כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
הואשם באחריות למתקפת טרור

איראן חטפה אזרח גרמני בדובאי וגזרה עליו עונש מוות

איראן גזרה עונש מוות על גרמני ממוצא איראני אותו היא מאשימה באחריות למתקפת טרור. ג'משיד שארמהד נסע מארה"ב להודו ועצר לחניית ביניים בדובאי, שם נחטף על ידי סוכני ביון איראניים, ומאז הוא כלוא בכלא האיראני

איראן חטפה אזרח גרמני בדובאי וגזרה עליו עונש מוות
בכירים איראנים צילום: Iran international

בית המשפט האיראני גזר אתמול (שלישי) עונש מוות על ג'משיד שארמהד, בן 67, המחזיק באזרחות איראנית וגרמנית במקביל, ומתגורר כבר שנים רבות בארה"ב. האיראנים מאשימים את שארמהד כי הנהיג את ארגון 'טונדר', שביצע לטענתם פיגוע במסגד שיעי בעיר שיראז, לפני כ-15 שנה. בפיגוע נהרגו 14 בני אדם, ואיראן רואה את שארמהד כאחראי ראשי למתקפה.

שנה אחרי אותו פיגוע ניסו האיראנים להתנקש בחייו של שארמהד בעיירה גלנדורה שבקליפורניה, ארה"ב, שם התגורר. המזימה נכשלה, אבל האיראנים המשיכו לעקוב אחריו וחיכו להזדמנות מתאימה. לפני כשלוש שנים נסע שארמהד מארה"ב להודו, ועצר לחניית ביניים בדובאי, שם הצליחו סוכני ביון איראנים לחטוף אותו. אופן החטיפה לא ידוע, ולא ברור כיצד הצליחו להעביר אותו לאיראן בלי לעורר חשד.

מאז הובא לאיראן, מתנהל משפט ראווה כנגד שארמהד, שלטענת איראן עמד בראש הארגון אותו היא מכנה ארגון טרור ולדבריה מעוניין בהפלת המשטר האסלאמי באיראן, ובחזרתו של השלטון המלוכני בראשות צאצאיו של השאה המודח. משפחתו של שארמהד טוענת כי הוא שימש כדובר הארגון ולא היה לו שום קשר לזרוע הצבאית שלו. "אבא שלי אכן הביע עמדה ברורה לגבי הצורך בהחלפת המשטר באיראן", אומרת בתו, "אבל לא היה לו שום קשר למעשי טרור שנעשו בשם הארגון בו היה חבר, והוא לא תמך בהם מעולם".

שארמהד, יליד איראן שהיגר עם משפחתו לגרמניה עוד לפני המהפכה האסלאמית, מחזיק במקביל באזרחות גרמנית ואיראנית, ובמשך שנים היה תושב מן המניין בארה"ב. עם זאת, עד כה לא ידוע על פעולות שעשו ארה"ב או גרמניה כדי להגן עליו ולהזהיר את האיראנים מפני הוצאתו להורג.

בהודעה שפרסמה מערכת המשפט האיראנית אתמול נאמר כי שארמהד נהנה מייצוג משפטי הולם לאורך כל משפטו, וכי גם כעת הוא עדיין יכול להגיש ערעור נגד ההחלטה לגזור עליו עונש מוות. עם זאת, הניסיון שנצבר ממקרים דומים אחרים מלמד על כך שמערכת המשפט האיראנית אינה צפויה לחוס על חייו ולקבל את הערעור, אלא אם כן יקבל המשטר האיראני תמורה נדיבה מאוד מהאמריקאים או הגרמנים, בדמות הקלה משמעותית בסנקציות או מתן סיוע אינטנסיבי.

סוכנים איראניים איראן עונש מוות גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד