ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
"עלול לחשוף קצינים לתביעות"

יועמ"שים בגופי הביטחון מזהירים מפני חקיקת הרפורמה המשפטית

יועצים משפטיים בגופי הביטחון מתריעים כי קצינים ובכירים במערכת יכולים להיחשף לתביעות פליליות בבתי דין באירופה בעקבות הרפורמה המשפטית. עד כה תביעות דומות נהדפו בטענה שצה"ל מתחקר בעצמו כל תקרית עם הרוגים וכי הוא נתון לביקורת שיפוטית מצד בג"ץ

יועמ"שים בגופי הביטחון מזהירים מפני חקיקת הרפורמה המשפטית
נתניהו וחלק מהשרים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשבועות האחרונים מזהירים בכירים בפרקליטות הצבאית כי הרפורמה המשפטית, שחלקים ממנה עברו אמש (שני) בקריאה ראשונה, יכולה לחשוף קצינים בכירים בצבא או בכירים בדרג המדיני לתביעות פליליות בבתי דין באירופה. כך דווח בכאן חדשות. בתוך כך, במהלך דיון סגור שהתקיים היום בוועדת החוקה, הצטרפו לרשימת המזהירים גם היועצים המשפטיים של המוסד, שב"כ, הפרקליטה הצבאית הראשית בצה"ל ובכירים במשרד המשפטים העוסקים בדין הבין-לאומי.

פעילות בית הדין הפלילי בהאג הוא תחת העיקרון שקובע כי תביעה כזאת תתנהל רק במקרה שהמדינה לא מסוגלת לחקור אותם בעצמה. התנאי ההכרחי כדי למנוע חקירות כאלה הוא שבאותה מדינה פועלת מערכת משפטית עצמאית ומקצועית, שביכולתה לבקר את הממשלה, גם בעניינים ביטחוניים רגישים. על פי העיקרון הזה, אם עצמאות בג"ץ תיפגע וייסדק המוניטין המקצועי שלו בעולם, יוכל בית הדין בהאג לנהל תביעות נגד קצינים ולוחמים שהיו מעורבים במה שמכונה בעולם "פשעי מלחמה".

יצוין כי בינתיים, נהדפות בהצלחה תביעות כאלה באירופה בנימוקים שצה"ל מתחקר בעצמו כל תקרית עם הרוגים וכי הוא נתון לביקורת שיפוטית מצד בג"ץ - שמוכר כגוף עצמאי, מה שמאפשר לו לשמש כ"שכפ"ץ" של צה"ל מפני התערבות חיצונית.

יועצים המשפטיים בגופי הביטחון מדגישים כי קשה להצביע על סעיף אחד ברפורמה שיצליח לפורר את "השכפ"ץ" המשפטי שקיים כיום, אך אם המצב יהיה שתהיה פגיעה במעמד מוסד היועמ"ש ובג"ץ, מרחב הפעולה המבצעי של צה"ל ושב"כ עלול להיפגע, ומפקדים בצבא עלולים להיות בלי הגנה משפטית, מול תביעות פליליות בבתי דין באירופה.

הרפורמה המשפטית יועצים משפטיים בית הדין הבינלאומי בהאג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד