כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הספקים הקטנים ייהנו

מותגי המזון המובילים ייעלמו מחזית המדפים בסופר

הפטור שניתן לספקים גדולים לסדר את מוצריהם ברשתות המזון אשר פוגע בספקים קטנים ומעמיד אותם בנחיתות תחרותית, בדרך להתבטל | בשנה הבאה יבוטל הפטור שהעניקה רשות התחרות לספקים הגדולים, על האיסור לסדר את מוצריהם ברשתות המזון

מותגי המזון המובילים ייעלמו מחזית המדפים בסופר
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

רשות התחרות הודיעה כי החל משנה הבאה (2024) ספקים גדולים לא יוכלו יותר לסדר מוצרים על המדפים ברשתות המזון.

חוק המזון קובע איסור על ספקים גדולים לסדר את מצרכיהם בחנויותיהם של קמעונאים גדולים. לאורך השנים נקבעו מספר "פטורי סוג" שאפשרו את סידור המצרכים על ידי ספקים גדולים אצל קמעונאים גדולים, בכפוף לעמידה בכללים שנקבעו בהם.

החוק נולד בשל הפער העצום בין המשאבים שיש לספקים הגדולים שמחזיקים מערך סדרנים, המגיעים לחנויות על בסיס קבוע ולאורך שעות, לעומת הספקים הקטנים, שמתקשים להחזיק מערך כזה ולטענתם סובלים מנחיתות שבאה לידי ביטוי בנראות ובחשיפת מוצריהם על המדפים.

ביום 20 לאוקטובר 2022 פרסמה רשות התחרות קול קורא וביקשה את עמדתו של הציבור ביחס לתנאי פטור הסדרנות (שאפשר לספקים גדולים העומדים בתנאים הקבועים בו לסדר מדפים ברשתות קמעונאיות). 

רשות התחרות קיבלה מענה לקול הקורא ממגוון גורמים בענף המזון, ובמקביל ערכה בדיקה מול גורמים נוספים, לרבות ספקים, קמעונאים וארגוני צרכנים.

לאחר בחינת עמדות הציבור הגיעה הממונה על התחרות למסקנה כי הפעולות שמאפשר פטור הסדרנות עלולות ליצור חשש לפגיעה בתחרות, שכן הן עלולות לפגוע בספקים קטנים ולהעמיד אותם בנחיתות תחרותית מול ספקים גדולים. בנוסף, הבדיקה לא הצביעה על יעילות רבה יותר בסידור המדף על ידי הספק בהשוואה לסידורו על ידי הקמעונאי – מסיבות אלו החליטה הממונה על התחרות כי ביטול פטור הסדרנות עדיף מבחינה תחרותית על חידושו.

 

מזון מוצרים מותגים סופרמרקט קניות תחרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד