כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פספוס של החיים

הביון הבריטי החמיץ הזדמנות לעצור את המחבל שהרג 22 בני אדם

הביון הבריטי ה-MI5 החמיץ הזדמנות לעצור את המחבל ממנצ'סטר שהרג 22 בני אדם בפיגוע ב-2017. אך בדיקה גילתה שהביון הבריטי היו מודעים לגביו ב-2014 ופספסו אותו

הביון הבריטי החמיץ הזדמנות לעצור את המחבל שהרג 22 בני אדם
המחבל באזור הארנה צילום: משטרת מנצ'סטר

הביון הבריטי ה-MI5 נמצא תחת ביקורת קשה בגלל החמצת סדרה של הזדמנויות למנוע את מתקפת הטרור בארנה של מנצ'סטר. המחבל המתאבד סלמאן עבידי הרג 22 בני אדם כאשר פוצץ את עצמו בהופעה במאי 2017 בבריטניה. בסיום ההופעה בעת שהקהל יצא החוצה התפוצץ המחבל סלמאן רמדאן עבידי. והביא למותם של 22 צעירים, ולפציעה של מעל 100 אנשים נוספים.

הדו"ח הסופי של החקירה הציבורית על הזוועה פורסם בבריטניה ועורר זעם רב. סר ג'ון סונדרס, שהוביל את החקירה, הדגיש כשלים של כוחות החירום. כעת הוא צפוי למתוח ביקורת על כישלונה של MI5 לפעול במישור המודיעיני.

עדויות רבות על מה שידע ה-MI5 על עבידי נשמעו בדלתיים סגורות בחקירה, כדי להגן על הביטחון הלאומי. אבל ידוע שהוא סומן בשלוש הזדמנויות שונות בגלל חשש שהוא מראה סימני רדיקליזציה. הוא הוכרז כ"נושא בעל עניין" במרץ 2014, הוא נחקר על ידי ה-MI5, אך התיק נסגר ארבעה חודשים לאחר מכן.

הוא נפתח מחדש באוקטובר באותה שנה, אך הפעם נסגר לאחר יום אחד. בחודשים שלפני מאי 2017, ה-MI5 קיבל פעמיים מידע מודיעיני על עבידי אך כינה אותו כ"פשיעה לא טרוריסטית". שירות הביטחון גם ידע שעבדי היה בקשר שוטף עם מחבל מורשע בתחילת 2017. 

אבל הוא לא נחקר עם שובו לבריטניה מלוב ב-18 במאי 2017, ארבעה ימים לפני שהתאבד בפיצוץ בגיל 22 והרג 22 צעירים בהופעה מוזיקלית בארנה של מנצ'סטר. אחיו הצעיר האשם, כיום בן 24, קיבל מאסר עולם בשנת 2020 על סיוע לפיגוע.

עורך הדין של משפחות הקורבנות, ריצ'רד סקורר, אמר לתקשורת הבריטית: "אנו מקווים שסר ג'ון ינתח את כל הכשלים השונים ויציע המלצות רחבות טווח".

 

מחבל מתאבד טרור איסלאמי מנצ'סטר פיגוע טרור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד