כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"המצאה היסטורית"

האוקראינים רוצים לשנות את שמה של רוסיה - זלנסקי תומך

עצומה ברשתות באוקראינה לשנות את שמה של רוסיה ל'מוסקבי'. זלנסקי מצידו רוצה לבדוק את זה. בכירים ברוסיה כבר תקפו את התוכנית וטענו כי מדובר בפרובוקציה

האוקראינים רוצים לשנות את שמה של רוסיה - זלנסקי תומך
הקרמלין צילום: משה שי/פלאש 90

האוקראינים רוצים לשנות את שמה של רוסיה - והנשיא וולודימיר זלנסקי מעוניין ברעיון. ברשתות החברתיות באוקראינה הופצה עצומה הקוראת לממשלת אוקראינה לשנות רשמית את שמה של רוסיה ל"מוסקובי", מונח שמקורו במאה ה-13 והתייחס לחלקים נרחבים של צפון מערב רוסיה של ימינו.

המהלך הוא חלק מדחיפה אוקראינית לצמצם את מה שהרוסים טוענים כסיפור המוצא ההיסטורי שלהם. בכירים ברוסיה כבר תקפו את התוכנית וביקרו אותה כפרובוקציה. המחלוקת הנוכחית מקורה במחלוקת היסטורית בשאלה האם רוסיה או אוקראינה יכולות לטעון להיות היורשת הלגיטימית של קייבאן רוס - המדינה הראשונה של הסלאבים המזרחיים.

זלנסקי הגיב לעצומה ואמר כי הנושא מצריך התייחסות היסטורית ותרבותית מדוקדקת בהתייחס להשלכות משפטיות בינלאומיות אפשריות - אך לא שלל זאת. "בהתחשב באמור לעיל, פניתי לראש ממשלת אוקראינה בבקשה לעיבוד מקיף של התוכנית, תוך מעורבות של מוסדות מדעיים", אמר זלנסקי.

ולריה שחבורוסטובה, מחברת העצומה, אמרה כי שינוי השם מוצדק מכיוון שהוא יהרוס את הנרטיבים הכוזבים של רוסיה על מוצא משותף עם אוקראינה, כמו גם את פלישתה להיסטוריה של קייבאן רוס.

"עבור זרים, השם 'רוסיה' כפי שסומנה קייבאן רוס במפות העתיקות נראה כמעט זהה, כאילו זה שמה של מדינה אחת שעברה שינויים עם הזמן ותרגומים לשפות שונות", כתבה שחבורוסטובה בעתירה לזלנסקי. "שינוי שם המדינה יפגע בלב המסורת התרבותית וחזון ההיסטוריה של רוסיה", הוסיפה שחבורוסטובה.

פיוטר הגדול קיסר מוסקבה ששלטונו החל במאה ה-17 שינה את שמה של ממלכת מוסקבה או "מוסקובי" לאימפריה הרוסית ב-1721. עם ניצחונו על שוודיה, פיוטר סיפח חלקים עצומים מהשטח האוקראיני של היום ולקח חפצים היסטוריים לרוסיה מקייב. אבל כמה היסטוריונים רוסים עכשוויים מכחישים זאת, ואומרים שהצאר איבן גרוזני (הידוע גם בשם איבן האיום) שינה את שמה של ממלכת מוסקבה לממלכת רוסיה עוד במאה ה-16.

בין אם זה יתקבל באוקראינה או לא, הקרמלין זעם על המהלך האוקראיני. "זו עוד עדות לניסיון ליצור 'אנטי-רוסיה' מאוקראינה", אמרה דוברת משרד החוץ הרוסי, מריה זכרובה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר זלנסקי רוסיה מוסקבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד