כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"לא סתם יש צעקה גדולה"

בעקבות עליית המחירים: האם כדאי לקחת משכנתה

בעקבות עליית המחירים: האם לקחת משכנתה צמודה לפריים או צמודה למדד? • יונתן ברלינר, יו"ר הועדה המקצועית בהתאחדות יועצי משכנתאות, התייחס לדברים

בעקבות עליית המחירים: האם כדאי לקחת משכנתה
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

לווים רבים עוברים ממשכנתאות צמודות פריים למשכנתאות צמודות מדד, דבר שנחשב כצעד מסוכן שישפיע על האינפלציה. יונתן ברלינר, יו"ר הועדה המקצועית בהתאחדות יועצי משכנתאות, שוחח עם ענת דוידוב ברדיו 103FM והסביר את הדברים.

בפתח הריאיון התייחס למצבה של משכנתה ממוצעת בשוק, והסביר: "משכנתה ממוצעת בשוק עדיין עומדת על כמיליון שקלים. בעקבות עליית החצי אחוז יש תוספת של 120 שקלים בחודש להחזר החודשי, ו־36 אלף שקלים סך הכל לאורך כל חיי המשכנתה. כשמדובר על משכנתה ממוצע ל־25 שנה. העלייה השנתית עומדת על 1,440 שקלים".

עוד הוסיף: "אכן, זה משמעותי מאוד. מדובר בעלייה שמצטרפת לכל העליות שהיו פה לאורך השנה האחרונה. מה גם שצריך לזכור שרוב המשכנתאות עומדות על מעל למיליון שקלים. יש עיוות בממוצע. כשאנחנו מדברים על משכנתאות של מיליון וחצי שקלים המספרים הם כמובן הרבה יותר גבוהים. שם אנחנו מדברים על עלייה של 180 שקלים בהחזר החודשי, ו־53 אלף שקלים לאורך כל חיי ההלוואה".

"האם לעזוב את מסלול הפריים למסלול צמוד מדד זה שווה?", נשאל ואמר שלא. לדבריו, לא מדובר במסלול משתלם. "ברבעון האחרון אנחנו רואים ירידה משמעותית במסלולי הפריים, ועלייה חדה מאוד בשימוש במסלולים צמודים שהם הרבה הרבה פחות משתלמים - גם בטווח הקצר, וגם בטווח הארוך. זה נעשה רק בגלל הקושי לעמוד בהחזרים החודשיים. אנשים שבאים היום לקחת משכנתה לפעמים לא עומדים בהחזר הרגולטורי לטווח הקצר. בעצם, הרגולציה דוחפת את האנשים לקחת מסלולים צמודים למדד שנחשבים הרבה פחות משתלמים, והבנקים מתמחרים אותם בהתאם, עם ריביות יקרות".

לסיום נשאל כמה אנשים מתקשים לשלם היום משכנתה, ואמר: "הרבה מאוד. אנשים מרגישים את זה ברמה החודשית, הם צריכים לעשות סדר בכל ההוצאות שלהם, וזה מעיק. לא סתם יש צעקה גדולה - זה לא ברמה שחוזרות משכנתאות, אבל לאנשים קשה".

 

משכנתא ריבית על משכנתא רדיו 103 FM העלאת מחירים עליית מחירים העלאת ריבית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד