ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
ארה"ב חוקרת

מי פוצץ את צינורות הגז של אירופה?

ארצות הברית בודקת אם לקבוצה פרו-אוקראינית היה תפקיד בפיצוץ צינורת הגז "נורד סטרים" | רוסיה יצאה מרשימת המדינות החשודות בפיצוץ צינור הגז התת-ימי | כעת החשד מופנה לכיוונה של קבוצה אוקראינית | ממשלת אוקראינה הכחישה כל קשר לכך

מי פוצץ את צינורות הגז של אירופה?
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

פקידים אמריקאים חוקרים את האפשרות כי קבוצה פרו-אוקראינית הייתה אחראית למתקפה בשנה שעברה על צינור הגז הטבעי נורד סטרים בים הבלטי, כך אמר גורם אמריקאי בכיר. גרמניה הודיעה כי חוקרים מטעמה ערכו חיפוש בספינה הקשורה לחבלה.

ההערכה של המודיעין האמריקני היא כי קבוצה פרו-אוקראינית הייתה אחראית לפיצוץ, עודנה ברמת ההערכה והיא אינה קביעה סופית, כך אמר בכיר אמריקאי ל'וול סטריט ג'ורנל'. אך זה מוסיף לתחושה ההולכת וגוברת בקרב חוקרים בארה"ב ובאירופה כי לא ממשלת רוסיה ולא פעילים פרו-רוסים עמדו מאחורי החבלה.

הפקיד האמריקני אמר כי לחוקרים אין כרגע אינדיקציה ודאית לכך שהמבצעים קשורים לממשלתו של נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי וכי פקידי המודיעין האמריקאי מתמקדים בגורמים שאינם ממלכתיים בתור האשמים האפשריים.

גורמים רשמיים אוקראינים הכחישו כל מעורבות לפיצוצים. מיכאילו פודוליאק, יועצו של זלנסקי, אמר שלמדינתו אין סיבה לבצע מתקפה כזו, כי היא לא מקדמת אף אחד מהאינטרסים המרכזיים של אוקראינה. פודוליאק אמר שרוסיה מרוויחה הכי הרבה מהתקפה כזו, מכיוון שמוסקבה יכולה להשתמש בה כהאשמת שווא נגד אוקראינה ולהעמיק את השסעים בברית המערבית שתומכת בקייב.

"אין לנו שום קשר לזה", אמר על התקרית. "לא לנשיא שלנו, ולא לממשלה שלנו, לסוכנויות הביון אין שום קשר לזה. יתרה מכך, ההצהרות הללו על קבוצה פרו-אוקראינית מוזרות, בייחוד שהלאום של חבריה לא מצוין".

ה'ניו יורק טיימס' דיווח לראשונה כי חוקרים בודקים את האפשרות שקבוצות פרו-אוקראיניות תקפו את הצינור. צינורות "נורד סטרים" ו"נורד סטרים 2", שנבנו להעברת גז מרוסיה לאירופה, ניזוקו בפיצוצים בספטמבר האחרון, מה שפתח מספר חקירות בינלאומיות על סיבת הפיצוצים. באותה עת, שני הצינורות היו מלאים בגז טבעי אך לא היו בשימוש. רוסיה הפסיקה את אספקת הגז דרך "נורד סטרים" וגרמניה עצרה את האישור של "נורד סטרים 2" יומיים לפני פלישת מוסקבה לאוקראינה.

שוודיה, דנמרק וגרמניה, שלוש המדינות הקרובות ביותר למקום הפיצוץ, פתחו בחקירה לאחר התקרית. בעוד החוקרים קבעו במהירות כי הפיצוצים היו תוצאה של חבלה, הם עדיין לא הגיעו למסקנה מי עשוי להיות אחראי.

בתחילה, גורמים רשמיים בגרמניה אמרו שהם מאמינים שרוסיה עומדת מאחורי זה, בין השאר משום שהפיצוצים הותירו את צינור "נורד סטרים 2" ללא פגע. רוסיה דחפה את גרמניה לאשר את "נורד סטרים 2" כדי שתוכל להתחיל לפעול. הפיצוצים הותירו אותו כצינור המקשר הישיר היחיד לגז טבעי בין גרמניה לרוסיה.

למרות החשדות הראשוניים הללו, החקירות לא שללו את חלקה של אוקראינה, לפי אנשים שמעורים בחקירות. בארה"ב, הממשל חושש שהמסקנה לפיה פעילים פרו-אוקראינים חיבלו בצינור עלולה להרעיד את ברית נאט"ו, ובמיוחד את מערכת היחסים של גרמניה עם אוקראינה, אמר הגורם.

שר ההגנה הגרמני בוריס פיסטוריוס הזהיר מפני הסקת מסקנות בשלב זה של החקירה. "עלינו להבחין בבירור אם זו הייתה קבוצה אוקראינית, או זה יכול היה להיות מטעם אוקראינה, או פרו-אוקראינה ללא ידיעת הממשלה".

מלחמת אוקראינה רוסיה ארה''ב גרמניה פיצוץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד