ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
הבנייה תימשך או תוקפא?

מהומה בממשלה בעקבות פסגת עקבה; נתניהו מנסה להסביר

פסגת החירום שהתכנסה בירדן הסתיימה. גורם מדיני אמר: "המשתתפים הגיעו להסכמה על הקמת ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את חידוש התיאום הביטחוני". המפגש הבא צפוי להתקיים בשארם א-שייח', באמצע חודש מרץ | השר סמוטריץ': "לא תהיה הקפאה של הבניה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד". ראש הממשלה נתניהו: "בניגוד לציוצים, הבנייה וההסדרה ביהודה ושומרון יימשכו בהתאם ללוח הזמנים"

מהומה בממשלה בעקבות פסגת עקבה; נתניהו מנסה להסביר
עקבה, ירדן צילום: Nati Shohat/Flash90

"פסגת החירום" שנערכה היום (ראשון) בעיר עקבה שבדרום ירדן, בהשתתפות בכירים מישראל, הרשות הפלסטינית, מצרים, ירדן וארה"ב הסתיימה. המשלחת שבה ארצה במועד המתוכנן, על אף קריאותיהם של כמה מחברי הקואליציה ביניהם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והשרה למשימות מיוחדות אורית סטרוק, שקראו להשיב את המשלחת לישראל באופן מידי בעקבות הפיגוע הקשה בשומרון. המפגש הבא צפוי להתקיים בשארם א-שייח', באמצע חודש מרץ - עוד לפני הרמדאן.

גורם מדיני מסר בתום הפסגה: "המשתתפים הגיעו להסכמה על הקמת ועדה ביטחונית משותפת שתבחן את חידוש התיאום הביטחוני ואת הנכונות והיכולת הפלשתינית לשאת באחריות למאבק בטרור בשטחי הרש"פ. סוכם כי הצדדים יקיימו מפגש נוסף לפני הרמדאן, בחסות מצרים, על מנת לבחון את ההתקדמות בציר הביטחוני. כמו כן, סוכם להקים ועדה אזרחית משותפת שתפעל לקדם צעדים כלכליים בוני אמון".

עוד מסר הגורם המדיני כי, "נציגי מדינת ישראל הדגישו במפגש כי לא יחול שינוי בהחלטה להסדיר 9 יישובים בהתיישבות הצעירה ולבנות 9,500 יחידות דיור ביו״ש. כמו כן, צוין כי בחודשים הקרובים לא צפויות החלטות נוספות בעניין ההתיישבות".

בתוך כך, סוכנות הידיעות הרשמית של ירדן, "פטרה", עדכנה בהודעה רשמית מטעם הממלכה כי: "ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית אישרו את מוכנותם המשותפת ואת מחויבותם לפעול באופן מידי להפסקת הצעדים החד-צדדיים לתקופה של בין 3-6 חודשים. הוסכם כי ישראל תהיה מחויבת לעצור למשך 4 חודשים את הדיונים על הקמת יחידות דיור חדשות בהתנחלויות ולא תאשר למשך 6 חודשים הקמה של כל התנחלות חדשה".

עוד נכתב בהודעה הירדנית: "ירדן, מצרים וארה"ב רואות בהבנות אלו התקדמות חיובית לעבר הפעלה מחדש של הקשרים בין ישראל לפלסטינים ולעבר העמקת קשרים אלו. המשתתפים בפסגה הדגישו את החשיבות שבקיומה, שכן היא ראשונה מסוגה מזה שנים. המשתתפים הסכימו להמשיך את הפגישות בנוסח זה והסכימו לשמור על המומנטום החיובי".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' טען כי התעדכן על הוועידה באמצעות התקשורת וכינה אותה "מיותרת". בציוץ בחשבון הטוויטר כתב: "אין לי מושג על מה דיברו או לא דיברו בירדן. שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם. אבל דבר אחד אני כן יודע: לא תהיה הקפאה של הבניה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד (זה בסמכותי). צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל שטחי יו"ש ללא שום מגבלה (נוודא בקבינט). פשוט מאוד".
השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית הגיב בטוויטר: "מה שהיה בירדן (אם היה), יישאר בירדן".
ח"כ דני דנון תקף בתגובה וכתב בטוויטר: "אם הפרסום נכון - וביום של פיגוע רצחני ממשלת ישראל מעניקה פרס לטרור ומסכמת עם הרשות הפלסטינית על הקפאת בנייה ופגיעה בהתיישבות - זו בושה וחרפה!".
ראש האופוזיציה יאיר לפיד תקף את חילוקי הדעות בממשלה וכתב: "לא ייתכן שמדינת ישראל שולחת נציגות רשמית בדרג הבכיר ביותר לועידה בחסות אמריקאית, מגיעה להסכמות, ואז שרים בכירים בקבינט מצייצים נגד עצמם. זו לא ממשלה, זה כאוס מסוכן".
ראש הממשלה בנימין נתניהו הבהיר: "בניגוד לציוצים, הבנייה וההסדרה ביהודה ושומרון יימשכו בהתאם ללוח הזמנים התכנון והבנייה המקורי, ללא שום שינוי. אין ולא תהיה שום הקפאה".
ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי הבהיר: "בניגוד לדיווחים ולציוצים על הפגישה בירדן, אין שום שינוי במדיניות ישראל. בחודשים הקרובים מדינת ישראל תסדיר 9 מאחזים ותאשר 9,500 יחידות דיור חדשות ביו״ש. אין שום הקפאת בנייה או שינוי בסטטוס קוו בהר הבית ואין שום הגבלה על פעילות צה״ל".
ישראל הרשות הפלסטינית ירדן יהודה ושומרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד