כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ישראל במקום השני בעולם

בשר מתורבת: עד כמה זה מעניין את המשקיעים? תתפלאו

ישראל נמצאת במקום השני בעולם בהשקעות בחברות בתחום החלבון האלטרנטיבי, עם כ-15% מסך ההשקעות הגלובליות ב-2022 | לא פחות מ-454 מיליון דולר הושקעו בשנת 2022 בחברות ישראליות שמפתחות מוצרי בשר, עוף, דגים וחלב שאינם מן החי 

בשר מתורבת: עד כמה זה מעניין את המשקיעים? תתפלאו
בשר מתורבת צילום: אלף פארמס

454 מיליון דולר הושקעו בשנת 2022 בחברות ישראליות שמפתחות מוצרי בשר, עוף, דגים וחלב שאינם מן החי - כך עולה מהדוח השנתי של GFI Israel. 

בזמן שההשקעות בהייטק הישראלי צנחו ב-42%, בתחום ראו ירידה של 18% בלבד. עוד עולה מהדו"ח: מכירות מוצרי חלבונים מהצומח בישראל גדלו בקצב של פי 8 ביחס למוצרים מקבילים מן החי.

ישראל ממוקמת במקום השני בעולם בהשקעות בתחום החלבון האלטרנטיבי בפעם השנייה ברציפות - כך עולה מהדוח השנתי של GFI ישראל, ארגון מדעי ללא מטרות רווח שמקדם את תחום החלבון האלטרנטיבי. לפי הדוח, ההשקעות בחברות הישראליות בתחום חצו את רף המיליארד דולר בשנתיים האחרונות.

תחום החלבון האלטרנטיבי כולל בתוכו חברות שמפתחות מוצרי בשר, עוף, מאכלי ים וחלב שאינם מן החי באמצעות גידול תאים במעבדה על ידי תרבית, פרמנטציה שהיא התססה, או על בסיס חלבון מהצומח. בשנת 2022 הושקעו 454 מיליון דולר בחברות ישראליות בתחום - 15% מההשקעות העולמיות. התעשייה הישראלית הייתה שנייה רק לזו האמריקאית, שגייסה 1.246 מיליארד דולר.

תחום הבשר המתורבת תופס תאוצה בישראל, ורק בחודש שעבר פסק הרב לאו בחוות דעת הלכתית מנומקת כי בשר מתורבת הוא כשר פרווה כמוצר צמחי. בטרם כתיבת חוות הדעת, בחן הרב לאו לעומק את הליך ייצור הבשר המתורבת, הסביר כי "במידה שהבשר המתורבת ישווק כבשר או מוצרי בשר, ובפרט אם צורתו תהיה דומה לבשר בטעמו ובריחו ההולך למרחוק בעת הבישול, יש מקום להחמיר ולהגדירו ככשר, אך לא כמוצר פרווה לעניין עירובו, בישולו ואכילתו עם מוצרי חלב". יחד עם האישור קבע הרב כי הבשר המתורבת יוגדר בעת שיווקו לצרכן כ׳מוצר צמחי הקרוב ביותר לבשר׳, כדי להימנע מראית עין שתיצור בלבול בקרב הציבור. כן הדגיש כי אסור יהיה לפרסם בשר מתורבת יחד עם מוצרי חלב.

עוד עולה מהדוח כי למרות המשבר הכלכלי 12 סטארטאפים חדשים נכנסו לתחום החלבון האלטרנטיבי בשנת 2022. השקעות ה-Seed צמחו ב-130% וההשקעות בסבבי A צמחו ב-185%. בין החברות החדשות שהוקמו בשנת 2022: חברת Plurinuva, שיתוף פעולה של פלוריסטם ותנובה שמטרתו לפתח מוצרי בשר מתורבת, וחברת מרמייד שמפתחת מאכלי ים מתורבתים, וחברת Fabumin המפתחת חלבון ביצה מן הצומח.

כמו כן, בזמן שההייטק הישראלי ספג ירידה של 42% בהשקעות בשנת 2022, תחום החלבון האלטרנטיבי נפגע פחות וראה ירידה של 18% בלבד. לשם השוואה, ההשקעות בתחום הסייבר ירדו ב-54% וההשקעות בתחום הפינטק צנחו ב-66%.

בנוסף, בשנה החולפת נראתה צמיחה במכירות מוצרי חלבון אלטרנטיבי ביחס למוצרים המקבילים מהחי. מכירות מוצרי חלבונים מהצומח בישראל גדלו ב-8%, זאת ביחס לגדילה של 1% במוצרים מקבילים מן החי. קטגוריה זו כוללת תחליפי בשר, עוף, יוגורט, חלב, וארוחות מוכנות מהצומח.

אביב אורן, סמנכ"ל פיתוח עסקי וחדשנות ב-GFI ישראל הגיב: "ישראל ממשיכה לבסס את ההובלה העולמית בחדשנות בתחומי הפודטק והחלבון האלטרנטיבי. תמונת המצב היא שמספר הסטארטאפים בתחום בעלייה מתמדת, אך בעקבות ההאטה בשווקי העולם, גיוסי הון לשלב הצמיחה הפכו למאתגרים יותר. למרות זאת, התחום נפגע משמעותית פחות ביחס לסקטורים האחרים בהייטק עקב הגדלת ההשקעות של גופים מוסדיים, ממשלות ובנקים עולמיים בטכנולוגיות מזון ואקלים. אנחנו גם עדים להקמת מכוני מחקר לחלבונים חדשים על ידי הטכניון והאוניברסיטה העברית, מה שצפוי להצמיח עוד חדשנות ועוד חברות סטארטאפ".

 

 

השקעות ישראל בשר מתורבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד