ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
האמריקאים מאשרים

ישראל התחייבה לא לבנות בשטחים ב-4 החודשים הקרובים

האמריקאים מאשרים כי ישראל התחייבה לא לבנות בשטחים ב-4 החודשים הקרובים ולא להכשיר מאחזים בחצי שנה הקרובה. ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי הגיב על הדברים: "בניגוד לדיווחים ולציוצים על הפגישה בירדן, אין שום שינוי במדיניות ישראל"

ישראל התחייבה לא לבנות בשטחים ב-4 החודשים הקרובים
אתר בנייה. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

בהזמנת הממלכה ההאשמית ירדן, נפגשו בכירים ירדנים, מצרים, ישראלים, פלסטינים וארה"ב בעקבה, האמריקאים הודיעו כי לאחר דיונים מקיפים וכנים, הודיעו המשתתפים על הדברים הבאים:

1. שני הצדדים (הצד הפלסטיני והישראלי) אישרו את מחויבותם לכל ההסכמים הקודמים ביניהם, ולפעול למען שלום צודק ובר קיימא. הם אישרו מחדש את ההכרח להתחייב להורדת הסלמה בשטח ולמנוע אלימות נוספת.

2. חמשת הצדדים מכירים בחשיבות של קיום הסטטוס קוו ההיסטורי באתרים הקדושים בירושלים ללא שינוי במילים ובפועל, ומדגישים בעניין זה את האפוטרופסות ההאשמית / תפקידה המיוחד של ירדן.

3. ממשלת ישראל והרשות הלאומית הפלסטינית אישרו את נכונותן והמחויבות המשותפת לפעול באופן מיידי להפסקת הצעדים החד-צדדיים לתקופה של 3-6 חודשים. זה כולל התחייבות ישראלית להפסיק את הדיון בכל יחידות התיישבות חדשות למשך 4 חודשים ולהפסיק את אישור מאחזים כלשהם למשך 6 חודשים.

4. חמשת הצדדים הסכימו להתכנס שוב בשארם א-שייח' במרץ כדי להשיג את המטרות המפורטות לעיל.

5. כמו כן, המשתתפים הסכימו לנקוט בצעדים בוני אמון ולחזק את האמון ההדדי על מנת לטפל בסוגיות הבעייתיות באמצעות דיאלוג ישיר. שני הצדדים יפעלו בתום לב כדי ליטול אחריות ולהגביר את האמון ההדדי באמצעות הסדר זה.

6. ירדן, מצרים וארה"ב רואות בהבנות אלו התקדמות גדולה לקראת כינון מחדש והעמקת היחסים בין שני הצדדים, ומתחייבות לסייע ולהקל ככל האפשר את יישומן.

7. המשתתפים הדגישו את חשיבות מפגש עקבה, הראשון מסוגו מזה שנים. הם הסכימו להמשיך להיפגש לפי הנוסחה הזו, לשמור על מומנטום חיובי ולהרחיב את ההסכם לקראת תהליך מדיני רחב יותר שיוביל לשלום צודק ובר קיימא.

8. המשתתפים הודו לירדן על ארגון והנחיית מפגש זה ועל מאמציה להבטיח שיביאו לתוצאות חיוביות. הם גם הודו למצרים על תמיכתה ותפקידה החיוני והשתתפותה הפעילה.

הם גם הודו לארצות הברית על תפקידה החשוב במאמצים להגיע להבנות שהובילו להסכם זה היום, והדגישו את תפקידה ההכרחי במאמצים למנוע הידרדרות ולמצוא אופקים לשלום.

ראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי הגיב על הדברים: "בניגוד לדיווחים ולציוצים על הפגישה בירדן, אין שום שינוי במדיניות ישראל. בחודשים הקרובים מדינת ישראל תסדיר 9 מאחזים ותאשר 9,500 יחידות דיור חדשות ביו"ש. אין שום הקפאת בנייה או שינוי בסטטוס קוו בהר הבית ואין שום הגבלה על פעילות צה"ל".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ הגיב: ‏"אין לי מושג על מה דיברו או לא דיברו בירדן. שמעתי על הוועידה המיותרת הזו מהתקשורת בדיוק כמוכם. אבל דבר אחד אני כן יודע: לא תהיה הקפאה של הבניה והפיתוח בהתיישבות אפילו לא ליום אחד (זה בסמכותי). צה"ל ימשיך לפעול לסיכול טרור בכל שטחי יו"ש ללא שום מגבלה (נוודא בקבינט). פשוט מאוד".

ארה''ב צחי הנגבי בצלאל סמוטריץ ירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד