כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
מקננת במזרח סיביר

תיעוד נדיר במיוחד: ציפור שיר קטנה נצפתה בישראל

בפעם השנייה בלבד, תועדה בישראל ציפור שיר קטנה במיוחד הנקראת גבתון שחור-פנים, ציפור זו מקננת במזרח סיביר, צפון מונגוליה וצפון-מזרח סין, בשבוע שעבר היא נצפתה בישראל

תיעוד נדיר במיוחד: ציפור שיר קטנה נצפתה בישראל
גבתון שחור פנים צילום: יוסף כיאט, החברה להגנת הטבע

בפעם השניה בלבד בישראל, תועדה בשבוע שעבר ציפור שיר קטנה במיוחד, כ-17 גרם משקלה, מהמין גבתון שחור-פנים, במסגרת פעילות מחקר שנערכה בחוף הכרמל על ידי חן פייביש, צפר בכיר מהתחנה לחקר ציפורי ירושלים ע"ש נילי ודוד.

פייביש זיהה את הציפור בשדה אך הזיהוי לא היה ודאי, אולם הקלטה של הקריאות אותן השמיעה הציפור בשדה, הובילה לאישור הזיהוי ולניסיון מוצלח לאתרה שוב כעבור מספר ימים, הפעם תוך שימוש ברשתות ערפל, המשמשות לטיבוע ציפורים.

לדברי ד"ר יוסף כיאט, מנהל מרכז הטיבוע בחברה להגנת הטבע, אשר השתתף גם הוא בטיבוע של הגבתון הנדיר: "בטיבוע, אנו מצמידים טבעות סימון לרגלי הציפורים למטרות מחקר. לאחר שהגבתון נלכד, הוא סומן בטבעת זיהוי, נמדד, נשקל, צולם ושוחרר חזרה לטבע. בהמשך תועד שוב על ידי צפרים נוספים שהגיעו מכל רחבי הארץ לחזות במבקר הנדיר".

בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי גבתון שחור-פנים הוא ציפור שיר קטנה המקננת במזרח סיביר, צפון מונגוליה וצפון-מזרח סין.

גבתונים אלו עוזבים את סיביר הקפואה בחודשי החורף ומבלים באופן רגיל את העונה הקרה בדרום מזרח אסיה, בעיקר בדרום סין, וייטנאם, לאוס ומיאנמר, שם שוררים תנאים נוחים יותר בעונה זו של השנה. "למין זה, כמו למינים סיביריים נוספים, יש היסטוריה מוכרת של הופעות חריגות מתחום הנדידה הרגיל, באזורים בהם הם אינם צפויים להימצא, בעיקר במערב אירופה.

בחודש האחרון תועד הפרט השני לספרד והשמיני לאנגליה. פרטים חריגים אלו המכונים גם 'מזדמנים', עשויים להיות רמז ראשון להתפתחות דגמי נדידה חדשים של ציפורים. מרגש במיוחד לפגוש ציפור שעברה מרחק של אלפי ק"מ מהמקום בו היא צריכה להיות" מוסיף פייביש.

הפעם הראשונה שנלכד בישראל גבתון שחור-פנים, הייתה ע"י צוות התחנה לחקר ציפורי עמק חפר, ב-31.10.21. "אחד האתגרים הגדולים בשמירה על ציפורים נודדות היא העובדה שהן מחלקות את המחזור השנתי שלהן על פני אזורים גיאוגרפים נרחבים, המשותפים למדינות רבות. מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע פועל לשמירה על בתי גידול לחים, המשמשים ציפורים מרחבי העולם - רק על ידי מאמץ גלובלי נוכל לשמור על מינים נודדים אלו", מסכם ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות בחברה להגנת הטבע.

ציפור תצפית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד