כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
יוצאים למאבק נגד הממסד האשכנזי

ראשי הקהילות תקפו: "כאברכים, אין לנו מה לחפש במוסדות החינוך שלהם"

לקראת מהפך דרמטי? ברקע סאגת ביטול השיבוצים, התכנסו עשרות אברכים יחד עם ראשי וגבאי קהילות האברכים בירושלים, לישיבה סוערת עם רה"י הגר"ד אברהם, בדרישה לחולל מהפך בתחום הסמינרים הספרדים בעיר. גורם המעורה בפרטים: "נכונה לנו מהפיכה דרמטית בתחום"

ראשי הקהילות תקפו: "כאברכים, אין לנו מה לחפש במוסדות החינוך שלהם"
כינוס רבני קהילות האברכים בירושלים צילום: קובי הר צבי

דרמה בציבור הספרדי בירושלים. בעקבות ביטול השיבוצים בסמינרים האשכנזים, התכנסו עשרות ראשי קהילות לישיבה מיוחדת שהפכה לסוערת במיוחד, בהשתתפות הגאון הרב דוד אברהם, בדרישה ליזום מהפיכת חינוך בתחום הסמינרים הספרדים בירושלים. בישיבה השתתף הגאב"ד הגאון רבי אלחנן פרץ.

מדובר בקבוצה גדולה ומשמעותית מאוד של גבאי וראשי קהילות, אומר ל'בחדרי חרדים' גורם המעורה בפרטים, שמייצגים ציבור גדול מקהל האברכים הספרדי בירושלים - שהתכנסו לישיבה דחופה שזימנו אצל ראש הישיבה הגאון רבי דוד אברהם, בעקבות סאגת ביטול השיבוצים בסמינרים.

הרקע לאותה ישיבה, מסביר הגורם, נעוצה במהפך שהוביל בשנים האחרונות הגאון הרב דוד אברהם בתחום התלמודי תורה לציבור האברכים הספרדים. תחילה במספר שכונות בירושלים, ולאחר מכן בערים נוספות. כאשר על פי מתווה ייחודי שהוביל ראש הישיבה, נשבר המיתוס של שנים רבות, וציבור אברכים בוגרי הישיבות הנחשבות ביותר – כמו פוניבז', חברון בית מתתיהו ועוד, שולחים את ילדיהם לתלמודי התורה הספרדים שבהכוונתו. לאחרונה אף הקימו קבוצה מובילה של אברכים סמינר חדש בירושלים בנשיאותו, העונה לשם - 'הכתר'.

בשיאה של הישיבה נכנס הגאב"ד הגאון רבי אלחנן פרץ, שמוביל תחת הנהגתו קהילות רבות של אברכים מבני התורה הספרדים בארץ. לצידו נכחו כאמור עשרות גבאים וראשי קהילות מרכזיים בעיר, בין המשתתפים היו: הגר"ש דבוש רב קהילות האברכים בשכונת תל ציון בירושלים, הגאון רבי אלעד כהן ר"י שער המלך ומראשי קהילות האברכים בשכונת גבעת שאול בירושלים, הרב שלום עמירה ר"מ ישיבת 'משכן העדות' ומראשי קהילות האברכים בשכונת רמות בירושלים, הגאון רבי דוד בוארון מרבני קהילת האברכים בשכונת הר חומה בירושלים, הגאון הרב אליהו אזרזר ר"י דעת חכמה ומראשי קהילת 'אברכים' ברמות א'.

בכינוס. צילום: קובי הר צבי

עוד השתתפו: הרב ישראל חן מראשי קהילת האברכים בשכונת גילה בירושלים, הרב יהודה דיין מראשי קהילות האברכים בשכונת בית וגן בירושלים, הרב דוד סוויסה מנהל ת"ת 'בני הישיבות' ומראשי קהילות האברכים בגבעת זאב, הגאון הרב אלאור חדד מו"צ קהילות האברכים בשכונת נווה יעקב בבירה, המשגיח הגאון הרב ברוך גינדי מראשי קהילות האברכים בשכונת קרית מנחם בירושלים, הרב דוד טולידנו מראשי קהילות האברכים בשכונות בר אילן והבוכרים, הרב יחיאל חזות מראשי קהילות האברכים בשכונת קרית יובל בירושלים, הרב שלמה טוויל והרב ישראל כהן מאיגוד עמלי התורה, ועוד.

הדרישה של אותם ראשי וגבאי הקהילות היא להוביל מהפיכה דומה בהובלת הגאון רבי דוד אברהם גם בקרב הסמינרים, ובכך לנטוש אחת ולתמיד את הסמינרים האשכנזים, לטובת הקמת סמינרים ספרדים ראויים לא פחות, ולוותר על 'חסדיהם' של המנהלים שלטענתם - במשך עשרות שנים ספסרו בבנות האברכים מבני עדות המזרח, ושגרמו לאין ספור מקרים של מפח נפש ועלבון צורב לבנות סמינר מצוינות מבתים של אברכים מצוינים.

גורם שנכח באותה ישיבה סיפר ל'בחדרי חרדים', כי הישיבה שהחלה בנאומים והצהרות, עברה מהר מאוד לטונים תקיפים במיוחד ולהאשמות חמורות נגד מנהלי המוסדות האשכנזים שהפלו לאורך השנים את התלמידות והתלמידות הספרדים.

ראש הישיבה הגר"ד אברהם נושא דברים. צילום: קובי הר צבי

לטענת הגורם, הנושא שהתסיס את המשתתפים לא היה רק סוגיית אפליית הספרדים והספרדיות מזה עשרות שנים. "העלו שם טענות של ממש שעסקו בסוגיות הליבה של החינוך החרדי. חלק נכבד מהנואמים העלו טענות כי ציבור האברכים הספרדי מהווה כיום את השמנת של עולם התורה, וכי הוא כיום ציבור איכותי הרבה יותר מהציבור הליטאי.

עוד אמרו חלקם, כי ציבור בני התורה הספרדי התקדם בשנים האחרונים במאות אחוזים הן בכמות והן באיכות, ולכן 'כאברכים אין לנו מה לחפש שם יותר'. יתירה מזו קבע אחד הגבאים הבולטים, כי הציבור עומד להיווכח בנתונים שמנהלי הסמינרים האשכנזים מסרבים להודות: כי ללא הבנות הספרדיות בסמינרים, הם יישארו עם אחוזים גבוהים של בנות ממשפחות מודרניות ובעלי תשובה, קבע אחד הנואמים מחשובי קהילות האברכים בירושלים", ציטט הגורם.

גורם אחר הבקיא בהלך הרוח בקרב ציבור האברכים בני התורה הספרדים, קובע בשיחה עם 'בחדרי חרדים', כי  אם המהלך המדובר אכן קורם עור וגידים, והלבה הרותחת שזרמה באותה ישיבה מפתיעה מליבם הכאוב של האברכים וראשי הקהילות אחרי עשרות שנות סבל, תמשיך לפעפע כך הלאה, אזי נכונה לנו מהפיכה דרמטית אמתית בתחום הסמינרים הספרדים בירושלים, שאולי אף ישפיע במהלך השנים גם על ערים אחרות. 'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב אחר הסאגה ולדווח.

הגאב"ד הגר"א פרץ נושא דברים. צילום: קובי הר צבי

אברכים ספרדים הרב דוד אברהם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 64 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד