כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
החקיקה נמשכת

ועדת חוקה דחתה את בקשת הרביזיה ושני הסעיפים מהרפורמה המשפטית אושרו

הבוקר אישרה ועדת חוקה בהצבעה חוזרת את חוק השפיטה ואת פסקת ההתגברות לקריאה ראשונה. לפני הדיון, היועץ המשפטי של הוועדה העביר לחברי הכנסת מיפוי של הסעיפים בחוקי היסוד שאינם משוריינים, והתייחסות לזכויות שעלולות להיפגע 

ועדת חוקה דחתה את בקשת הרביזיה ושני הסעיפים מהרפורמה המשפטית אושרו
ח"כ שמחה רוטמן בוועדת החוקה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

וועדת החוקה התכנסה הבוקר (ראשון) כדי להצביע שוב על חוק השפיטה ועל פסקת ההתגברות. זאת, לאחר שמספר חברי כנסת מהאופוזיציה ביקשו לקיים דיון נוסף טרם ההצבעה, על הזכויות שעלולות להיפגע כתוצאה מחקיקת פסקת ההתגברות, ולפני שהוועדה מאשרת את הנוסח לקריאה ראשונה.

ההצבעה אושרה אחרי שוועדת חוקה דחתה את הרביזיה שהגישו חברי הכנסת מהאופוזיציה. ההצבעה הייתה אמורה להתקיים בשבוע שעבר ביום רביעי, אך יו"ר הוועדה שמחה רוטמן דחה את ההצבעה החוזרת לבקשת מספר ח"כים מהאופוזיציה. 

היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד גור בליי, העביר בסוף השבוע לחברי הכנסת מיפוי של הסעיפים בחוקי היסוד שאינם משוריינים, והתייחסות לזכויות שעלולות להיפגע. בין היתר נכתב במסמך הייעוץ המשפט כי יש חשש שייפגעו זכויות כמו חופש הביטוי, הזכות להליך הוגן, הזכות לשוויון, חופש התנועה ועוד זכויות שנגזרות מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, עם זאת צוין כי, הדבר נתון לשיקול דעת מה "סותר בבירור" את החוק ומה לא.

עוד נכתב כי מנגנון ההתגברות עלול לפגוע בחוקים כמו עקרון הפומביות, שלפיו דיונים יתקיימו בדלתיים פתוחות אלא אם נקבע אחרת. עוד נכתב במסמך כי עלולות להיפגע גם תקנות בכנסת הנוגעות לסדרי הצבעה, זמני כינוס הכנסת אחרי בחירות, ובנוסף, עלולה להיפגע הזכות להיבחר כך שנבחר ציבור נדרש לתקופת צינון ועוד.

כעת, אחרי האישור בוועדה, החוקים יעברו להצבעה בקריאה ראשונה במליאה, שתתקיים אחרי חג הפורים.

בוועדה הצביעו על שני חוקים

החוק הראשון שהובא להצבעה הוא חוק יסוד: השפיטה - ביקורת שיפוטית על חקיקה רגילה. על פי הצעת החוק, לשופטי בית המשפט העליון תהיה סמכות לבטל חקיקה רגילה של הכנסת רק ברוב של 12 מתוך 15 שופטים - 80%. המטרה היא להביא לצמצום הביקורת השיפוטית על חקיקת הכנסת. כזכור, יו"ר הוועדה רוטמן הודיע בתחילת השבוע על ריכוך את החוק, שקבע תחילה כי ביטול חוק יעשה רק פה אחד כלומר בתמיכת כל 15 שופטי העליון.

החוק השני שעלה להצבעה בוועדת חוקה הוא חוק פסקת ההתגברות. לפי הצעת החוק, הכנסת תוכל לשוב ולחוקק מחדש חוק שפסלו שופטי בג"ץ - ברוב רגיל של 61 חברי כנסת. החוק אושר כבר בקריאה טרומית והיום הוא עלה בוועדה לקראת הצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

ועדת חוקה שמחה רוטמן הרפורמה המשפטית פסקת התגברות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד