י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024
ברקע ההפגנות

בתום דיון סוער: שני סעיפים ברפורמה המשפטית אושרו בוועדת חוקה

ועדת חוקה התכנסה הבוקר לדיון והצבעה על סעיפים נוספים ברפורמה המשפטית. ההצבעות שהתקיימו הן כהכנה לקריאה ראשונה | בתום הדיון הסוער ולאחר עימותים מילוליים חריפים, סעיפי הרפורמה הנוגעים לפסקת ההתגברות וביקורת שיפוטית על חוקים רגילים אושרו בוועדת חוקה

בתום דיון סוער: שני סעיפים ברפורמה המשפטית אושרו בוועדת חוקה
ועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן צילום: אורן בן חקון, פלאש 90

בצל "יום השיבוש הלאומי" וההפגנות שיצאו לדרך, בליץ החקיקה נמשך היום (רביעי) בוועדת חוקה שם אושרו סעיפים נוספים ברפורמה המשפטית, בהם צמצום הביקורת השיפוטית של בית המשפט העליון וחוק פסקת ההתגברות. ההצבעות הן כהכנה לקריאה ראשונה.

בתחילת הדיון הוצאו מהדיון הח"כים יואב סגלוביץ', אלעזר שטרן, אורנה ברביבאי, יוראי להב הרצנו, מאיר כהן ולדמיר בליאק, דבי ביטון.

עוד בפתח הדיון: ח"כ מאיר כהן אמר: ‏"אם יש פה יועץ של חבר כנסת, שייצא החוצה, כי את שלנו לא אישרו להיכנס". ח"כ רוטמן הגיב: "הכללים אצלנו בוועדה שמי שיש לו הערות על מי שנכנס בוועדה עושה את זה בשקט מול מנהל הוועדה ולא מולי".

ח"כ כהן תקף אותו. "תגיד לי, אתה בסדר? אתה כמו בלון הליום, תירגע. אסור לפנות אליך, השתגעת? נפלת על הראש? מחוצף שכמוך".

 ח''כ רן בן ברק מיש עתיד אמר לרוטמן: "תעצרו את החקיקה אתם גורמים לחורבן מדינת ישראל", ואילו ח"כ אלעזר שטרן תקף את רוטמן ואמר לו: "עבד כי ימלוך, זה מה שאתה"

בתום הדיון הסוער, סעיפי הרפורמה הנוגעים לפסקת ההתגברות וביקורת שיפוטית על חוקים רגילים אושרו ע"י חברי וועדת חוקה.

בוועדה הצביעו על שני חוקים

החוק הראשון שהובא להצבעה הוא חוק יסוד: השפיטה - ביקורת שיפוטית על חקיקה רגילה. על פי הצעת החוק, לשופטי בית המשפט העליון תהיה סמכות לבטל חקיקה רגילה של הכנסת רק ברוב של 12 מתוך 15 שופטים - 80%. המטרה היא להביא לצמצום הביקורת השיפוטית על חקיקת הכנסת. כזכור, יו"ר הוועדה רוטמן הודיע בתחילת השבוע על ריכוך את החוק, שקבע תחילה כי ביטול חוק יעשה רק פה אחד כלומר בתמיכת כל 15 שופטי העליון.

החוק השני שעלה להצבעה בוועדת חוקה הוא חוק פסקת ההתגברות. לפי הצעת החוק, הכנסת תוכל לשוב ולחוקק מחדש חוק שפסלו שופטי בג"ץ - ברוב רגיל של 61 חברי כנסת. החוק אושר כבר בקריאה טרומית והיום הוא עלה בוועדה לקראת הצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

החוקים שאושרו כבר בכנסת בקריאה ראשונה

בשבוע שעבר, אושר במליאת הכנסת החלק הראשון של הרפורמה המשפטית. בתום לילה לבן במשכן, אושרו בקריאה ראשונה שני סעיפים מתוך הרפורמה הכוללת: החוק הראשון שאושר, הוא שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, מה שיעניק רוב לקואליציה בבחירת שופטים לביהמ"ש העליון, המחוזי והשלום.

החוק השני שאושר, הוא תיקון חוק יסוד: השפיטה -  שעל פיו תישלל היכולת מבג"ץ לפסול חוקי יסוד. את שתי ההצעות הציג יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן מעל דוכן הכנסת: 63 ח"כים הצביעו בעד ו-47 התנגדו.

 

ועדת חוקה הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד