כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מחיר הצפיפות

התגורר בדירת מרתף במשך שנים ולקה במחלת ריאות חריפה

חרדי בן 42, אב לשישה ילדים, לקה במחלת ריאות חריפה * בדיקות מקיפות גילו: הגורם המרכזי הוא המגורים בתנאים של לחות, טחב ועיפוש • רעייתו נאלצה לעזוב את העבודה כדי לסעוד אותו, והמשפחה נאלצה לעבור לשכירות בדירה יקרה יותר באופן משמעותי • האם זה יכול לקרות גם לכם חלילה?

התגורר בדירת מרתף במשך שנים ולקה במחלת ריאות חריפה
בית בהזנחה צילום: באדיבות המצלם

מצבו הכלכלי המורכב של חרדי בן 42 מאזור המרכז, הוביל אותו ואת משפחתו להתגורר בשכירות בדירת מרתף, בה שוררים בקביעות תנאי לחות המובילים לעיפוש ולטחב תמידי בבית.
באחרונה נפל ראש המשפחה למשכב, והבדיקות העלו כי הוא סובל ממחלת ריאות חריפה מאוד, הנגרמת כתוצאה משאיפת נבגים של עובש.

כתוצאה מכך נאלצה רעייתו לעזוב את מקום עבודתה באופן חלקי, על מנת שתוכל לסעוד אותו, החולה עצמו הפסיק כמובן לעבוד, והמשפחה נאלצה לעבור דירה לדירה מרווחת ומאווררת יותר, מה שכמובן מעמיס על ההוצאות החודשיות שגדלו באופן דרסטי לעומת ההכנסות שהתכווצו גם הן במידה רבה.

לסייע למשפחה שהתגוררה בדירת מרתף וכעת נקלעה למצוקה חריפה>>>

לא זו בלבד, אלא שכעת התברר למשפחה שהתרופה המתאימה ביותר לאב החולה אינה כלולה בסל התרופות, וכדי להציל את חייו יש לשלם מדי חודש כעשרת אלפים שקלים עבור התרופה היקרה.

כשהגיעו בני המשפחה לפת לחם, התוודעו לעניין כמה שכנים ומכרים שעירבו רבנים ועסקנים, ולאחר דין ודברים הוקמה קרן עזרה וסיוע למשפחה, בניסיון לאפשר לה לצלוח את התקופה הקשה בסייעתא דשמיא.

"מדובר במקרה קשה וחמור מאוד", אומרים העוסקים במלאכת הקודש, "משפחה שהייתה שורדת בקושי את החודש, הם חיו בפשטות ובצניעות לא רגילה, ממש הסתדרו עם מה שיש ולא התלוננו, כולל מגורים בתנאים לא תנאים, כדי לחסוך בהוצאות וכדי שלא ליפול על כתפי הציבור ולבקש צדקה".

האם עובש מסוכן לכולנו?

העיתונאית שני נוי מ'מאקו בריאות' בדקה את הנושא ושוחחה עם מומחים: עובש הוא סוג של פטריה המתפשטת באמצעות נבגים. הוא יכול להיווצר בחוץ או בתוך הבית, ומתפתח בקלות תחת תנאים של לחות וחום. הוא יכול להופיע על קיר פגוע עם איזושהי התיישבות של חיידקים.

הסכנה המשמעותית ביותר של עובש היא שהוא פוגם באיכות האוויר שאנו נושמים. "אנחנו חשופים לעובש בתוך הבית ומחוצה לו כל הזמן", אומר ד"ר רונן בן עמי, מנהל היחידה למחלות זיהומיות, המרכז הרפואי תל אביב איכילוב, "הנבגים נמצאים באוויר וכולנו נושמים מאות מהם אל תוך הריאות שלנו כל יום". הנבגים הם חלקיקים בלתי נראים שאחראיים על הפצת העובש, זו גם הסיבה שקשה להיפטר ממנו גם לאחר שמסירים אותו מהמשטח הנגוע.

"לאנשים בעלי מערכת חיסונית תקינה אין סיבה לחשוש מעובש", אומר ד"ר בן עמי, "מערכת החיסון שלנו ערוכה להתמודד איתו, אפילו תינוקות עם מערכת חיסונית תקינה לא יפתחו שום תגובה בחשיפה לעובש".

אך עובש יכול להיות מסוכן לאנשים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת לדוגמא חולים במחלות אוטואימיוניות המשפיעות על מערכת החיסון או אנשים שעוברים טיפולים כימותרפיים או מטופלים על ידי סטרואידים, "כל אלה מחלישים את המערכת החיסונית שלנו וחושפים לזיהומים פטרייתיים פולשניים בריאות", אומר ד"ר בן עמי.

לצד הסובלים ממערכת חיסון מוחלשת, הצד השני הוא תגובתיות יתר של מערכת החיסון. "התגובה של אלה לחשיפה לעובש תתבטא בתופעות אלרגיות כמו נזלת, סינוסיטיס, דלקות בעיניים ואסתמה", מוסיף ד"ר בן עמי.

לסייע למשפחה שהתגוררה בדירת מרתף וכעת נקלעה למצוקה חריפה>>>

קופת העיר דלקת ריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד