י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
מחקר חדש

תוצאות דרמטיות בתחום הסרטן הנפוץ בישראל בקרב גברים

מחקר חדש שנערך בארצות הברית, הוביל לפריצת דרך בניבוי סרטן הערמונית באמצעות בדיקת דם. המחקר הראה כי גברים שעברו אבחון מוקדם באמצעות בדיקת דם חדשה וקיבלו תוצאה תקינה גם בבדיקת הדם וגם בביופסיה, נמצאים בסיכון של 1% בלבד לפתח סרטן ערמונית אגרסיבי בטווח של 18 חודשים

תוצאות דרמטיות בתחום הסרטן הנפוץ בישראל בקרב גברים
בדיקת דם צילום: מדיקל לינק

מחקר חדש שנערך בקליבלנד קליניק בארצות הברית, אחד המרכזים המובילים בעולם לטיפול בסרטן, הוביל לפריצת דרך בניבוי סרטן הערמונית באמצעות בדיקת דם. המחקר הראה כי גברים שעברו אבחון מוקדם באמצעות בדיקת דם חדשה הנקראת IsoPSA וקיבלו תוצאה תקינה גם בבדיקת הדם וגם בביופסיה, נמצאים בסיכון של 1% בלבד לפתח סרטן ערמונית אגרסיבי בטווח של 18 חודשים (זמן המעקב במחקר).

המחקר החדש פורסם לאחרונה במגזין הרפואי אורולוגיה טיימס (Urology Times) והוצג בכנס ASCO GU 2023 לאונקולוגיה אורולוגית שהתקיים בסן פרנסיסקו. מדובר בבדיקת דם חדשה ואמינה בעלת דיוק של למעלה מ- 90% אשר מאפשרת לנבא סרטן אגרסיבי בערמונית. הבדיקה החדשה כבר זמינה בישראל למבוטחי מרבית קופות החולים באמצעות הביטוח המשלים והביטוחים הפרטיים. בדיקת הדם גם מאפשרת לרוב המטופלים להימנע מביופסיה, שהיא פעולה פולשנית המתבצעת בהרדמה מלאה.

פרופ' עופר נתיב, אורולוג בכיר בבית החולים אלישע, לשעבר מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי בני ציון המשמש כיועץ מדעי לבדיקה בישראל הדגיש כי: "מדובר בתוצאות חשובות מאד שכן בבדיקת ביופסיה לא מגלים כ-15-20% מהמקרים של סרטן אגרסיבי בערמונית ולכן במידה ובוצעה גם בדיקת IsoPSA וגם היא תקינה, הסיכון להתפתחות גידול בעל משמעות קלינית פוחת לכ-1% בלבד. יתרה מכך, גם הסיכון לפספוס פוחת, לא רק במועד ביצוע הבדיקה אלא גם במשך 18 החודשים הבאים".

יצוין כי סרטן הערמונית הוא הנפוץ בישראל בקרב גברים. על פי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, מדי שנה מתגלים כ-2,700 חולים חדשים. על פי נתוני משרד הבריאות הוא מהווה כ-21% מכלל הגידולים הסרטניים בקרב יהודים, כ-11% בקרב ערבים. על פי תחזית הסוכנות לחקר הסרטן של ארגון הבריאות העולמי בשנת 2040 עתידים לחלות בישראל כ-5,250 גברים בסרטן הערמונית.

סרטן הערמונית בריאות בדיקת דם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד