כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
תם המשבר

נתניהו גלנט וסמוטריץ' חתמו על מסמך הבנות: אלו הסמכויות של כל צד

נתניהו גלנט וסמוטריץ' חתמו על מסמך הבנות בנוגע לחלוקת הסמכויות ביהודה ושומרון. למרות דרישת סמוטריץ', גלנט יהיה האחראי על אכיפה של בנייה לא חוקית. בנוסף, גלנט יחזיק בזכות ווטו על כל סוגיה בעלת השפעות ביטחוניות. סמוטריץ' יקים מנהלת חדשה במשרד הביטחון 

נתניהו גלנט וסמוטריץ' חתמו על מסמך הבנות: אלו הסמכויות של כל צד
נתניהו סמוטריץ' וגלנט חותמים על מסמך ההבנות צילום: ללא קרדיט

שר הביטחון יואב גלנט והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' חתמו היום (חמישי) במעמד ראש הממשלה על מסמך הבנות באשר לחלוקת האחריות במשרד הביטחון, ביחס למנהל האזרחי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים. זאת בהמשך להסכמים הקואליציוניים ולהחלטת הכנסת ביום הקמת הממשלה.

בחדשות 12 דווח כי, על פי הסיכום האחריות הבלעדית על אכיפת הבנייה הלא חוקית בשטחים תישאר בידיים של גלנט. במסגרת החלוקה הזאת, חופש הפעולה של הצבא לא ייפגע וכדי להבטיח זאת תישמר השרשרת הפיקודית.

בנוסף, הרמטכ"ל לבדו יישאר האחראי הבלעדי על מינוי הקצינים במנהל האזרחי, כך שהמבנה הארגוני של מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי יישאר בדיוק כפי שהיה. 

עם זאת, ימונה לראש המנהל האזרחי סגן אזרחי (לא איש מצה"ל), ולו יהיו סמכויות לעבוד ולפעול בנושאים האזרחיים דוגמת תכנון, תשתיות, מים, מקרקעין ותחבורה. למעשה מי שימונה יקבל הנחיות גם מגלנט וגם מסמוטריץ'.

יצוין כי כל פעולה תדרוש את אישורו של שר הביטחון. בנוסף, לכל פעולה שתהיה לה השלכה ביטחונית - יידרש תיאום. במידה ואין הסכמות, הסמכות הגוברת היא של שר הביטחון, ולמעשה יהיה לו וטו במקרה של מחלוקת.

עוד הוסכם כי תוקם מנהלת במשרד הביטחון לסמוטריץ' שתלווה את כל התחומים האזרחיים ותאפשר לו בקרה על מה שחשוב לו. בראש המנהלת הזו יעמוד מי שהיה בעבר מנכ"ל מועצת בנימין, יהודה אליהו.

כזכור, בשבוע שעבר הגיע לשיא העימות על הסמכויות בעקבות פינוי הכרם בשילה. סמוטריץ' תקף: "עקירת הכרם בעמק שילה היא עוול זועק לשמים שאפשר וצריך היה למנוע. עוול ארוך שנים של המנהל האזרחי ושל בג"ץ. בדיוק כדי להפסיק את הרדיפה ארוכת השנים ואת ההתעמרות המפלה הזו נגד המתיישבים דרשנו וקיבלנו בהסכם הקואליציוני את האחריות על המנהל האזרחי ועל החיים האזרחיים ביהודה ושומרון".

יו"ר הציונות הדתית תקף בחריפות את השר גלנט וכתב: "התכחשותו של שר הביטחון גלנט להסכם החד משמעי וגרירת הרגליים של ראש הממשלה בעניין אינם מקובלים ולא ניתן להם להימשך. מדובר בסעיף שלכולם היה ברור שהוא מרכזי בהסכם שלנו והבסיס לקיומה של קואליציה הוא קיום ההסכמים הקואליציוניים. אני דורש מרה"מ להעביר לידי את הסמכויות לאלתר. אם לגלנט יש עם זה בעיה הוא מוזמן לשים את המפתחות. אני משוכנע שיש רבים בליכוד ישמחו למלא את מקומו במשרד הביטחון".

 

בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ יהודה ושומרון יואב גלנט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד