כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
האלוף במיל' מסביר

איראן על סף פצצה גרעינית: "זו טעות, ברח להם"

פקחי סבא"א מצאו באיראן אורניום שהועשר ל־84%, ומביא אותה להיות על סף פצצה גרעינית • האלוף במיל' תמיר הימן, ראש אמ"ן לשעבר, התייחס

איראן על סף פצצה גרעינית: "זו טעות, ברח להם"
האלוף במיל' תמיר הימן צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

בימים האחרונים נחשף כי פקחי הסוכנות לאנרגיה אטומית מצאו באיראן אורניום שהועשר ל־84 אחוזים, רק כשישה אחוזים פחות מהרמה הנחוצה לנשק גרעיני. בעקבות הידיעה שוחחו בן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM עם אלוף במיל' תמיר הימן, מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי INSS ולשעבר ראש אמ"ן, שהתייחס להשלכות האירוע.

בראש ובראשונה טען כי יש שני הסברים אפשריים לאירוע המדובר, ואמר: "קודם כל, צריך לברר מה בדיוק התגלה שם. ההסבר הראשון לכך הוא שזו טעות, ברח להם, הם שחקו בצורה לא מקצועית, גז הצטבר בצינורות ויצא להם 84 אחוז בטעות והם נסוגים מזה מיד. זה קצת מסביר את מה שאמר דובר האיחוד לאנרגיה אטומית האיראני. האפשרות השנייה היא שהם משחקים איתנו - הם הגבירו את העשרה בצורה מכוונת בכדי להגיע ממש עד לסף העשרה הצבאית ולבחון איך העולם יגיב במשל הצפרדע המתבשלת".

הימן הסביר: "הרי העולם היה אדיש ל־60 אחוז, ואז אנחנו נסתגל למציאות המורכבת הזו. כך או כך כדאי להתייחס לזה כקריאת השכמה. עלינו להבין את המצב החמור שהגענו אליו, ולהבין שנדרשת אסטרטגיה חדשה כי מה שעשינו עד עכשיו, הוביל אותנו למציאות המורכבת שבה אנחנו נמצאים היום. איך גילו את זה? הייתה שם ביקורת פתע וגילו את זה. כך או כך אני לא חושב שהם יעלו ל־90 אחוזים. הערכתי, זו הייתה טעות ולא משהו מכוון. כך או כך זה לא לינארי".

לסיום נשאל כמה זמן לוקח להם לייצר מספיק אורניום לפצצה, ואמר: "זו בדיוק הבעיה שאנחנו נמצאים בה - גם אם הם נמצאים ב־60 אחוז ותוך שבועיים הם יכולים להגיע לרמה מספקת של 90 אחוז אז המרחק בין 60 ל־90 הוא קצר ביותר. הם מתעסקים בציר של אורניום, ולשם כך הם צריכים מתקני העשרה גדולים תת קרקעיים ויש להם את זה. לו ישלימו את תהליך העשרה עד שזה יגיע למצב הזה זה הופך מורכב - זה אפשר ובר מימוש, אבל יותר מורכב".

הגרעין האיראני פצצה גרעינית אורניום רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד