כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
חשיפה בלעדית

הפעילות של האברכים מבית שמש במערות בהן ביקר נתניהו ברומא

חוקרים ורבנים גילו בשנים האחרונות עניין מחודש במערות הקבורה, בהן ביקר ראש הממשלה נתניהו ברומא ביום שישי האחרון, במטרה לשמר אותן ולהעניק לנפטרים את הכבוד הראוי על פי ההלכה. ל'בחדרי חרדים' הגיע תיעוד בלעדי מהחפירות שנערכו בידי אברכים מאתרא קדישא

הפעילות של האברכים מבית שמש במערות בהן ביקר נתניהו ברומא
חפירות הקברים צילום: Alessio di marco

בשנים האחרונות נסעו אברכים מבית שמש מטעם 'אתרא קדישא' לפרויקט שיקום הקטקומבות היהודיות בוילה טורלוניה, רומא. האברכים לקחו חלק במאמצים שהחלו בשנת 2006 כשנודע באקראי על קיום הקטקומבות היהודיות, ועל התכניות של רשות העתיקות האיטלקית להכשיר את המקום לביקורו קהל. החשש מחילול המת גבר תוך כדי עבודות שיקום, שימור ותחזוקה.

למקום הזה הגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך ביקורו בסוף השבוע באיטליה, הוא קיים סיור באחד האתרים היהודיים החשובים ביותר, אך הבלתי ידועים ברומא. מדובר באחת מחמש מערות קבורה יהודיות שנבנו על פי המחקרים לפני כאלפיים עד 1,500 שנה, ובהן נטמנו אלפי יהודים. במערות הקבורה יש עיטורי קיר יהודיים מובהקים כגון שמות, מנורה, שופר, רימונים, אתרוגים, תיאורים של ספר תורה וארון הקודש, כך פורסם ב'ישראל היום'.

נתניהו ערך סיור סודי במערות קבורה יהודיות שטרם נחשפו

לאחר ביקור ראשון במקום בתיאום עם הרשויות התאמתו החששות, כ-4000 שקי בד היו כבר מוכנים לפינוי וחילול הנפטרים, לאחר פעילות דיפלומטית אינטנסיבית בשת"פ עם הרה"ר של רומא הרב דיסני הצליחו עסקנים בשיתוף הרב חזקי קלמנוביץ מומחה קבורה עולמי מ"אתרא קדישא", הרב הראשי של רומא שמואל די סייני, והמומחה הישראלי לשימור עתיקות, אמיר ג'נאח, שניהל את הפרויקט בפועל, יחד עם בנו המשמר מייקל למנוע את הביזיון.

אחד מאותם מתנדבים של אתרא קדישא מבית שמש סיפר ל'בחדרי חרדים' על העבודות: "ראשית רצינו לעצור את תחילת העבודות במתכונת המתוכננת, באותו סיור ראינו את מצבם האומלל של הנפטרים, גדולי האומה, גולי ירושלים, כ-4000 קברים שרובם המוחלט עמדו פתוחים והשלדים היו חשופים, התחלנו בפעילות אינטנסיבית מול רשות העתיקות האיטלקית ומשרד התרבות האיטלקי, בכדי להתניע תהליך של איסוף אדמת הקברים שהיו מפוזרים על קרקעית המעברים, קבורתם מחדש, כיסוי העצמות שבקברים וסגירת הקברים. שנים של פעילות ללא הפסקה לשכנע את האיטלקים כי מדובר באינטרס משותף שכל הצדדים ייצאו נשכרים ממנו ובראש ובראשונה הנפטרים שוכני המערות אנשי הקהילה היהודית המפוארת של רומא בתקופה שלאחר חורבן הבית. שנים של אינספור פגישות ברומא, פעילות דיפלומטית ענפה, מעורבות של שגרירים ממדינות אירופאיות ועוד".

עוד סיפר: "בחורף שנת 2017 החלטנו לנסות לשלב למאמצים אנשי מקצוע בתחום שימור עתיקות, לאחר סיום פרויקט מאוד דומה ובאופן מוצלח במערות הקבורה בבית שערים בשת"פ של רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, והמשמר מר אמיר ג'אנח, שביצע שם את עבודות שימור הקברים לשביעות רצון כל הצדדים, לפרויקט זה היו אלמנטים זהים מאוד למה שביקשנו לעשות ברומא, מנכ"ל רשות העתיקות הישראלי מר ישראל חסון התגייס למאמצים לשכנע את משרד התרבות האיטלקי לשקול בחיוב פרויקט חשוב ומתבקש זה, הקמנו צוות עבודה משותף על מנת לקדם את הפרויקט ברומא, הרב הראשי של רומא הרב דיסני, יחד עם מומחה השימור מר אמיר ג'אנח"

"התחלנו בדיאלוג ישיר עם האחראים במשרד התרבות וברשות העתיקות האיטלקי. נערך סיור יחד עם הרב הראשי בבית שערים, ולאחמ"כ פגישה בוילה טורלוניה עם אנשי רשות העתיקות האיטלקי, אמיר ג'אנח הציג תכנית מפורטת, סיור ראשון ואינטגרציה בין המשמר, הרב, הארכיאולוג, האדריכל והמהנדס. פגישות נוספות לתיאום ציפיות תוכניות והדמיות – הערכת משך זמן הביצוע: חצי שנה. מערך לוגיסטי מורכב ביותר לקראת התנעת העבודות בפועל, ריכוז צוות אברכים מומחים בעלי נסיון בתחום ממספר פרוקטים דומים ברחבי אירופה ובארץ".

האברכים טסו בטיסות שבועיות בתחילת וסוף כל שבוע למשך כחצי שנה, שכרו בית ללינה ולשהות במשך כל תקופת הפרויקט, כנ"ל לגבי צוות השימור בניצוחו של מר אמיר ג'אנח, הצוות כלל מומחי שימור מהארץ ומאיטליה, התארגנות למגורים וטיסות שבועיות. רכישת ציוד, מכונות, רכישת חומרים מתאימים: אבן טוף ואריחי מאטוני בעבודת יד סיד הידראולי סיד בור וכו' וכו'. תיאומים עד לפרט הקטן והאחרון מול הרשויות האיטלקיים, תיאום פיקוח ארכיאולוגי, אדריכלי והנדסי על העבודות. פתיחת כניסה משנית למערכת הקטקומבות (שהייתה חסומה במשך השנים) ליציאת חרום. 

התחלת פרוייקט 10.7.17 איסוף אדמת הקברים מהמעברים - אורך 1.2 ק"מ, על ידי צוות מומחי הלכה של 20 אברכים מומחים מהארץ וממספר מדינות באירופה.

אנליזה לקברים: ליווי ותיאום של אמיר והצגת ההלכה לאחר אנליזה הלכתית ושימורית יחד עם מומחי ההלכה לכל קבר וקבר (3800 קברים שונים ובמצבים שונים). סקר חומרים ובדיקות התאמה. התחלת כיסוי 3800 הקברים על ידי צוות מומחי הלכה באמצעות פוצולנה. קבורת אדמת הקברים שנאספו מקרקעית המעברים לאזורים שיוחדו לכך. חשוב לציין שרק האברכים עסקו באיסוף וכיסוי שרידי הנפטרים בקברים. כיסוי קברים אופקי. כיסוי קברים אנכי, מאטוני, טוף. כיסוי קברים קומתיים.

כיסוי קברים עם פרסקאות. כיסוי קברים שהיו עליהם חריתות. כיסוי קברים ממוטטים. כיסוי קברים שנפגעו מהנחת כבלי חשמל בעבר. כיסוי קברים עם שורשי עצים. במהלך עבודות איסוף האדמה במעברים נחשפו קברים שלא היו ידועים בקרקעית המעברים.

אחרון חביב, תיעוד מקצועי – פוטוגיאומטריה - ברמה הגבוהה ביותר של המבוא המרכזי במערכת, ע"י רשות העתיקות הישראלית בניצוחו ובהנחיותיו המקצועיות של ד"ר יובל ברוך מנהל מרחב י-ם ברשות העתיקות וצוותו הנהדר בתיאום בין כל הגורמים.

בשיחה עם "ישראל היום" סיפר ג'נאח כי "מדובר במתחם קבורה ענק שאורכו המצטבר 1.2 ק"מ. נטמנו בו כ-3,800 איש. כל השלדים היו באתרם ומבחינה הילכתית ושימורית היה חשוב להשאיר אותם במקום. במשך השנים קברותיהם חוללו, כולל מצבים קשים של שלדים וגולגולת על הרצפה. הפרויקט שלנו היה לטפל בקבורה ובאתר באופן מקצועי מבחינה שימורית, ארכיאולוגית, אדריכלית והנדסית, וגם לקיים את ההלכות הנוגעת לנפטרים, מבחינת כבוד המת. נדרשנו ואנו עדיין נדרשים לפעול מול הרשויות באיטליה, ואמרנו לעמיתים המקומיים שאלה הסבים והסבתות שלנו. זה ריגש אותם מאוד", סיפר ג'נאח לישראל היום.

 

בנימין נתניהו רומא בית שמש אתרא קדישא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד