כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
לאחר שנדחו משבוע שעבר

לקראת יום סוער במליאת הכנסת: שורת הצעות חוק שנויות במחלוקת

ברקע הקריאות להידברות: הקואליציה תקדם היום מספר הצעות חוק שדחתה בשבוע שעבר לאישור בקריאה טרומית: פסקת ההתגברות, חוק דרעי 2, חוק מח"ש וחוק החמץ | דרעי שקל לוותר לחלוטין על קידום הצעה"ח בגלל סיכוייה הגבוהים להפסל בבג"ץ | חוק החמץ של גפני - ירוכך

לקראת יום סוער במליאת הכנסת: שורת הצעות חוק שנויות במחלוקת
מליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לקראת יום סוער במליאת הכנסת: הקואליציה תעלה היום (רביעי) לקריאה טרומית שורה של חוקים שנויים במחלוקת, שחלקם מטרתם לבצע שינויים נוספים במערכת המשפט.

בין החוקים שיעלו להצבעה: הצעת החוק לפיה ניתן יהיה להתגבר על פסיקות בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת, "חוק דרעי 2", שקובע כי בג"ץ לא יכול להעביר כל ביקורת שיפוטית ולהתערב במינויי שרים על ידי הממשלה. מטרת החוק היא לעקוף את פסילת דרעי מכהונת שר. חוק מח"ש שנועד להפריד את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות כך שתהיה תחת שר המשפטים וכן ההצעה של ח"כ משה גפני לפיה תיאסר הכנסת חמץ לבתי החולים בפסח.

חוק דרעי השני צפוי לעלות היום לאישור מליאת הכנסת בקריאה טרומית לקראת המשך החקיקה שתחזיר את חבר הכנסת דרעי לשולחן הממשלה.

הצעת החוק עליה חתומים כל חברי הקואליציה מבקשת לקבוע כי שופטי בג״צ לא יטילו ביקורת שיפוטית על מינויי שרים בממשלה מאחר ואלה החלטות מנהליות.

המטרה בהצעה היא למנות את דרעי מחדש לתפקיד שר הפנים ושר הבריאות מבלי שתינתן האפשרות לפסול את מינויו בעילת הסבירות או בעילת ההשתק.

בשבוע שעבר הייתה ההצעה אמורה לעלות להצבעה אלא שבדקה האחרונה היא הוסרה מסדר היום, אז הוסבר כי זה מתוך רצון טוב להגיע להידברות עם האופוזיציה בנושא קידום הרפורמה.

עוד דווח בימים האחרונים, כי דרעי שוקל לוותר על החקיקה תוך שהוא בוחן אפשרות שיוכל לחזור לכהן כשר בממשלה מבלי לשנות את החקיקה בחקיקה פרסונלית לטובתו.

אחרי אישור החקיקה היום המשך קידום החוק מקודם בפרק זמן הבא בהליך בזק כדי להשיב את דרעי לשלוחן הממשלה בתוך כשבועיים ימים.

גם הצעת חוק פסקת ההתגברות של ח"כ שמחה רוטמן, שנועדה להתגבר על חוקים שבג"ץ פוסל, זאת ברוב של 61 חברי כנסת, צפויה לעלות להצבעה בקריאה טרומית. 

בשבוע שעבר ההצעה ירדה מסדר היום כחלק מניסיון להידברות עם האופוזיציה אך הליכי החקיקה האחרים של הרפורמה קודמו בשטח, מה שתקע את ניסיונות ההידברות. הנציגים החרדים זעמו על החלטת הקואליציה להסיר את ההצעה מסדר היום, בעקבות כך - התחייב השר יריב לוין כי ההצעה תקודם. 

כמו כן, יעלה להצבעה חוק מח"ש של ח"כ משה סעדה, הצעת חוק שנועדה להפריד את המחלקה לחקירות שוטרים מהפרקליטות כך שתהיה תחת שר המשפטים.

לצד 3 הצעות החוק הללו, חוק החמץ של חבר הכנסת משה גפני צפוי גם הוא לעבור במליאת הכנסת בקריאה טרומית, אך לאחר מכן צפוי לעבור שינוי משמעותי וריכוך.

חוק דרעי חוק החמץ פסקת ההתגברות מחש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד