כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
כתבי אישום

התחזו לנציגי הבנק והונו במיליוני שקלים

המשטרה הגישה כתב אישום כנגד שלושה אזרחים בשנות ה-20 לחייהם החשודים בביצוע מספר רב של הונאות מתוחכמות שבאמצעותן הצליחו לגנוב מיליוני שקלים

התחזו לנציגי הבנק והונו במיליוני שקלים
אילוסטרציה צילום: unsplash

חקירה שנמשכה זמן רב הגיעה הבוקר (שני) לסיומה. החקירה, שזכתה לשם "פרשת הנדסה חברתית" על שלושה חשודים שהצליחו במרמה לגנוב כספים מלקוחות רבים תוך שהם משתמשים בזיוף והעמדת פנים שהם נציגי הבנק, כביכול המתקשרים לקבל פרטים. לאחר תקופה בה החקירה התנהלה באופן סמוי, הצליחה המשטרה ללכוד שני חשודים ולאחר מכן חשוד נוסף הפרשה.

החקירה החלה לאחר שהצטברו מאות תלונות במטרה שכולן נשאו אופי זהה ובו תלונה על כך שנגנבו פרטי אשראי או פרטים סודיים אחרים שבאמצעותם ניתן לבצע רכישות. כמו כן, המשטרה קיבלה גם תלונות מקציני ביטחון של מספר בנקים שהתלוננו על גניבה של כספי לקוחותיהם תוך התחזות לנציגי הבנק.

השיטה בה פעלו החשודים היתה באמצעות שליחה של הודעות "פישינג" לטלפונים של הנעקצים כאשר ההודעות נראות כהודעות של הבנק ובהן הלקוחות נדרשים להקיש פרטי משתמש. לאחר מכן, התקבלה הודעה המודיעה על כך שנציג הבנק ייצור עימם קשר בהמשך בשל "פעילות חריגה בחשבונם". בהמשך לכך, נציג הבנק התקשר וביקש מספר פרטים מזהים כגון מספר תעודת הזהות, מספר כרטיס האשראי או הקוד הסודי של הכרטיס באמצעותו ניתן למשוך כספים ממכשיר הכספומט. בשלב הזה היה בידי החשודים די פרטים כדי לבצע עסקאות משיכה בכספומט, העברת סכומי כסף בין חשבונות ועסקאות קניה בסכומים גבוהים.

בפשיטת השוטרים על בתי החשודים, נמצאו בביתם עשרות מכשירי טלפון, כרטיסי סים וציוד רב ששימש, כך על פי החשד, לביצוע העברות. המשטרה הגישה כתב אישום על גניבה במרמה והוצאה של מיליוני שקלים ממעל 300 לקוחות הבנקים.

עם התמשכות החקירה, עצרה המשטרה שני אזרחים תושבי יבנה ורחובות בשנות ה- 20 לחייהם ובהמשך אליהם נעצר חשוד שלישי, מעצר שלושת החשודים הוארך בבית המשפט.

במשטרה שבים ומדגישים כי יש לנהוג במשנה זהירות בעת ביצוע פעולות הנוגעות לחשבון הבנק ובכלל זה:

להיכנס לחשבון הבנק רק דרך האתר הרשמי ולא דרך קישורית שנשלחה במסרון או בהודעה שהגיעה לחשבון האי- מייל.

לנהוג בחשדנות כאשר מתקבלת שיחה "מנציג בנק" בשעות לא שגרתיות, דהיינו בערב ובלילה.

אין למסור לאף אדם פרטי קוד חסויים הקשורים לחשבון, גם לא למי שמציג עצמו כנציג בנק או "אחראי בטחון" של מוסד פיננסי.

ככל שמתקבלת הודעה "לעדכן אמצעי תשלום" לגופים ממשלתיים, מוסדות פיננסים, חברות שילוח וכיו' דוגמת ביטוח לאומי, חברת חשמל, קופת חולים, פיי-פאל וכיו', יש לבדוק מול שירות הלקוחות והאתר הרשמיים וכאמור לא לבצע פעולה פיננסית באמצעות קישורית חשודה שנשלחה.

לעקוב באופן עצמאי אחרי תנועות החשבון במטרה לזהות חיובים, העברות, תשלומים שאינם מוכרים במועד וביעד.

הונאה חשודים התחזות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד