ה' אייר התשפ"ד
13.05.2024
בתום דיון טעון וסוער

עבר בקריאה ראשונה: הכנסת אישרה חלקים מהרפורמה המשפטית

הכנסת אישרה הלילה את החלק הראשון ברפורמה המשפטית. בהצעה תמכו 63 חברי כנסת מול 47 שהתנגדו. שר המשפטים יריב לוין: "עשינו היום צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט". ראש האופוזיציה לפיד: "חברי הקואליציה - ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה"

עבר בקריאה ראשונה: הכנסת אישרה חלקים מהרפורמה המשפטית
מליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בתום דיון סוער שנמשך למעלה משש שעות, מליאת הכנסת אישרה לאחר חצות (שלישי) את החלק הראשון ברפורמה המשפטית. בהצעת החוק תמכו 63 חברי כנסת מול 47 שהתנגדו.

חברי הכנסת יולי אדלשטיין וזאב אלקין שוהים בימים אלו באוקראינה ולא השתתפו בהצבעה. חברי הכנסת של 'ישראל ביתנו' החרימו את ההצבעה. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הסביר בישיבת הסיעה, כי, "עצם ההצבעה, גם הצבעה ׳נגד׳, היא מתן לגיטימציה לשורה של חוקים שסותרים את מגילת העצמאות".

הסעיף הראשון עליו הצביעו, שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. על פי הצעת החוק, מספר החברים בוועדה יישאר על 9, אך ההרכב ישונה. הוועדה תכלול 3 נציגים מהמשלה, 3 נציגים מהכנסת ו-3 שופטים.

נציגי הרשות השופטת יהיו נשיא בית משפט העליון לצד שני שופטים בדימוס, על מינויים יחליט שר המשפטים - בכפוף להסכמת נשיא בית המשפט העליון. השרים שייצגו את הממשלה בוועדה ייבחרו על ידה, ונציגי הכנסת יהיו - יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט ושני חברי כנסת נוספים - אחד מהקואליציה ואחר מהאופוזיציה. בנוסף, הרוב לבחירת שופטים יהיה רק חמשה.

הסעיף השני קובע כי לא תחול ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד שנחקקו בכנסת.

הדיון שהחל בשעות הצהרים המוקדמת לווה בסערות. לקראת ההצבעה ומחשש לפרובוקציות מצד חברי הכנסת, סדרני הכנסת בדקו את התיקים לפני כניסת הח"כים למליאה. חברת הכנסת מירב בן ארי זעמה ותקפה: "בחיים לא פתחו לי פה תיק. את כל הכללים אתם שוברים".

לאחר מכן עם הצגת החוק שלפו חברי הכנסת מיש עתיד דגלי ישראל והתעטפו בהם. הם הוצאו מהמליאה על ידי יושב ראש הכנסת אמיר אוחנה.

המשך הדיון לווה אף הוא בפרובוקציות שונות, כמו עימות פיזי חריג בין מפגינים שהצליחו להשתחל לתוך יציע האורחים והחלו לקרוא קריאות, אלה הוצאו בכוח תוך עימותים על ידי סדרני הכנסת.

הדיון הסתיים בנאום סוער של מגיש הרפורמה השר יריב לוין שתקף בבוטות את מתנגדי הרפורמה.

ראש הממשלה נתניהו אמר לכלי התקשורת בצאתו מהמליאה: "זה לילה חשוב, קורא להיכנס להידברות - ללא תנאים מוקדמים".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, אמר לאחר אישור השלב הראשון ברפורמת המשילות בקריאה ראשונה: "עשינו היום צעד חשוב מאוד בהליך תיקון מערכת המשפט. לא עוד מערכת משפטית ששייכת לאליטות, לא עוד אצולה. מעתה - בית המשפט יהיה של כולם".

לוין הוסיף: "אני שב וקורא לראשי האופוזיציה ולחבריה - גלו אחריות. שבו לדבר. אפשר להגיע להבנות. אבל לא ניתן למסמס את החקיקה. אני נחוש להעביר את הרפורמה - ושום דבר לא ירתיע אותי".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד תקף לאחר ההצבעה וכתב: "חברי הקואליציה - ההיסטוריה תשפוט אתכם על הלילה הזה. על הפגיעה בדמוקרטיה, על הפגיעה בכלכלה, על הפגיעה בבטחון, על זה שאתם קורעים לגזרים את עם ישראל ופשוט לא אכפת לכם".

 

הרפורמה המשפטית יריב לוין הכנסת יאיר לפיד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד