כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
ההצבעה מתעכבת

אחרי לילה לבן: השרים והאוצר רחוקים מהבנות על תקציב המדינה

הדיונים בממשלה על תקציב המדינה הסתיימו לפנות בוקר ללא הכרעות. המחלוקת העיקרית היא מול השר בן גביר שדורש מיליארדים רבים לתקציב המשטרה. בן גביר החרים לאורך כל היום את הדיון. קיימות מחלוקות גם מול השרים קיש, רגב, סילמן וכץ. ראש הממשלה צפוי להתערב במגעים, בשעות הקרובות

אחרי לילה לבן: השרים והאוצר רחוקים מהבנות על תקציב המדינה
בן גביר/נתניהו/ סמוטריץ צילום: יונתן זינדל/שריה דיאמנט, פלאש 90

ביממה האחרונה שרי הממשלה היו מכונסים יחד עם צוותי משרד האוצר לדיון על תקציבי המשרדים ד לשנת 2024. הדיון נמשך עד לשעות הקטנות של הלילה והסתיים בסביבות השעה 3:30 לפנות בוקר בלי הכרעות. שרי הממשלה עודכנו כי הישיבה תתכנס פעם נוספת הבוקר בשעה 09:00. עם זאת, לפי הערכות תיתכן דחייה במועד הישיבה.

בשעה זו עדיין יושבים הצוותים המקצועיים לדיון. הפערים המשמעותיים הם בעיקר מול השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר שדורש מיליארדים רבים לתקציב המשטרה. על פי דיווח ב'ynet', בן גביר האשים בשיחות סגורות את שר האוצר בסחבת: "אני מעריך את השר בצלאל סמוטריץ', אבל קיבלתי הבטחות מראש הממשלה - והוא צריך לקיים אותן". בנוסף, בן גביר אמר לאנשי האוצר כי הם מנהלים "מדיניות אגרסיבית של לא לתת שום דבר, ורוצים רק לחסוך ולחסוך". הוא הבהיר: "הסכומים שאתם מציעים הם מגוחכים. לא באתי לממשלה בשביל זה".

נגיד בנק ישראל הפרופסור אמיר ירון התייחס בישיבה לדרישות התקציב של השר בן גביר ושל שרים נוספים ואמר: "יש להימנע ממדיניות פיסיקלית שתרחיב עוד יותר את הביקושים במשק, ותגדיל בכך את הלחצים האינפלציוניים - באופן שיעכב את חזרת האינפלציה לתחום היעד, ויעלה את הריביות במשק".

ישנן מחלוקות נוספות גם מול שר החינוך יואב קיש וכן מול שרת התחבורה מירי רגב שדורשת תקציבים נוספים. גם השרה להגנת הסביבה עידית סילמן לא מרוצה והיא רבה עם אריה דרעי על השליטה ב"קרן הניקיון". בנוסף, שר התיירות חיים כץ  מתנגד לביטול תוכנית "מע"מ 0" לתיירים זרים. השרים בן גביר וסילמן החרימו את ישיבת התקציב ושלחו במקומם צוותים מקצועיים. 

במהלך הדיון, הזהיר נגיד בנק ישראל אמיר ירון כי יש לשמור על מדיניות אחראית ולהימנע מפעולות פזרנניות שעשויות להוביל את השווקים לאבד אמון בממשלה. "תראו מה קרה בבריטניה", אמר הנגיד לשרים כשהוא מתייחס לנפילתה של ראשת ממשלת בריטניה ליז טראס.

שר האוצר סמוטריץ' פנה לשרים במהלך דיוני התקציב ואמר להם: "אנחנו מביאים היום תקציב מהודק. לא היה לי נעים להגיד להרבה מכם לא, אבל צריך לנהוג באחריות ומקצועיות". לדברי סמוטריץ', "מה שעומד לנגד עינינו זה יוקר מחיה שמורגש אצל כל אזרח בישראל, והרפורמות שאנחנו מציגים יאפשרו פישוט הרגולציה, הסרת חסמים והחלשת המונופולים. כל אלו יתורגמו להקלה בנטל של יוקר המחיה של אזרחי ישראל. אנשי המקצוע במשרד האוצר עבדו מסביב לשעון כדי להכין את הרפורמות האלה. אני מאמין גדול בכלכלה הישראלית".

למרות האזהרות, השר יואב קיש הבהיר כי קיימת אופציה שיצביע נגד תקציב המדינה. השר חיים כץ שמחרים את הדיון הבהיר "לא מתכוון להשתתף בהלוויית משרדי". ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להתערב במגעים, בשעות הקרובות.

יצוין כי לפי מסמך הצעת התקציב שקיבלו השרים, עומד התקציב לשנת 2023 על כ-484 מיליארד שקלים וב-2024 על כ-513 מיליארד שקלים. עם זאת, המסמך עם הצעות התקציב שנשלח אינו מעודכן והסעיפים עדיין לא מדויקים, שכן צפויים שינויים בתקציב ברגע שהוא יאושר.

אחרי אישור התקציב בממשלה הוא צפוי לעבור לדיונים בכנסת ולעבור עוד שינויים רבים בוועדות. התקציב צריך להיות מאושר בקריאה שניה ושלישית עד לחודש מאי. אם לא תספיק הממשלה להעביר תקציב עד מאי, הכנסת תתפזר.

 

 

תקציב המדינה הממשלה איתמר בן גביר בנימין נתניהו בצלאל סמוטריץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד