ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
מושיט יד להידברות

שר המשפטים לוין: "מה שהיה לא יהיה עוד"

השר לוין נאם לפני הקריאה הראשונה על הרפורמה המשפטית ואמר: "הלילה הזה זוקפים את קומתם המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע במשך עשרות שנים על ידי מערכת המשפט". לוין הוסיף: "אני פונה באופן אישי לכל אחד מחברי הכנסת של האופוזיציה – אנחנו לא אויבים. בואו נשב לדבר"

שר המשפטים לוין: "מה שהיה לא יהיה עוד"
השר יריב לוין במליאה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, נאם הלילה (שני) במליאת הכנסת לפני ההצבעה בקריאה ראשונה על החלק הראשון של הרפורמה המשפטית ואמר: "הלילה הזה זוקפים את קומתם המוני אזרחיות ואזרחים שקולם לא נשמע במשך עשרות שנים על ידי מערכת המשפט, שהייתה עיוורת לצרכיהם, שזלזלה בהם. הלילה אני עומד בנחישות גדולה כדי להבטיח שמעתה והלאה קולם יישמע. יישמע במערכת המשפט, וכפועל יוצא גם במקומות אחרים, באקדמיה, בתקשורת, מקומות שבהם השיח היום הוא חד צדדי, הוא מתעלם מהרוב הגדול של אזרחי ישראל".

לוין הוסיף: "חברות וחברי הכנסת, אני רוצה מכאן להושיט יד, לכל אחת ואחד מכם אני מושיט את ידי. אני מציע לדבר עם כל חבר כנסת שירצה. אני רוצה לומר משהו לאותם אזרחים יקרים שיושבים עכשיו בבית, חלקם הפגינו, והם דואגים. לא פלא שהם דואגים – הם שומעים את מה שנאמר בתקשורת, הם שומעים ראשי ממשלות לשעבר שפועלים כאחרוני הבריונים ברחוב, אז לא פלא שהם דואגים. אני רוצה לומר להם בקצרה על מה אנחנו מצביעים היום, ולמה זה יחזק את הדמוקרטיה".

עוד אמר שר המשפטים: "אין אף מדינה בעולם בה מצד אחד בית המשפט מחליט שחוקי יסוד זו חוקה, וביד השנייה מחליט שיש לו סמכות להתערב בחוקה. תנו לי בית משפט אחד בעולם שהוא שם עצמו מעל החוקה ואומר שהוא יכול לשנות את החוקה בפסיקותיו. אין כזה".

לוין הוסיף: "אנחנו מצביעים היום על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. באף מדינה בעולם אין מצב בו השופטים ממנים את עצמם, שלצד אחד יש שליטה במערכת, והצד השני לא יכול לבוא בשערי בית המשפט. או כמו שאמר השופט בדימוס אהרן ברק: ׳צריך להבין שבית המשפט העליון הוא משפחה אחת. גם אם יש דעות שונות, טובתה של המדינה היא שיהיה בית משפט קוהרנטי, שהיחסים בו הוא כמו במשפחה, עם כל חילוקי הדעות. לא ניתן להכניס למערכת הזו מישהו שהוא לא משפחה׳, אני עונה לאזרחי ישראל - אנחנו נכניס לבית המשפט העליון את מי שאינו חלק ממשפחת האצולה הזו. יהיה בה מקום לכולם. מהצד הזה, וגם מהצד השני".

לוין קרא לחברי האופוזיציה להתכנס להידברות: "אני פונה מכאן לחברות וחברי האופוזיציה, אני פונה לראש האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד, אני פונה ליו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ, אני פונה באופן אישי לכל אחד מחברי הכנסת של האופוזיציה – אנחנו לא אויבים. בואו נשב לדבר. אני מאמין שאפשר להגיע להבנות. אני חושב שזו חובתנו לדבר. אני חושב שזו חובתנו לנסות. אני חושב שלא משיגים שום דבר באלימות ובהצבת תנאים".

לוין הדגיש: "אני רוצה לומר לכם, אדוני ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה יאיר לפיד, ויו"ר המחנה הממלכתי ושר הבטחון לשעבר בני גנץ, אתם צריכים להוביל. אי אפשר להשאיר את ההובלה לרחוב, לאנשים קיצוניים וחסרי אחריות".

לוין הבהיר: "דווקא הלילה, כאשר אנחנו מעבירים את החוק הזה בקריאה ראשונה, אני מתחייב בפני כל אחת ואחד מאזרחי ישראל, שלא אחדל אף פעם מלעשות כל מאמץ כדי להגיע להידברות ולהבנות".

"אבל באותה נשימה ובאותה מידה, אני מתחייב בפני כל אחת ואחד מאזרחי ישראל, ובפרט בפני מיליונים מאזרחי ישראל, שאני אסיר תודה להם, על החיזוקים הרבים, על היכולת לעמוד מול תעמולת שקר, הציבור היקר הזה שאני כ"כ אוהב, אני מבטיח להם – שום דבר לא ירתיע אותי מלעשות את הדבר הנכון, מלבצע רפורמה עמוקה ונדרשת במערכת המשפט, בלי עיכובים וללא מסמוסים". אמר.

לסיום אמר שר המשפטים: "מה שהיה לא יהיה עוד. לא עוד משפחה שיש לה מערכת משפט. לא עוד אצילים. אלא מערכת משפט שפתוחה לכולם, ששייכת לכל אחת ואחד מאיתנו באופן שווה. זו דמוקרטיה".

מליאת הכנסת צפויה להצביע בקריאה ראשונה על החלק הראשון ברפורמה המשפטית שהציג סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין. החלק הראשון ברפורמה המשפטית כולל שני סעיפים שאושרו בשבוע שעבר בוועדת החוקה. 

הסעיף הראשון - שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. על פי הצעת החוק, מספר החברים בוועדה יישאר על 9, אך ההרכב ישונה. הוועדה תכלול 3 נציגים מהמשלה, 3 נציגים מהכנסת ו-3 שופטים.

נציגי הרשות השופטת יהיו נשיא בית משפט העליון לצד שני שופטים בדימוס, על מינויים יחליט שר המשפטים - בכפוף להסכמת נשיא בית המשפט העליון. השרים שייצגו את הממשלה בוועדה ייבחרו על ידה, ונציגי הכנסת יהיו - יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ושני חברי כנסת נוספים - אחד מהקואליציה ואחר מהאופוזיציה. בנוסף, הרוב לבחירת שופטים יהיה רק חמשה.

הסעיף השני קובע כי לא תחול ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד שנחקקו בכנסת.

יריב לוין הרפורמה המשפטית יאיר לפיד בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד