ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
דאגה במערב

הסכם גרעין סודי עם רוסיה יאפשר העברת אורניום לאיראן

מומחים לגרעין האיראני אומרים כי ארה"ב והאיחוד האירופי צריכות להחזיר את הסנקציות על איראן על הפעילות הבלתי חוקית על העשרת אורניום. דובר מחלקת המדינה: "לא נגיב על דיווחים מודיעיניים סודיים לכאורה, אבל בכל מקרה ההסכם לא על הפרק במשך חודשים"

הסכם גרעין סודי עם רוסיה יאפשר העברת אורניום לאיראן
מכונות הצנטריפוגות להעשרת אורניום במתקן תת קרקעי צילום: Iran internationa

על רקע חשיפת הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית השבוע כי הרפובליקה האסלאמית של איראן צברה אורניום מועשר בדרגה שמספיקה לנשק אטומי עבור תוכנית הנשק הגרעיני שלה, רשת 'פוקס ניוז' מדווחת, כי איראן סיכמה בסודיות עם רוסיה שהיא תקבל משלוחים של אורניום.

במה שיכולה להיות נסיגה גדולה אפשרות להסכם גרעין חדש עם איראן, מקורות מודיעין שמכירים את המשא ומתן בין מוסקבה לטהראן על הנשק הגרעיני של איראן, אמרו לפוקס ניוז כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסכים להחזיר אורניום מועשר שקיבל מאיראן, האורניום ששייך לאיראן היה עבר לרוסיה לאחר הסכם הגרעין ב-2015. מחלקת המדינה לא אישרה ולא הכחישה את הדיווח.

דובר מחלקת המדינה אמר לפוקס ניוז, "לא נגיב על דיווחים מודיעיניים סודיים לכאורה, אבל בכל מקרה ההסכם לא על הפרק במשך חודשים". דובר המועצה לביטחון לאומי הגיב כי השאילתה צריכה להיות מופנית למחלקת המדינה.

אחד המרכיבים העיקריים במאמץ של ארה"ב ומעצמות אחרות להחיות את הסכם הגרעין עם איראן, הוא שרוסיה מחזיקה באורניום המועשר של טהראן. הרציונל לכך שרוסיה מאחסנת את האורניום הוא למנוע מהמשטר להשתמש בחומר לבניית פצצת אטום.

גורמי המודיעין הזרים טוענים, "כחלק מההסכם בין שתי המדינות, רוסיה התחייבה להחזיר את כל האורניום המועשר לאיראן במהירות האפשרית, אם, מכל סיבה שהיא, ארה"ב תפרוש מההסכם".

"יהיה הגיוני שהם יסכימו לעסקת מהסוג הזה", אמרה רבקה קופלר, אנליסטית לשעבר בסוכנות הביון האמריקנית. קופלר ציינה כי "בהתבסס על הידע שלי על הדוקטרינה הרוסית ועל מלאכת המדינה, הרוסים מנסים לשחק עם שני הצדדים. מצד אחד, הם לא רוצים שלאיראן יהיה נשק גרעיני. מצד שני, הם כן רוצים סיוע מאיראן עבור המלחמה באוקראינה".

קופלר, מומחית לפוטין הוסיפה: "רוסיה מרוויחה מהיותה צד בהסכם. הטקטיקה של רוסיה היא לגרור דברים ולשחק עם שני הצדדים. זה נותן לפוטין מינוף על שני הצדדים, רוסיה מאותתת שארה"ב תלויה ברוסיה".

אורניום רוסיה איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד