כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
ח"כים שלפו דגלים

שידור חי: מליאת הכנסת דנה בסעיפי הרפורמה המשפטית

בשעות אלו מתנהל במליאת הכנסת הדיון המקדים לקראת ההצבעה בקריאה ראשונה על החלק הראשון ברפורמה המשפטית הכולל שני סעיפים. לפני תחילת הדיון ומחשש לפרובוקציות מצד חברי הכנסת, סדרני המשכן בדקו את התיקים של הח"כים | הורחקו מתפרעים מיציע האורחים | צפו

שידור חי: מליאת הכנסת דנה בסעיפי הרפורמה המשפטית
חברי יש עתיד מתכסים בדגלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מליאת הכנסת מתכנסת היום (שני) כדי להצביע בקריאה ראשונה על החלק הראשון ברפורמה המשפטית שהציג סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין. החלק הראשון ברפורמה המשפטית כולל שני סעיפים שאושרו בשבוע שעבר בוועדת החוקה. 

23:44: עוד מהשר לוין במליאה: "אנשים יושבים בבית ומודאגים כי הם רואים ראשי ממשלה שמתנהגים כמו בריונים ברחוב".

23:41: עוד מהשר לוין במליאה: "אנחנו מצביעים היום על שינוי הוועדה להרכב שופטים. אין אף מדינה אחת שממנה ככה שופטים".

23:40: השר לוין מבהיר: "מושיט יד לכל חבר האופוזיציה ומציע לקיים שיח בלי תנאים".

23:36: עוד מדברי השר לוין במליאת הכנסת: "כשאהרון ברק ביצע את ההפיכה המשפטית הוא התייעץ עם מישהו? התחשב בנו בכלל? הוא ספר מישהו?".

23:32: שר המשפטים יריב לוין עוצר את נאומו כדי לאפשר לחברי הכנסת לברך את ח"כ בועז טופורובסקי שנעדר במשך למעלה מחודש בעקבות תאונת דרכים שעבר. גם נתניהו ניגש לדרוש בשלומו.

23:27: חברי הכנסת של יש עתיד קוטעים את נאומו של השר לוין.

23:26: עוד מהשר לוין: "אם היו מציבים קלפי חשאית בסיעת יש עתיד היה רוב בעד הרפורמה המשפטית".

23:25: סדרנים של הכנסת בכוננות ליד ספסלי הח"כים למקרה שיהיו שוב מהומות.

23:22: עוד מהשר לוין במליאה: "מה שהיה לא יהיה יותר, מי שעשה הפיכה משטרית הוא אהרן ברק"

23:20: שר המשפטים יריב לוין בנאומו במליאה: "הלילה הזה זוקפים את קומתם המוני אזרחים שנרמסו עשרות שנים. הלילה הזה, אני עומד כאן בנחישות גדולה כדי להשמיע את קולם ולהבטיח שקולם יישמע במערכת המשפט וכפועל יוצא גם באקדמיה ובתקשורת".

23:07: סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, ינאם בדקות הקרובות במליאת הכנסת, לקראת ההצבעה בקריאה הראשונה על רפורמת המשילות.

22:54: השר קרעי מתייחס במליאה לאפשרות של ריכוך הרפורמה במסגרת הידברות: "החוקים האלו והחוקים שיבואו אחריהם הם הפשרה. פשרה נוספת משמעותה סיכול הבחירה של העם. אנחנו לא נאפשר זאת".

22:53: שר התקשורת שלמה קרעי תוקף בנאומו במליאה את לפיד: "ראש האופוזיציה המופקר יצא בקמפיין עולמי בשיתוף ה-BDS נגד המדינה כולה. כדי לפגוע בה כלכלית, חברתית ומדינית. הוא אפילו התנבא על האזכרה של הכנסת בשנה הבאה. הוא כנראה לא יודע שמיום שחרב בית המקדש הנבואה ניתנה לשוטים".

22:47: ח"כ טלי גוטליב בנאומה במליאה: "חודש וחצי אני יושבת בוועדת החוקה ומקשיבה לסיסמאות לעוסות שחוזרות עליהן עד כדי כך שאני יודעת מה חבר כנסת הולך להגיד עוד לפני שהוא התחיל".

22:10: נותרו עוד לפחות 13 חברי כנסת שאמורים לנאום עד לסיכום הדיון וההצבעה על הרפורמה.

22:05: ח"כ סימון דוידסון בנאום הספד לדמוקרטיה: "הרבה סבלה הדמוקרטיה הישראלית קודם לכתה. לא נתנו לה מנוח. הרשות השופטת הוחלשה והחוסן של הדמוקרטיה התערר. כל אלה היו תהליכי הגסיסה שהובילו לפטירתה, ואנה אנו באים. שני הורים היו למדינת ישראל. אבא יהודי ואמא דמוקרטית. כך גדלה הדמוקרטיה הישראלית עד שלא יכלה יותר להיאבק כנגד כל הסערות שעברו עליה. בת 75 הייתה בלכתה. בדמי ימיה מתה. הותירה אותנו יתומים מזכויות אדם. אני מזמין את כולם להלוויה שתצא מירושלים ותתקיים בזמן הקריאה השלישית על המהפכה המשפטית".

21:20: שר המשפטים לוין פונה לח"כ טיבי בזמן נאומו במליאה ומטיח בו: "על מה אתה מגן, על זה שיש רק שופט ערבי בביהמ"ש העליון, רק אחד. על השיטה הזו אתה מגן? הם רואים בכם אספסוף שלא ראוי להיות שם".

21:10: ח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד בנאומו במליאה: "אתם רוצים הידברות כמו שלא הצעתם שוחד לסילמן. זה מאותה משפחה. אתם לא רוצים הידברות. אני לא ישן לילות. שר המשפטים, אתה קורא את מומחי הביטחון ומומחי הכלכלה? שתדע שאת זה לא מתקנים כל כך מהר, גם אם בסוף תגיעו לפשרה".

20:45: עוד מאמסלם במליאה: "אתם לא מכירים בלגיטימיות שלנו למשול במדינה. זה הורג אתכם שאמסלם דוד מחוקק חוקים במדינה. אתם זורעים אנרכיה. פחד ברחובות".

20:43: השר המיועד אמסלם במליאה על המפגינים: "החליטו לסגור את איילון שעתיים וחצי כי בא להם. אני בא היום לכנסת רוצה להיכנס, אי אפשר - כי בא להם. אני לא מעריך פורעי חוק - מי שמפר סדר צריך להיות מועמד לדין ולא חשוב מה הסיבה, אבל אתם אדוני הארץ".

20:40: השר המיועד דודי אמסלם לשר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת: "השר לוין אני רוצה לחזק את ידיך. אל תירא ואל תחת. איך אמר מרדכי לאסתר? מי יודע אם לא לעת הזאת הגעת למלכות. לך בכוחך זה והושע את ישראל".

20:10: ח"כ מיכל שיר אמרה בנאומה במליאה: "נתניהו מוביל אותנו למצב של על סף מלחמת אחים. מבחינתו שהמדינה תישרף. יש כאן ברית עם הקיצוניים, הבן גבירים והסמוטריצ'ים, שכופרים בכך שמקור הסמכות במדינה דמוקרטית צריך להיות שלטון החוק".

19:40: ח"כ יוליה מילינובסקי תוקפת במליאה: "בקומה השניה כאן יושב רודן (נתניהו) ואתם המשרתים. בשביל מה באתם ממרוקו? כדי להחליף מלך במלך?".

19:25: ח"כ אורנה ברביבאי (יש עתיד) מטיחה במליאת הכנסת בח"כ דוד אמסלם (הליכוד): "רולקסים? אתה לא מתבייש? אנשים לא ישנים בלילה בזמן שאתם מפרקים את המדינה. אנשים פוחדים". אמסלם השיב: "את לא מתביישת? אנשים מאיימים במלחמת אחים. מלחמה, דם. אם אתם לא בקורס טייס, אז אף אחד לא טס". 

18:55: יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד בנאום במליאת הכנסת: "אני שואל את עצמי רק דבר אחד - אם עוד אכפת לכם. אם אכפת לכם שהדבר שאתם עושים היום מפרק את הכלכלה הישראלית ומבריח מפה כסף. אתם פוגעים בשכבות החלשות בחברה הישראלית. לא ביקשתם דעה מקצועית אחת ממערכת הביטחון על החשיפה של חיילי צה"ל לתביעות. אכפת לכם שאתם חוצים את העם?"

18:50: חברת הכנסת מירב בן ארי 'יש עתיד' נשאה נאום חריף והטיחה בשמחה רוטמן: "חוצפה לדבר על קיפוח. מי אתה בכלל. אני למדתי בציונות הדתית, ואין גזענית יותר מהציונות הדתית. הלכתי לסניף בני עקיבא, זרקו אותי משם כי לא הייתי בצבע הנכון. אין רשימה לבנה יותר מרשימת הציונות הדתית. יושב לי פה עם מתק שפתיים. מי אתה בכלל? אם אני ארצה להכניס מזרחים לביהמ"ש העליון, אני לא צריכה אותו. הוא הגזען הכי גדול פה. פריבלג. אין לי מקום לדבר על העוול שאתם עושים כאן".

18:30: יו"ר הכנסת אמיר אוחנה מזהיר את ח"כ כהנא כי יש חשש שהמיקרופון ייהרס בגלל הדרך שבה הוא מחזיק אותה. ח"כ כהנא בתגובה: "כשאתם תחוסו על העם, אני אחוס על המיקרופון".

18:25: יו"ר הכנסת אוחנה מעדכן: "הוספתי דקה נוספת לכל דובר, כעת כל ח"כ מוגבל ל-4 דקות נאום. חברי הכנסת שהוצאו עד כה יכולים לשוב למליאה".

18:20: אחרי שלוש קריאות, חברי הכנסת יוראי להב הרצנו ואלעזר שטרן מיש עתיד הוצאו מהמליאה.

18:15: ח"כ שמחה רוטמן בנאומו במליאת הכנסת: "החלק הראשון בהצעה מבקש לתקן את הרכב הוועדה לבחירת שופטים כדי שתחדל להיות 'הוועדה לשכפול שופטים'. ההצעה שמונחת על שולחן הכנסת מציעה להותיר על כנו את מספר חברי הוועדה אך לשנות את הרכבה כך שמשקלם של נבחרי הציבורי יגדל מ-4 ל-6. לא יהיה ייצוג בוועדה לנציגי לשכת עורכי הדין. על פי ההסדר, במדינת ישראל, סוף סוף העם, שהוא הריבון – יבחר את השופטים, כמו ברוב המדינות הדמוקרטיות".

רוטמן הוסיף: "כמו-כן, ההצעה מעגנת לראשונה בתולדות ישראל נציג מטעם האופוזיציה בוועדה. הדבר הזה לא היה כבר כמה שנים טובות למעט בכנסת האחרונה. ההצעה מבקשת גם לקבוע שימוע לשופטי העליון בפני ועדת החוקה, כדי שכל חבר ועדה יוכל לשאול ולהציף את הטעון תיקון. הרוב בוועדה יהיה של 5 מתוך 9. בנוסף, ההצעה מבקשת לקבוע כלל ברור לפיו בית המשפט העליון לא יוכל לדון ולפסוק דבר בנוגע לתוקפו של חוק יסוד מתוך תפיסה שחוק יסוד אינו נתון לשיקול דעתו של בית המשפט מכל סיבה שהיא".

לסיום אמר רוטמן: "בקשר להידברות – כפי שאמר שר המשפטים יריב לוין – אנו מחכים וממתינים למנהיגות אחראית מטעם האופוזיציה שתנהל הידברות לגופה של הצעת החוק. הצעת החוק תעבור היום, אני מקווה שהיא תקבל את אישור הכנסת ברוב משמעותי של מעל 61 חברי כנסת. אני מקווה שמיד לאחר מכן באופוזיציה תהיה מנהיגות אחראית שתענה לקריאת נשיא המדינה ותנהל הידברות במטרה להגיע לחוק בהסכמה רחבה ככל הניתן לקראת הקריאה השנייה והשלישית".

18:12: אנשי משמר הכנסת וכוחות האבטחה מוציאים מוחים מהיציע של מליאת הכנסת.

18:00: נאומו של ח"כ רוטמן מופסק בעקבות קריאות "בושה" של חברי האופוזיציה. חברי הכנסת מיכל שיר, מירב בן ארי, יואב סגלוביץ' ורם בן ברק מיש עתיד הוצאו אחרי שלוש קריאות מהמליאה.

17:56: מספר חברי כנסת מהאופוזיציה התעטפו בדגלי ישראל בתחילת נאומו של רוטמן. היו"ר אוחנה הורה לגרשם מהמליאה.

17:55: יו"ר וועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן עולה לנאום מעל דוכן הכנסת ולהציג את תיקוני החוק שעולים להצבעה.

הסעיף הראשון - שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. על פי הצעת החוק, מספר החברים בוועדה יישאר על 9, אך ההרכב ישונה. הוועדה תכלול 3 נציגים מהמשלה, 3 נציגים מהכנסת ו-3 שופטים.

נציגי הרשות השופטת יהיו נשיא בית משפט העליון לצד שני שופטים בדימוס, על מינויים יחליט שר המשפטים - בכפוף להסכמת נשיא בית המשפט העליון. השרים שייצגו את הממשלה בוועדה ייבחרו על ידה, ונציגי הכנסת יהיו - יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ושני חברי כנסת נוספים - אחד מהקואליציה ואחר מהאופוזיציה. בנוסף, הרוב לבחירת שופטים יהיה רק חמשה.

הסעיף השני קובע כי לא תחול ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד שנחקקו בכנסת.

לקראת ההצבעה ומחשש לפרובוקציות מצד חברי הכנסת, סדרני הכנסת בדקו את התיקים לפני כניסת הח"כים למליאה. חברת הכנסת מירב בן ארי זעמה ותקפה: "בחיים לא פתחו לי פה תיק. את כל הכללים אתם שוברים". יו"ר הכנסת אוחנה אמר מאוחר יותר: "תיק קטן עם מסמכים מותר. תיק גדול לא. הדבר בגיבוי של היועצת המשפטית של הכנסת ושל קצין הכנסת. תיק גדול, כשאנחנו מבינים שיש מי שרוצה לעשות פרובוקציה, זה לא יהיה במליאה".

מליאת הכנסת הרפורמה המשפטית עדכונים שוטפים שידור חי ערוץ כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד