כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
בינתיים לא חוזר בו

המסר שהועבר למפקד שהודח: "אם תתנצל, תחזור"

אל"מ גלעד פלד, טייס בכיר במילואים ואחד ממובילי המחאה נגד הרפורמה המשפטית שהושעה מתפקידו יוכל להחזיר אם יתנצל. בשיחה עם 'כאן חדשות', אמר: "לטענה של מפקד חיל האוויר - אין שחר ואין בסיס"

המסר שהועבר למפקד שהודח: "אם תתנצל, תחזור"
אל"מ גלעד פלד צילום: דובר צה"ל

מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר אמר למקורביו שהמסר מהדחת אל"מ גלעד פלד עבר. לפי גורם בחיל האוויר, בכירים בחיל העבירו לאל"מ פלד מסר ממפקד חיל האוויר: "תתנצל, קח אחריות, ותחזור לתפקידך".

אל"מ גלעד פלד, טייס בכיר במילואים וממובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית שהתראיין בכלי התקשורת - הושעה מחיל האוויר בשל "משבר אמון". הידיעה פורסמה לראשונה על ידי מערכת 'עובדה'. פלד אמר לאחר הדחתו: "נמשיך להציף את הסכנות החמורות שבתהליך החקיקה".

הטייס המושעה השתתף בפגישה עם הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר ביום שלישי בקריה, יחד עם טייסים נוספים במילואים. מדובר צה"ל נמסר כי הוא "לא יוכל להמשיך במילואים עד הודעה חדשה, מאחר שפעל בניגוד להנחיותיו של מפקד החיל, באופן שלא הולם את דרגתו ומעמדו". עוד נמסר כי הוא יהיה רשאי להביא את טענותיו בפני הרמטכ"ל, לפני קבלת החלטה סופית בעניין המשך שירותו.

לאחר הדחתו, כתב הטייס בהודעה לחבריו: "בשבועות האחרונים יחד עם כמה מחברי, אנשי המילואים מטייסות החיל, ניסינו להבין את משמעויות החקיקה עלינו כלוחמים. לצערי, החיל טרם עסק בהשלכות החקיקה הבהולה הזו, והיא הובילה אותנו לפנות למפקד החיל ולהציג לו את התמונה המורכבת. אנו נמצאים בתקופה סוערת ושבירה. אני יודע שרבים חשים סערת רגשות בעקבות השעייתי. פיקוד החיל היקר שלנו נמצא באתגר על סף הבלתי אפשרי, המשיכו לעמוד מאחורי המפקדים".

בשיחה שערך עם כאן חדשות, אמר פלד: "זה הזוי , לא רק שלא תיאמתי כלום, להיפך, פעלתי למנוע אי-התייצבות. גם מאלה שרצו להפסיק טיסות ביקשתי שיחכו, לא היה שום תחקיר, מפקד חיל האוויר שמע שמועות. ביקשתי שם של טייס אחד שאמרתי לו לא להתייצב, אני לעומת זאת יכול להביא עדים הפוכים. חשבתי שמפקד חיל האוויר יבדוק, לא היה כאן תחקיר, הוא הבטיח שהוא יעשה בדיקה, ואני חשבתי שהוא בודק. אחרי שהוא דיבר איתי, אחרי רבע שעה, הוא עידכן את פורום המפקדים - הוא שמע אמירות של צד אחד".

עוד אמר פלד לכאן חדשות: "לטענה של מפקד חיל האוויר שתיאמתי אי התייצבות – אין שחר ואין בסיס. לעולם לא עודדתי אי התייצבות של טייסים. עד לפני שבוע אף מפקד טייסת, לא דיבר עם הטייסים שלו על המהפכה המשפטית והחשש שהדבר יוביל לתביעות נגד טייסים בהאג. בזכותנו קול הטייסים נשמע. אני מקווה שמפקד חיל האוויר ישנה את ההחלטה שלו ויודע שיש טייסים בחייל שאומרים לו שהוא טעה ושהוא ראה תמונה הפוכה. אין אדם אחד שיגיד שאמרתי לו לא להתייצב בטייסת"

לאחר החלטתו להדיח משירות מילואים את אל"מ פלד, שוחח מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר, עם כתבים צבאיים ואמר: "אני מכיר את גלעד הרבה שנים, מכבד אותו, אני המפקד שלו. החזרתי אותי לשירות וההשעייה שלו זה עד להודעה חדשה. אני אוהב אותו בכל ליבי. החלטתי להשעות אותו אחרי שהבנתי שהוא תיאם אי התייצבות של אנשי מילואים לטייסות. האמון בו נפגע ולכן אני לא מוכן שימשיך בתפקידו במילואים. לפני ההחלטה שלי להשעות אותו הוא לא הציג לי את התמונה הרחבה ואת זה גיליתי דרך מפקדי טייסות ויחידות".

עוד הוסיף מפקד החיל כי "גלעד לקח סמכויות לעצמו בניגוד לחיל, לאגד אנשי מילואים, ולסנכרן אנשי מילואים, זה לא קשור אם זה מרצון טוב או הזדהות ולא עושים את זה בלי לעדכן את חיל האוויר. זה פוגע לי בציר הפיקוד בחיל. לכל משרת בחיל האוויר זכות לחשוב ולהביע מחאה, אבל לקדם דברים שאינם בעיני צה"ל וחיל האוויר זה לא מקובל. זאת החלטה אישית שלי ולא משום הפעלת לחצים מאף גורם. התייעצתי רק עם המפקדים והרמטכ"ל שאנחנו בקשר הדוק. תהליך ההשעייה מתואם עם הרמטכ"ל. זאת תקופה לא קלה, אבל אנחנו נעבור את זה ואנחנו כשירים לכל המשימות".

האלוף בר אמר גם כי "היה תיאום של אי התייצבות של אנשים בטייסת מסוימת, בעיתוי מסוים, שזה דבר פסול - מי שלא רוצה להתייצב שיתקשר למפקדו ויודיע - היו טייסים שפנו למפקדיהם ואמרו שהם בעת הזאת לא רוצים להגיע לטייסת ולשרת – התקיים שיח עם איש המילואים ויש הכלה והבנה".

לפלד עבר מבצעי עשיר. בין היתר הוא פיקד על בסיס חיל האוויר וטייסת מטוסי קרב מסוג F16. הוא השתחרר מצה"ל לפני עשור, כשבתפקידו האחרון שימש סגן מפקד טייסת 106, שבה גם עשה מילואים. אחרי שחרורו עשה תפקיד ניהול בעיריית תל אביב ואז חזר לשירות בחיל האוויר. בשנה שעברה הוצע לו להיות ראש להק אוויר, אך הוא החליט לבסוף להשתחרר.

על רקע מחאת המילואימניקים ומכתב הטייסים, הרמטכ"ל הרצי הלוי נועד אתמול עם עשרות קציני מילואים ביחידות היבשה, המודיעין, האוויר, והים ואמר להם כי "סרבנות היא קו אדום ואין לה מקום בפרוטוקול הצבאי".

לדבריו, "לא נכון לדבר סרבנות ולא נכון לעשות סרבנות, משום שאנו נושאים במשימה המאפשרת את קיומנו ומאפשרת לנו להיות נתונים במחלוקת", אמר הלוי. הוא הבהיר שאנשי המילואים הם חלק בלתי נפרד מצה"ל והוסיף: "אני מתנגד לאמירות הלא ראויות כלפי חיילי המילואים וכלפי המשרתים בסדיר. האמירה 'בוגדים' אינה ראויה, אין כאן כאלה".

בימים האחרונים הודיעו 37 מתוך 40 טייסי מילואים בטייסת קרב בחיל האוויר למפקד החיל שלא יתייצבו לאימון. במקביל, יותר מ-200 רופאות ורופאים במילואים חתמו על מכתב בו ציינו כי אם הליכי החקיקה של הרפורמה יימשכו, גם הם לא יגיעו למילואים. לצד הטייסים והרופאים, אלפי חיילי מילואים נוספים, ביניהם אנשי מערך הסייבר בצה"ל, חתמו על עצומה נגד הרפורמה.

הדחה חיל האוויר התנצלות הרפורמה המשפטית טייס חיל האוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד