י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
התנגשות נוספת

היועמ"שית נגד חוק הנבצרות: "יוצר חור שחור"

הייעוץ המשפטי מסר את חוות דעתו על חוק הנבצרות שמקדמת הקואליציה והביע את התנגדותו. בחוות הדעת נכתב כי ההצעה "יוצרת חור שחור משפטי". למרות ההתנגדות, ההצעה עברה בוועדת שרים לחקיקה ותעלה לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב

היועמ"שית נגד חוק הנבצרות: "יוצר חור שחור"
נתניהו צילום: לע"מ

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה מסרה את חוות דעתה על חוק הנבצרות שעבר הבוקר (ראשון) בוועדת שרים לחקיקה וצפוי לעלות להצבעה לקריאה טרומית ביום רביעי במליאת הכנסת. חוק הנבצרות קובע את התנאים הקיצוניים בהם ניתן להוציא ראש ממשלה לנבצרות. את חוות הדעת חיבר המשנה ליועמ"שית גיל לימון.

היועמ"שית טוענת בעמדתה כי ההצעה אינה מתייחסת לעוד אפשרויות שבהן נבצר מראש הממשלה לכהן בתפקידו ועל כן עלולים להיווצר "מצבי קיצון שבהם לא יהיה מענה חוקי הולם", נכתב בחוות הדעת.

לטענת בהרב-מיארה: "קיים קושי בצמצום מצבי הנבצרות אך ורק להיעדר מסוגלות פיסית או נפשית, תוך שינוי מהדין הקיים המכיר במצבים נוספים אפשריים, בנסיבות חריגות וקיצוניות ביותר ועל בסיס תשתית ראייתית כבדת משקל". 

היועמ"שית מזהירה כי השילוב בין מרכיביה השונים של הצעת החוק יכול לגרום למצבים שבהם ראש הממשלה לא יוכל לבצע את תפקידו, מבחינה אובייקטיבית, למשל, מסיבות בריאותיות, הוא ימשיך לכהן בתפקיד בשל אילוצים פוליטיים שימנעו את הכרזתו כנבצר, ללא אפשרות לסעד משפטי, "באופן שפוגע בתכלית הרציפות התפקודית העומדת בבסיס ההסדר".

בחוות הדעת נקבע לבסוף, "אנו סבורים כי יש מקום להתנגד לקביעה הגורפת והתקדימית בהצעת החוק המונעת כל בחינה שיפוטית ביחס להליכים אלה, ובכך יוצרת 'חור שחור' שאיננו נתון לביקורת שיפוטית".

המשמעות של חוק הנבצרות

החוק החדש מציע לקבוע כי ההכרזה על נבצרות תיעשה על ידי ראש הממשלה, או הממשלה ברוב של 75% מהרכבה. במקרה נדיר שבו ההכרזה על נבצרות תהיה בניגוד לדעת ראש הממשלה, יו"ר הכנסת יעביר לאישור מליאת הכנסת את ההחלטה, וזאת תוכל לאשר את ההכרזה ברוב של 90 חברי כנסת.

החוק הוגש לקראת הדיון בבג"ץ על העתירה להוציא את ראש הממשלה בנימין נתניהו לנבצרות. למדינה נותרו עוד מספר שבועות כדי לתת את תשובתה לעניין.

בהצעת החוק נכתב בין היתר כי "בית משפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון בבקשה להכריז על נבצרות ראש הממשלה או לאשרה; החלטה או צו של בית משפט כאמור יהיו חסרי סמכות ונעדרי תוקף", זאת כדי למנוע את האופציה ששופטי בג"ץ יכריעו בעתירה שבפניהם.

 

 

גלי בהרב מיארה נבצרות בית המשפט העליון בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד