כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
רשלנות פושעת

שנים של אזהרות וחוסר מעש: העיר הטורקית נהרסה ברעידות אדמה

יותר מ-6,000 בני אדם נהרגו בעיר אדייאמן. יותר מ-1,200 מבנים קרסו. 3,000 עד 4,000 בניינים נוספים ניזוקו קשות, כך אמר ראש העיר. הרשויות המקומיות והארציות לא פעלו כדי להגן על אנשים שחיו בכמה מהמבנים הפגיעים ביותר בעיר

שנים של אזהרות וחוסר מעש: העיר הטורקית נהרסה ברעידות אדמה
רעידת האדמה בטורקיה צילום: אריק מרמור, פלאש 90

האזהרות הגיעו כבר שנים: העיר הזו לא הייתה מוכנה לרעידת אדמה חזקה ואלפי מבנים היו בסכנה. שוב ושוב, במשך עשור לפחות, העלו מהנדסים, אדריכלים ומתכננים חששות לגבי מבנים שנבנו בצורה מרושעת ורשלנית, הם נבנו לפני שהוחמרו תקני הפיקוח או הוקמו על קרקע חקלאית לא יציבה באדייאמן - עיר דרומית המונה יותר מ-290,000 תושבים, לאורך אחד מקווי השבר בעולם.

אבל עד שהאדמה החלה לרעוד ב-6 בפברואר, הרשויות המקומיות והארציות לא פעלו כדי להגן על אנשים שחיו בכמה מהמבנים הפגיעים ביותר בעיר, אמרו תושבים ומהנדסים - למרות עדויות שפקידי הסיוע באסון היו מודעים היטב לכך.

יותר מ-6,000 בני אדם נהרגו בעיר עדייאמן, כך מסרה הממשלה, רובם בעיר עצמה. יותר מ-1,200 מבנים קרסו. 3,000 עד 4,000 בניינים נוספים יותר מ-10% ממבני העיר ניזוקו קשות, כך אמר סולימן קילינץ', ראש העיר, ל'וושינגטון פוסט'.

גורמים רשמיים בטורקיה הודו בעיכובים במאמצי החילוץ הראשוניים. אבל הם גם קבעו כי הטרגדיה היתה בלתי נמנעת, לאור העוצמה של שתי רעידות האדמה שכונו "אסון המאה", והגיל המתקדם של רבים מהבניינים שקרסו, 100.000 נפצעו בטורקיה ובסוריה, ומעל 50.000 נהרגו.

"תשעים ושמונה אחוזים מהם נבנו לפני 1999", אמר הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן, בהתייחסו לשנת רעידת האדמה הקטסטרופלית האחרונה של טורקיה, ליד איסטנבול, שהרגה יותר מ-17,000 בני אדם והובילה להחמרת התקנות והבדיקות.

אבל גם בניינים חדשים יותר, באדייאמן ובמקומות אחרים, קרסו. ולא הייתה שום סיבה שלא ניתן היה לחזק מבנים ישנים יותר, אמרו מומחים מקומיים באדייאמן. הסיכונים והחשש מהתמוטטות הועברו בקול רם וברור בפגישות עם גורמי סיוע מחוזיים, עירוניים ומקומיים, אמרו המשתתפים. בחלק מהפגישות, מומחים הראו סימולציות המדגימות באיזו מהירות תאיץ הקרקע ברעידת אדמה גדולה וזיהו את חלקי העיר הניצבים בפני הסכנה הגדולה ביותר.

הם אמרו לפקידי ממשל שהאיום "רציני" וכי "יצטרכו לשפץ אזורים מסוימים", אמר אולס אינון סווימלי, פרופסור להנדסה גיאולוגית באוניברסיטת אדייאמן, שהשתתף בסדרת פגישות עם גורמים מקומיים. סוכנות הסיוע לאסונות החל משנת 2020. היקף ההרס לאחר רעידות האדמה היה "צפוי", אמר.

תובעים הסתובבו ברחבי אדייאמן לאחר רעידות האדמה, ואספו דגימות כדי לחקור מדוע מבנים קרסו. חלקם הצביעו על עיצוב ובנייה לא סטנדרטיים, כמה מהיזמים בעיר נעצרו ומאות קבלנים נעצרו באחד האסונות הגדולות בעולם.

 

רעידת אדמה בטורקיה הרוגים ופצועים רשלנות פושעת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד