כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
עסוקים בהצהרות

חזית נוספת: לחות’ים אמצעי לחימה אשר יכולים לפגוע בישראל

פוטנציאל האיום על ישראל מצד החות’ים קיים, אך לעת עתה, בהקשר הישראלי, עוסקים החות’ים בעיקר בהצהרות תמיכה בחיזבאללה ובארגוני הטרור הפלסטינים ובמתן סיוע כספי לארגוני הללו למען המאבק בישראל

חזית נוספת: לחות’ים אמצעי לחימה אשר יכולים לפגוע בישראל
דובר המורדים הח'ותים צילום: סוכנות הידיעות תסנים האיראנית

תנועת החות’ים הוקמה בתימן בראשית שנות התשעים של המאה העשרים על בסיס תושבים מוסלמים שיעים-זידים המהווים כ-30% מהאוכלוסייה במדינה. בשנת 2004 פתחה התנועה במרד נגד השלטון המרכזי בתימן בטענה שהוא הפך מזוהה מידי עם ארה”ב וישראל. עד שנת 2009 התנהלו שישה סבבי לחימה בין הצדדים, שבסיומם הקימו החות’ים אוטונומיה בצפון תימן.

במרוצת הזמן הצליחו החות’ים להגדיל את כוחם ואזורי שליטתם, ובשנת 2015 הדיחו את הנשיא המכהן, מהלך שהביא, בין השאר, להקמת קואליציה של מדינות ערביות, בהנהגת סעודיה ואיחוד האמירויות, ששמה לעצמה מטרה להביס את החות’ים ולהחזיר את השלטון הקודם.

בתגובה, החלו החות’ים לבצע תקיפות גם בשטח סעודיה ואיחוד האמירויות, תוך שימוש באמצעי לחימה מתקדמים שסיפקה להם איראן. איראן תמכה בחות’ים לאורך השנים והעניקה להם סיוע צבאי, כלכלי, מדיני וצירפה אותם ל”ציר ההתנגדות” שבהובלתה. בתמיכה בחות’ים, רואה איראן הזדמנות לדריסת רגל בתימן ומענה לאיום מדרום מצד סעודיה, כך מציינים במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

אמצעי הלחימה המתקדמים שסיפקה איראן לחות’ים, כללו, בין השאר, טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים, ששימשו אותם גם לביצוע תקיפות נגד סעודיה ואיחוד האמירויות.

בשל חשיבותה הגיאו-אסטרטגית של תימן הפכה התערערות היציבות במדינה לזירת מאבק אזורית בה מעורבים גורמים חיצוניים הכוללים מצד אחד את איראן ושלוחותיה הרואות בחות’ים בעלי ברית, ומצד שני סעודיה ומדינות המפרץ אשר לוקחות חלק פעיל במלחמת האזרחים בתימן ותומכות בגוש האנטי-חות’י בתימן.

בצד שמתנגד לחות’ים נמצאות גם ארה”ב ומדינות מערביות נוספות אשר אמנם לא מעורבות (באופן מוצהר י.פ) בלחימה, אך נוקטות בצעדים משמעותיים כגון הטלת סגר ימי וסנקציות על החות’ים, ובמקביל הענקת סיוע מבצעי, לוגיסטי ומדינתי לגוש האנטי-חות’י.

באפריל 2022 הוכרזה הפסקת אש בין הצדדים, אך היא שברירית, מופרת תדיר ועלולה לקרוס בכל רגע. עם זאת, קיים ככל הנראה רצון של הצדדים להביא לרגיעה במצב לפחות בתקופה הקרובה. לחות’ים יש מטרות אסטרטגיות מקומיות ואזוריות משלהם ונראה ועיקר תשומת ליבם מתמקדת בניסיון להפוך לשחקן מרכזי בשלטון החדש שיקום בתימן במידה ויגיעו להסכם לסיום המלחמה, שיכלול גם את הסדרת היחסים שלהם עם אויבתם ההיסטורית סעודיה.

התקופה האחרונה נוצלה על ידי הצדדים להתארגנות והתחמשות, ובמקרה שהפסקת האש תקרוס, הלחימה עלולה להתחדש בעוצמה רבה עוד יותר. במידה והצדדים יגיעו להסכם, תנאי הסיום של העימות עלולים להשפיע על מאזן הכוחות במזרח התיכון ומעמדן האסטרטגי של איראן, סעודיה, ארה”ב ואולי אף ישראל.

להערכת מכון מאיר לטרור, ברשות החות’ים אמצעי לחימה אשר יכולים לפגוע בישראל, ובעבר אף הושמעו הצהרות מצד בכירים חות’ים כי ישנה נכונות לעשות כן במידה וישראל תהווה איום מיידי. פוטנציאל האיום על ישראל מצד החות’ים קיים, אך לעת עתה, בהקשר הישראלי, עוסקים החות’ים בעיקר בהצהרות תמיכה בחיזבאללה ובארגוני הטרור הפלסטינים ובמתן סיוע כספי לארגוני הללו למען המאבק בישראל.

תנועת החות’ים הוקמה בתימן השוכנת בקצה הדרומי של חצי-האי ערב ומול חופי מזרח אפריקה, וחולשת על מיצרי באב אלמנדב המקשרים בין הים האדום לבין מפרץ עדן והאוקיינוס ההודי המהווים נתיב שייט בינלאומי ומרכזי לספינות משא ומכליות נפט. מיקומה הגיאו-אסטרטגי של תימן הביאו להפיכתה לזירה מרכזית במאבק האזורי רב-המשתתפים במזרח התיכון, הכולל, בין היתר, את איראן ושלוחותיה, סעודיה, מדינות המפרץ, ארה”ב וישראל.

למרות שאומדן הכוח הלוחם הזמין לחות’ים אינו ידוע בוודאות, קיימות הערכות כי כלל כוחות הביטחון החות’ים מונים מעל מאה אלף לוחמים. הערכות אחרות גורסות כי הכוחות מונים כ-200 אלף לוחמים. מספר הלוחמים גדל משמעותית עקב הצלחות החות’ים בשדה הקרב בשנים האחרונות, ובמיוחד לאחר שהוכיחו שהם מהווים יריב שקול לקואליציה בהובלת סעודיה ואיחוד האמירויות.

לפי הצהרות החות’ים, ברשותם טילים וכלי טיס בלתי מאוישים שיכולים להגיע גם לשטח ישראל ולגרום לנזק בלתי מבוטל, כמו טילים מסוג קודס שנטען שהם יכולים להגיע לטווח של 2,000 ק”מ או כלי טיס שנטען שיכולים להגיע לטווחים של 2,200-1,500 ק”מ. ההנהגה החות’ית שחררה לא פעם בשנים האחרונות הכרזות מאיימות על נכונותה לתקוף את ישראל, אך סייגה כי תעשה זאת רק אם ישראל תתקוף אותה קודם לכן, או טענה שכרגע היא מתרכזת באויבים אחרים.

בשנת 2021 פרסה ישראל סוללת “כיפת ברזל” וסוללת “פטריוט” באילת עקב חשש כי איראן תנסה לבצע תקיפה באמצעות טילים או כלי טיס בלתי מאוישים חות’ים מתימן ביום השנה הראשון לחיסולו של מפקד כוח קודס, קאסם סלימאני וכחודש וחצי לאחר חיסולו של ראש תוכנית הגרעין הצבאית של איראן, מחסן פח’ריזאדה.

מכון מאיר עמית המורדים החותים תימן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד