כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
סערת הדחת הממ"ז

המפכ"ל שבתאי: "טעיתי בשיקול הדעת, מקבל החלטת היועמ"שית"

המפכ"ל רב-ניצב קובי שבתאי אמר במסיבת העיתונאים כי טעה בשיקול הדעת בעיתוי הדחתו של מפקד מחוז ת"א עמי אשד. "אני נשאר על המשמרת, מעולם לא נטשתי קרב. מתחייב לעשות את המיטב למען מדינת ישראל ואזרחיה" • עוד אמר: "מקבל ומכבד את החלטת היועמ"שית"

המפכ"ל שבתאי: "טעיתי בשיקול הדעת, מקבל החלטת היועמ"שית"
קובי שבתאי צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, אמר הערב (מוצאי שבת) במסיבת עיתונאים כי טעה בעיתוי הדחתו של את מפקד מחוז תל אביב במשטרה עמי אשד. "סבב המינויים רחב היה מתוכנן להיערך תוך זמן קצר, עמי הוא קצין מקצועי, מעורך ומנוסה, ובלי שום קשר למחאות, או למצב הביטחוני, המינוי המדובר היה מיועד ליישום לאחר הרדמאן. טעיתי, טעיתי בשיקול הדעת, טעיתי בעיתוי ובדרך, ואני לא מקל בכך ראש. אני מקבל ומכבד את החלטת היועמ"שית לגבי הקפאת המינוי, וצריך להיות ברור לא מדובר כאן בין מפכ"ל לממ"ז, אין לי ספק שגם אני וגם ניצב אשד, נמשיך להתנהל בממלכתיות ובמקצועיות כפי שנהגנו בעד היום".

ההצהרה של המפכ\"ל שבתאי

"במשך עשרה שבועות עומדים מפקדי ושוטרים משטרת ישראל ושומרים בגופם על חופש הדמוקרטיה במדינת ישראל", אמר המפכ"ל בהצהרתו. "לצד חופש המחאה שמרנו על הסדר הציבורי בכל רחבי הארץ עם אתגרים לא פשוטים, אתגרים יומיומיים גם ברמה האישית וגם ברמה הארגונית. יש מדיניות שר ואנחנו מיישמים אותה, תוך הפעלת שיקול דעת מבצעית בשטח. הקו מנחה הוא החוק ושמירת על שלומם של אזרחי מדינת ישראל".

"למשטרה יש מפכ"ל אחד ההנחיות לשטח הן ברורות לכל התקופה, גם בהתנהלות, הפעלת מדרגי ההפסד ושימוש באמצעים. ההנחיות לפקדים ולשוטרים ברורות, לא רוצים לראות דם ברחובות. לא רוצה לראות תמונות של אזרח מדמם מרימון הלם ואישה בת 70 אזוקה. ניתן להשתמש בכוח, אמצעים כנדרש על פי חוק ובהתאם למדרגים שנקבעו כמפכ"ל. אני מחויב למדינת ישראל, לחוקיה וערכיה, אני מחויב למשטרת ישראל", הוסיף.

מנגד, מוקדם יותר, בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 12 אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כי "מהרגע הראשון המפכ"ל אמר לי 'עמי אשד כושל'. הייתה לו ביקורת מאוד קשה על עמי אשד, יש ביניהם חוסר הערכה. ברגע שיש סבב מינויים מבחינתו הוא מחליף אותו. אני בחרתי בעיתוי של הסבב כי ראיתי את ההתנהלות של עמי אשד שלא הייתה טובה. אם הייתי רוצה לפטר את אשד הייתי מפטר אותו, יש לי את היכולת. היועמ"שית לא דיברה איתי בכלל לגבי ההחלטה שלה. היא הוכיחה למה צריך את הרפורמה המשפטית".

ביום שישי הודיעה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, כי ערכה בירור ראשוני של הליך העברתו מתפקידו של מפקד מחוז תל אביב. בירור הראשוני, כך לפי היועצת המשפטית, "עורר חשש כבד ביחס לחוקיות ולתקינות ההליך, לרבות השיקולים העומדים ביסוד ההחלטה, עיתוי ההודעה והרקע לה".

לפיכך, הנחתה היועצת המשפטית לממשלה את הגורמים הרלוונטיים להקפיא כל החלטה או פעולה בעניינו של ניצב אשד, עד להשלמה מסודרת של הבירור המשפטי המתחייב. למען הסר ספק, עד להשלמת הבירור ניצב אשד יישאר בתפקידו.

שלשום הודיע השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, כי קיבל את המלצתו של מפכ"ל המשטרה, רנ"צ יעקב שבתאי, על סבב ראשון של מינויים, מתוך שורת סבבים שיתקיימו בתקופה הקרובה.

לתפקיד סגן המפכ"ל ימונה ניצב אבשלום פלד, המכהן כיום כראש אגף ההדרכה. זאת, לאחר שניצב דוד ביתן הודיע לפני מספר חודשים על כוונתו לפרוש מהארגון לגמלאות, אחרי 36 שנות שירות במשטרה.

במקביל, החליטו בן גביר והמפכ"ל להזיז את מפקד מחוז תל אביב, ניצב עמי אשד, מתפקידו כמפקד המחוז, והוא יעבור לתפקיד ראש אגף ההדרכה. ברקע - העימות בין בן גביר למשטרה בנוגע ליחס הסבלני כלפי המפגינים נגד הרפורמה המשפטית. גורמים במשטרה אמרו אתמול כי בן גביר זעם על אשד שלא פעל לפי מדיניותו כלפי המפגינים.

מפכ"ל המשטרה עמיחי אשד רנ"צ קובי שבתאי גלי בהרב מיארה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד