כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ברכת הדרך

פוסק הדור למו"צים הטריים: שהציבור יתרגלו להיות 'שואלים'

תמליל מרתק ממורי ההוראה של 'העדה החרדית' שנבחרו זה עתה ולעלו למעונו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך. "לא מספיק להיות 'רב', אלא צריך להרגיל את הציבור לגשת לרבנים לשאול כל שאלה שנוגעת להלכה ולא לקבל החלטות לבד בלא להציע הדבר לפני הרב". צפו 

פוסק הדור למו"צים הטריים: שהציבור יתרגלו להיות 'שואלים'
הגר"מ שטרנבוך עם המוצ"ים הצעירים צילום: באדיבות המצלם

במהלך השבוע האחרון נכנסו למעונו של פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך ארבעה רבנים שהתחילו לכהן פאר בחודש האחרון כ'מורי הוראה' מטעם העדה החרדית.

במהלך הביקור המרומם שנמשך כרבע שעה, זכו מורי הצדק החדשים לקבל הדרכות והוראות על דרכי ההוראה מפי רבם ומאורם פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך.

לשאלת ולבקשת המוצי"ם לקבל הדרכה על תפקיד הרב בישראל, השיב פוסק הדור הגר"מ שטרנבוך כי לא מספיק להיות 'רב', אלא צריך להרגיל את הציבור לגשת לרבנים לשאול כל שאלה שנוגעת להלכה ולא לקבל החלטות לבד בלא להציע הדבר לפני הרב.

במרכז הביקור שאלו המוצי"ם כמה שאלות חמורות בהלכה הנוגעות דבר יום ביומו, וזכו לקבל מפי הרב שטרנבוך הוראות שקיבל מרבותיו גדולי הדור הקודם זי"ע.  

לפני יציאתם שוררו המוצי"ם בחרדת קודש הניגון "יהי רצון מלפני אבינו שבשמים לקיים בנו חכמי ישראל", וקיבלו את ברכת הדרך לדרכם החדשה.

התמליל מהשיחה המרתקת

אחד הנוכחים: יש כאן מוצי"ם חדשים מהרבה קהילות הקודש של העדה החרדית

הגר"מ שטרנבוך: בגמ' מובא שכאשר ראו ילד מצליח בלימודו אמרו עליו "מובטחני בו שיהא מורה הוראה בישראל", ומשמע שהדבר הגדול ביותר הוא להיות "מורה הוראה בישראל", וזהו התקווה שהיה מילד יהודי – שיגדל עד שיהיה מורה הוראה.

המוצי"ם: היום יש כבר ב"ה קרוב לשישים מורי הוראות בעדה החרדית.

הגר"מ שטרנבוך: לא מספיק שיש הרבה מורי הוראה, צריך שהציבור יתחנכו להיות 'שואלים', ולא להחליט לבד בענייני הלכה אלא ללכת לשאול את המורה הוראה.

המוצי"ם: ב"ה יש ציבור גדול וממילא יש הרבה שואלים.

הגר"מ שטרנבוך: זה לא תלוי זה בזה, יכול להיות ציבור גדול אבל עדיין אינם 'שואלים'. להיות 'שואל' זה מדריגה.

המוצי"ם: בכלל התפקיד של הרב זה לחנך את הציבור להיות שואלים?

הגר"מ שטרנבוך: כן. וזה לא הולך קל.

אחד המוצי"ם: בפיקוח נפש כתוב הנשאל הרי זה מגונה, ומשמע שבדברים אחרים אין זה מגונה לשאול.

הגר"מ שטרנבוך: ב"ה עולם התורה הולך וגדל. פעם היו מעט ממש כוללים בכל אירופה. ואמנם היו "פרום" וכפי שסיפר לי הרב דסלר זצ"ל, שבקלעם (שבליטא) היו רחובות לגברים ורחובות לנשים, ופעמים שהיו מחלקין אותו לפי זמנים, והיינו שעה זו לגברים, ושעה זו לנשים, אבל כל זה היה רק לפני מלחמת עולם הראשונה, אבל אח"כ באו המשכילים ופרצו את הכל, וכן היתה עניות גדולה לאחר המלחמה, שבקלעם היו 'גבירים יחידים' שהיה להם חלות בשבת, אבל רוב בני העיר אכלו לחם פשוט בשבת, וכל זה העביר אותם על דעתם ודעת קונם.

הרב משה שטרנבוך מורי הוראה העדה החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד