כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
קניין רוחני אמיתי

ראיון מרתק עם צאצא הרמח"ל שמגן על פטנטים

מה הקשר בין פתילי ציצית לעולם הפטנטים? ואיך שומרים שלא יגנבו לכם ייצור ייחודי של חנוכייה? נשיא קבוצת לוצאטו ד"ר כפיר לוצאטו מסביר בשיחה מרתקת על החשיבות של יצירת 'קניין רוחני' עבור כל מוצר או רעיון שאנו מפתחים, על הפוטנציאל הגדול והמפתיע של מפתחי פטנטים חרדים וכן מספר על השושלת היהודית המפוארת לה שותף • אסור לפספס

ראיון מרתק עם צאצא הרמח"ל שמגן על פטנטים
ד"ר כפיר לוצאטו צילום: מיכל לוצאטו

עולם הרעיונות נשמע לנו תמיד נוצץ וזוהר. יצירת פטנטים חדשניים ופיתוחים פורצי דרך מהווים עבור רבים חלום של ממש. אלא שהדרך לפיתוח רעיון ולהפוך אותו לפטנט מהפכני, כזה שחודר ללב הקונצנזוס, אינה תמיד סוגה בשושנים. מפתחי רעיונות ניצבים לא פעם בפני אתגרי ההעתקות ואף סובלים מחוסר ידע בסיסי כיצד יש להגן על הפטנט שלהם ולשמר אותו ובכך גם להגדיל את שוויו וערכו במאות אם לא אלפי אחוזים. (!)

בעניין זה פנינו אל מי שאולי מייצג יותר מכל את תעשיית השמירה על פטנטים וקניין רוחני אחר, מר כפיר לוצאטו נשיא קבוצת לוצאטו, המהווה אחת מקבוצות הקניין הרוחני הגדולות והמובילות בישראל המעניקה שירות ליזמים ועד חברות ענק בארץ ובעולם. כפיר אף הוציא שני ספרים על תחום הפטנטים והנגיש לציבור הרחב את עולם המושגים המעט מורכב שהוא כולל.

בפתח השיחה שערכנו עמו הוא משתף אותנו בפעילות החברה שהחלה את פעילותה לפני למעלה מ-150 שנה.  "קבוצתינו מתמחה בהגנה על טכנולוגיות ושמירה על זכויות קניין רוחני לאנשים פרטיים, לחברות קטנות וגדולות בארץ ובעולם כולו", מספר לנו. "טכנולוגיה נוגעת ספציפית לתחום הפטנטים, אבל בהיבט היותר רחב אנו מסייעים לחברות לשמור על כל סוג נכס או מוצר שלהם ולייצר עבורו הגנה, מה שנקרא בשפה המקצועית קניין רוחני. כך למשל פנה אלינו אדם שפיתח צורה מיוחדת של תפירה לפתילות טלית קטן שלא נקרעות ועזרנו לו להגן על הרעיון במסגרת זכות הנקראת "עיצוב". זהו עוד סוג של קניין רוחני, שכשמו מגן על עיצובים מיוחדים. זה יכול להיות צורה מסוימת של חנוכייה שאנו מעניקים לה הגנה מפני העתקות. תחום נוסף הוא קניין רוחני של סימן מסחר, על שם של מוצר שמאפיין אותו או אייקון ולוגו שמזוהים עמו".

ליצירת קשר עם קבוצת לוצאטו הקליקו כאן>>>



האם ישנה חשיבות נוספת ביצירת קניין רוחני, חוץ מחשש של העתקות?

"ראשית כל, עצם התהליך של בניית הגנה במקביל לפיתוח של טכנולוגיה נותן לך הרבה הבנה והרבה הכוונה והדרכה על הדרך נכונה ליצור את המוצר המוגן בפטנט. זה עוזר לך לפעמים להבין שלא כדאי ללכת על פיתוח של המוצר כי יש כבר רעיונות דומים שפותחו על ידי אחרים. אנשים נוטים לחשוב שאפשר לפתח ו'יהיה טוב', 'יהיה בסדר' ולצערי זה ממש לא תמיד כך". עוד הוא מוסיף, "יתירה מכך חברות מייצרות לעצמן ערך בכך שהן מייצרות הגנה בעזרת זכויות הקניין הרוחני. ישנה חברה ישראלית שעוסקת באבטחת תוכנה ובגלל שהם בנו הגנת קניין רוחני בצורה נכונה, רכשו אותה לאחר מכן במאות מיליוני דולרים. כיוון שיש הרבה מתחרים בשוק הזה, כשחברה בינלאומית רוצה לרכוש אותך היא מסתכלת על שני דברים, הראשון הוא על הכלים והידע שלך ושל האנשים בחברה ושנית מה הם הנכסים שלך, מה הקניין הרוחני שלך ולכן הערך שלך עולה לפי פרמטרים אלו".

קניין רוחני שעובר בגנים

אם שם המשפחה של המרואיין שלנו מצלצל לכם מוכר, זה לא במקרה. כפיר לוצאטו הינו חלק מהשושלת הענפה של משפחת לוצאטו והוא צאצא של הרמח"ל - ר' משה חיים לוצאטו, שהיה מוכר בדורו כמהפכן בפני עצמו ושינה את פני התודעה היהודית עם רעיונות נועזים שלא תמיד ביטאו את הלך המחשבה הרווחת של התקופה דאז. במשפחתו של כפיר ניתן למצוא גם את השד"ל, שמואל דוד לוצאטו. ניתן לחשוב כי אינפורמציה זו היא אפיזודה נחמדה בלבד, אולם אין ספק כי העובדה שתחום פעילותו של כפיר הוא שימור רעיונות חדשניים וסיוע בקידום פיתוחים יוצאי דופן, יש בה כדי להצביע על תופעה מסקרנת וחוצה דורות. מהרמח"ל, עד אליו. אם תרצו, הרמח"ל הוריש לו קניין רוחני במובן דו משמעי.

"בפתיח ספרי 'עולם הפטנטים ציטטתי את דברי הרמח"ל מהספר מסילת ישרים אותו קראתי מספר רב של פעמים ובכל פעם מצאתי בו חידושים והבנות נוספות" משתף מהזווית שלו על הקשר המיוחד עם הגות הרמח"ל. "יש שם קטע בחלקי הזהירות שמדבר על גן המבוכה, שאנשים שרוצים להגיע לאכסדרה שנמצאת במרכז לא ימצאו דרכם לולא עזרה של אלו שיושבים למעלה ויש להם ראייה יותר רחבה. הנושא הזה מאוד התאים לעולם הפטנטים, כי במקרים רבים אנשים שומעים את המושגים וחושבים שיש להם הבנה מספקת ומה שחסר להם זה את המבט היותר רחב של מי שנמצא למעלה. בפטנטים זה מאוד בולט שאנשים יכולים לבצע טעויות בשל חוסר הבנה והיכרות בסיסית".

הספר עליו הוא מדבר, הינו אוסף מאמרים של טוריו השבועיים שנכתבו במשך שנים בבמה המכובדת של עיתון גלובס. "מטרת הספר הינה להנגיש את מושגי עולם הפטנטים בשפה עממית. כתבתי בהמשך ספר נוסף באנגלית שנקרא Fun With Patents שגם הוא מעניק מבט קליל יותר על עולם הפטנטים. השתתפתי בכתיבת מאמרים מקצועיים רבים והבנתי שאם אתה לא בעל מקצוע זה דבר נורא ואיום עבורך לקרוא את זה כי לא תבין דבר ולכן חשוב שכלל אנשים ידעו איך לגשת לעולם של פיתוח רעיונות ופטנטים".

למגזר החרדי יש נוכחות גבוהה בעולם הפיתוח והרעיונות
?

"אני רוצה להגיד לך שיש הרבה יצירתיות ויזמות במגזר החרדי, כאלו שרוצים לקדם ולהתקדם. אולי פילוג הנושאים הוא שונה. יש למשל נושא של פיתוח תרופות טבעיות שמגיע הרבה מהמגזר החרדי, או פיתוחים של מיחמי שבת משוכללים או של מוצרים שנוגעים לחברה החרדית, כמו למשל טלפונים מותאמים או גישה לאינטרנט בהתאמה. אלו נושאים שנוגעים לליבה של החברה החרדית, אבל היזמים החרדים חולשים על שלל תחומים שונים, כולל בנייה למשל או פיתוח תוכנה. אני חושב שיש לצעירים החרדים נטייה גבוהה למשמעת עצמית והתמדה מכיוון שהם יותר מסוגלים ורגילים ללמוד ולכן רואים השתתפות חרדית מפתיעה בתחומים אלו ויש במגזר החרדי עוד הרבה פוטנציאל של יזמות ותרומה לפיתוח פטנטים והיא רק עולה. אנחנו גם רואים מסגרות שמעודדות את זה עוד כמו אקסלרטורים שמיועדים לחרדים, ואני צופה שזו רק ההתחלה ושהרבה רעיונות גדולים ימשיכו להגיע מכאן", חותם כפיר בסיום השיחה.

פטנט לוצאטו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד