כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
חזית נוספת

אלפי חוקרים נגד החוק החדש: "בועט במורשת"

הצעת חוק חדשה של שר החינוך לשינוי הספרייה הלאומית, זוכה לביקורת מצד אלפי חוקרים, ששיגרו מכתב לראש הממשלה בו הזהירו: "השינוי המוצע מאיים על תפקודה, מעמדה ועתידה של הספרייה הלאומית כמוסד הלאומי האוצר את הזיכרון, התרבות והדעת של העם היהודי"

אלפי חוקרים נגד החוק החדש: "בועט במורשת"
הספריה הלאומית צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

חזית חדשה נגד הממשלה: אלפי חוקרים ואנשי אקדמיה שיגרו היום (שישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו מכתב נגד השינוי שמתכנן שר החינוך בספריה הלאומית.

לפי השינוי שמקדם השר יואב קיש, שיובא בהצעת חוק, דיקרטוריון הספרייה הלאומית יוכפף לשר החינוך. שינוי שזוכה להתנגדות גם בתוך הספריה הלאומית עצמה.

מעל ל-1500 חוקרים התאגדו ושלחו מכתב לנתניהו, "השינוי המוצע מאיים על תפקודה, מעמדה ועתידה של הספרייה הלאומית כמוסד הלאומי האוצר את הזיכרון, התרבות והדעת של העם היהודי".

החותמים הזכירו כי "מנסחי חוק הספרייה משנת 2007, שגובש בעקבות המלצתה של ועדה ציבורית בראשות השופט העליון בדימוס יצחק זמיר, הקפידו להציב את הספרייה ומוסדותיה הרחק מכל שיקול פוליטי וממנגנוני הכוח העלולים לחבל בשיקולים המקצועיים הקובעים את תהליכי האיסוף, השימור וההנגשה".

"בין נכסי הרוח והתרבות הלאומיים שאוצרת הספרייה: כתבי היד של הרמב"ם, פרנץ קפקא, ש"י עגנון ואצ"ג. האוספים נבנו בשקידה ובמסירות במשך עשרות שנים, על ידי דורות של חוקרים וספרנים שראו בערכי המחקר והתרבות, ובהם בלבד, את הקריטריונים לאיסוף ולשימור" נכתב. "בנוסף, הספרייה צפויה לעבור בחודשים הקרובים למשכן חדש ורב יופי, שנבנה בעמל רב בסיוע תרומותיהם של נדיבים ותורמים".

לטענתם, "הצעת החוק של השר קיש בועטת במורשת נשגבת זו. הכפפתם של מועצת הספרייה ושל הדירקטוריון שמחויב לעמוד על משמר פעילות הספרייה למָרותו של שר, תפגע אנושות בעצמאותה של הספרייה ותחבל באוספיה פגיעה ללא תקנה".

הם טוענים גם כי: "יש חשש כבד שגם תורמים ימנעו מלתרום לביסוסה של הספרייה". הם כותבים לסיום: "אנו קוראים וקוראות לממשלה: השאירי את הספרייה הלאומית בידיהם הנאמנות של החוקרים והספרנים!".

יואב קיש הספריה הלאומית בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד