כנגד מידה. ולדוגמא אדם שעוזר לחבירו שמציק לו ומכעיס אותו, והוא כעת בא ועוזר לו, ומקיים מה שכתוב (שמות כג, ה) 'כי תראה חמור שונאך רובץ תחת משאו וגו' עזוב תעזוב עמו', ובתרגום יונתן בן עוזיאל שם תרגם 'מישבק תשבוק מה בליבך עלוהי ותפרק עמיה', והכוונה לעזור ולהסיר את השנאה שיש בלב, ולעזור לשני, זה דבר עצום.

"וידוע מה שאמר רשכבה"ג מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל שיש לו ג' עיצות לבני אדם, לוותר, לוותר, ולוותר... ודבר זה מצוי בעיקר עם האשה, שצריך לאוהבה כגופו ולכבדה יותר מגופו, וזה נכלל במה שאמרו חז"ל במסכת סנהדרין (דף עו ע"ב) תנו רבנן, האוהב את שכיניו, והמקרב את קרוביו, והנושא בת אחותו, והמלוה סלע לעני בשעת דוחקו, עליו הכתוב אומר (ישעיהו נח, ט) אז תקרא וה' יענה. ועל זה כתוב אז תקרא וה' יענה.

"אדם שרוצה שהקב"ה יענה לו מתי שהוא קורא אליו, שיקרב את קרוביו, שיוותר לכולם, שלא יעמיד על מידותיו. וכגון בעל ואשתו, שיוותר לה, מה שאומרת הוא מסכים ואומר שיהיה ככה, זה משהו אדיר, זה כח וויתור עצום, אדם כופה את היצר, ומכבדה יותר מגופו, זה דבר עצום.

עמוד ההוראה הרחיב עוד בסגולה להינצל מרודפים ואויבים, והיא לימוד מסכת מידות, וכמו שהמליץ המהרי"ל דיסקין, הדברים הובאו בהרחבה בגליון במה.

את דבריו סיים: "כבר הבאנו שמו"ח רשכבה"ג מרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמר אחר הפיגוע שהיה בעיצומו של ליל הסדר במלון 'פארק' בנתניה ונהרגו שם באמצע אמירת ההגדה 32 יהודים הי"ד, ואמר שיש להתעורר בנתינת כבוד להשם, ואמר שאם התפילה מתחילה בשבע, אזי צריך להגיע ברבע לשבע, מתעטפים בטלית ובתפילין, אומרים ברכות השחר וקרבנות, זהו מכבדי אכבד, כפשוטו ממש. וכעין זה אמר מרן הסטייפלר זצ"ל על פי הגמרא בברכות (דף ח ע"א) שבני בבל חיו ארבע מאות שנה בזכות שהיו באים לתפילה בזמן, וכדכתיב אשרי שוקד על דלתותי יום יום.

כולנו צריכים להתחזק, לדעת שבידינו להטות את מידת הדין למידת הרחמים, כן יאמר ה', ויעשה לנו הקב"ה ניסים ונפלאות!

יעקב ישראל פאלי אשר מנחם פאלי הרב יצחק זילברשטיין פיגוע הדריסה בשכונת רמות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד