כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
אלימות קשה

עשרות אלפים הפגינו נגד הממשלה: "חוששים להפוך לרוסיה"

אלפי מפגינים התעמתו עם המשטרה בגאורגיה בגלל קידום חקיקה המתייגת קבוצות שמקבלות מימון מחו"ל כסוכנים זרים | מבקרים מזהירים שהחוק עלול להפריע לסיכויי הצטרפותה של גאורגיה לאיחוד האירופי | שוטרים השתמשו בגז מדמיע ובזרנוקי מים על המפגינים

עשרות אלפים הפגינו נגד הממשלה: "חוששים להפוך לרוסיה"
עשרות אלפים מפגינים נגד החוק צילום: באדיבות המצלם

הפרלמנט של גאורגיה הצביע ביום שלישי בערב בקריאה ראשונית על החוק, שלטענת המתנגדים הינו בהשראת חקיקה רוסית דומה, ויחייב ארגונים המקבלים יותר מחמישית מהמימון שלהם מחו"ל להירשם כסוכנים זרים או לעמוד בפני קנסות משמעותיים.

"חוק הסוכנים הזרים", שאושר בקריאה ראשונה, קובע כי כל כלי תקשורת וארגון לא-ממשלתי שיותר מ-20% מהמימון שלו מגיע מחו"ל יהיה חייב להירשם כ"סוכן של השפעה זרה". חוק כזה בדיוק נחקק ב-2012 ברוסיה, מה שהביא לסגירת כלי תקשורת וארגונים שהשמיעו ביקורת נגד המשטר. מתנגדי החוק בגאורגיה מזהירים כי החוק ייפגע קשות בחופש העיתונות. מנגד מקדמי החוק טוענים כי הוא נחוץ מטעמי שקיפות.

המהלך הוציא עשרות אלפי אנשים לבניין הפרלמנט בבירת גאורגיה, טביליסי, שם שוטרים השתמשו בגז מדמיע ובזרנוקי מים על המפגינים, חלקם זרקו אבנים ובקבוקי תבערה לעבר השוטרים. משרד הפנים של גאורגיה הודיע כי 66 מפגינים נעצרו בגין "חוליגניות ואי ציות".

אתמול צעדו עשרות אלפי מפגינים בטביליסי לפרלמנט בקריאות "לא לחוק הרוסי". האופוזיציה של גאורגיה, האשימה את הממשלה בצידוד גלוי לרוסיה מאז פלישתה לאוקראינה, ונשבעה להפגין מדי יום עד לביטול החקיקה. מחוץ לבניין הפרלמנט הניפו מפגינים את דגלי גאורגיה, אוקראינה, האיחוד האירופי וארה"ב.

נשיאת גאורגיה, סלומה זורבישווילי, הודיעה כי תטיל וטו על החוק, אולם לפרלמנט יש סמכות להתגבר על הווטו הזה ולאשרו בכל זאת. היא אמרה: "גאורגיה רואה את עתידה באירופה, ולא ניתן לאיש את הזכות לקחת מאתנו את העתיד הזה, יש לסכל את החוק הזה".

מבקרים, כולל מהאיחוד האירופי ומארה"ב, אומרים כי החוק יפגע בחירויות במדינה. הם מצביעים על הקונוטציות העולות מהתקופה הסובייטית של "תווית הסוכן הזר" וכיצד מוסקבה - ששלטה בגאורגיה עד נפילת ברית המועצות ב-1991 - השתמשה בחוק הסוכנים הזרים שלה בשנים האחרונות כדי להדוף את ההתנגדות.

"אנחנו יודעים איך החוק הזה עובד ברוסיה ואנו בטוחים שזה יעבוד ככה בגאורגיה", אמרה נתיה ברישווילי, עובדת ממשלה בטביליסי, ל'וול סטריט ג'ורנל' כשהיא מניפה כרזה בה נכתב: "עצרו את רוסיה". 

גוונטסה פיפיה, סטודנטית מקומית, אמרה שהיא באה למחות לא רק על הצעת החוק של סוכנים זרים, אלא על מה שהיא תיארה כחיבוק החם יותר ויותר של ארצה כלפי מוסקבה. "אנחנו לא רוצים לחזור לברית המועצות", אמרה. "אנחנו רוצים שהעתיד שלנו יהיה מזהיר ואירופאי".

 

 

גאורגיה רוסיה הפגנות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד