כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"היועמ"שית עשתה טעות גדולה"

הפרופסור שניסח את מתווה הפשרה שמוסכם על לוין מדבר

הפרופסור שהיה חלק ממנסחי מתווה אלבשן - פרידמן הסביר את פרטי המתווה שמוסכם גם על לוין. אלבשן טען בנוסף: "חושב שמי שצריך ״להיכנע״ זה נתניהו- הוא ראש הממשלה". הוא הוסיף: "היועמ"שית עשתה טעות גדולה"

הפרופסור שניסח את מתווה הפשרה שמוסכם על לוין מדבר
פרופ' יובל אלבשן צילום: מתוך פייסבוק

פרופסור יובל אלבשן שניסח את מתווה אלבשן-פרידמן לפשרה ברפורמת המשפט, אותו כינו מקורבי יריב לוין כ"פריצת דרך" התייחס הערב (ראשון) בזום שארגן יאיא פינק ממפלגת העבודה למתווה שגיבש ואף חשף מעט מהשיחות עם סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין ועם יו"ר ועדת חורה ח"כ שמחה רוטמן.

אלבשן התייחס תחילה להצעת המתווה סביב חוקי היסוד ואמר: "הרעיון שאליו הסכימה כבר הקואליציה הוא שיהיה הבדל בינם לבין חוקים רגילים. חוקי יסוד יעברו בארבע קריאות. לקואליציה יש דרישה אחת של רוב של 61. המתווה אומר אם אתם מתעקשים על זה- הקריאה הרביעית תהיה בכנסת הבאה. לא רוצים לחכות לכנסת הבאה תצטרכו להעלות, הצלחנו להביא אותם ל65. הרעיון היה שחלק יצטרך להיות מהאופוזיציה, אני חושב שכך צריך להיות, לא הצלחנו לשכנע".

לדבריו, "כל חוקי היסוד יחוקקו מחדש, כל עוד מדובר בזכויות יסוד אי אפשר לרדת מרוב של 70. מאוד הייתי שמח שיוסיפו את זכות השוויון, חוק הביטוי, ועוד- אבל זה מה שהצלחנו".

פרופ' יובל אלבשן מתברך אצל מרן הגר"ח קנייבסקי זצ"ל.

אלבשן הוסיף: "קראתי בכל מיני מקומות שלוין כבר ירד מפסקת ההתגברות- אני בשיחות איתו לא ראיתי את זה. אז יש פסקת התגברות. הצענו שאם תהיה פסקת התגברות הכניסה לתוקף של ביטול פסק הדין יעשה 6 חודשים אחרי השבעת הכנסת החדשה".

אלבשן התייחס גם לפשרה סביב הועדה למינוי שופטים ואמר: "הרעיון שקצת הצליח לשבור את המבוי הסתום- זאת שיטת ״תיבת נוח״. כרגע בהצעה לקואליציה יש רוב מובטח. בהצעה של תיבת נוח יש מינוי אחד של הקואליציה ואחד של האופוזיציה. החלופה השניה היא 12 חברים, 4 קואליציה 4 אופוזיציה 4 שופטים, עם זכות וטו לנשיא העליון".

לדבריו, "משיחות שעשינו עם בכירים ברשות השופטת עלו רעיונות אחרים. בדקנו את האופציה שהקואליציה תבחר את הנציג שלה אבל אם לא מקבלת את אצבעות השופטים אותו שופט פורש מוקדם יותר. אם רק האופוזיציה בוחרת, השופט נבחר למעמד זמני של נניח 5 שנים. אם יש לו 2 אצבעות אופוזיציה ועוד אצבע של שופט הוא ייכנס ל10 שנים, ואם יותר- נבחר בלי זמן קצוב".

הוא הסביר את המתווה ביחס ליועצים משפטיים וטען: "ניסינו לבנות מצב איך השר הופך את עמדת היועץ ללא מחייבת- חייב להמציא חווד נגדי והכל יעמוד לעיני הציבור".

אלבשן הבהיר: "כל זה לא נכנס לתוך החקיקה. מאחר והמתווה הוא לא הצעת חוק, אין דרך להכניס אותו עכשיו כהסתייגות. המתווה הזה לא מתאים לזה. אם המתווה הזה ישמש כסוג של האטה או בלימה, בלי להגיד את המילה ״עצירה״ בלי שאף אחד ירוץ להוציא הודעה ״ניצחנו״, כן, זה הרעיון".

לדבריו, "אני חושב שמי שצריך ״להיכנע״ זה נתניהו- הוא ראש הממשלה. היועצת המשפטית לממשלה עשתה טעות גדולה במסגרת הרבה טעויות שהיא עושה בכך שהיא נתנה לו תירוץ לא להיכנס לעסק. הוא צריך לעצור את הדהירה הזאת ולהגיד בואו ניכנס לשיח".

יובל אלבשן יריב לוין הרפורמה המשפטית בנימין נתניהו גלי בהרב מיארה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד