כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לאחר שהופחת

הבנק הגדול בישראל נקנס במאות אלפי שקלים

הפיקוח על הבנקים מצא שבנק הפועלים החזיק באמצעי שליטה בתאגיד ריאלי משמעותי העולה על השיעור המותר לפי סעיף 24א לחוק הבנקאות והטיל עליו קנס אזרחי בסך 427,704 ש"ח 

הבנק הגדול בישראל נקנס במאות אלפי שקלים
בנק הפועלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל קנס את בנק הפועלים לאחר שנמצא כי לבנק היו אמצעי שליטה בתאגיד פרטי, בשיעור גבוה משמעותית מהמותר בחוק, והטיל עליו קנס בסך 427,704 ש"ח.

תיאור ההפרה: ביום 12 בספטמבר 2022 ,נמסרה לבנק הודעה על כוונה להטיל קנס אזרחי בסך כולל של 1,710,816 ש"ח, וניתנה לבנק האפשרות להגיש את טענותיו באשר לעצם הטלת הקנס ובאשר לסכומו.

מדובר בהפרה של סעיף 24 לחוק תאגיד בנקאי, לפיו לא יחזיק יותר מאחוז אחד מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד ריאלי משמעותי או במבטח שהוא גוף פיננסי משמעותי. על אף האמור בסעיף קטן (א), תאגיד בנקאי רשאי להחזיק יותר מאחוז אחד מסוג מסוים של אמצעי שליטה בתאגיד ריאלי משמעותי אחד ובמבטח אחד שהוא גוף פיננסי משמעותי, ובלבד שהחזקתו באותו תאגיד או מבטח לא תעלה על עשרה אחוזים מסוג מסוים של אמצעי שליטה.
בתאגיד או במבטח כאמור.

בפיקוח על הבנקים מציינים כי ביום 11 באפריל 2022 שלח הפיקוח על הבנקים לבנק מכתב המבקש ממנו לבדוק באילו תאגידים ריאליים משמעותיים הוא מחזיק ובאילו שיעורים, נכון למועד המכתב. ביום 9 במאי 2022 עדכן הבנק כי בעקבות קבלת המכתב נערכה בדיקה בבנק ונמצא כי יש לכאורה החזקה של הבנק באמצעי שליטה בתאגיד ריאלי משמעותי העולה על השיעור המותר לפי סעיף 24א לחוק הבנקאות (רישוי).

בעקבות ממצאים אלו נמסרה לבנק הודעת הכוונה להטיל עליה קנס כספי.

בתגובת בנק הפועלים, שהובאה במכתבו מיום 8 בנובמבר 2022 ,טען הבנק טענות שונות הן לגבי עצם הטלת הקנס והן לעניין הפחתתו בהתאם לכללי ההפחתה. בנוסף, ביום 27 בפברואר 2023 התקיימה ישיבת שימוע עם נציגי הבנק בה הם הציגו את טענות הבנק גם בעל פה.

כאמור לעיל, לבנק נמסרה הודעה על כוונה להטלת קנס אזרחי לפי סעיף 50ב(א) לחוק הבנקאות (רישוי) בסכום של 1,710,816 ש"ח. אולם הואיל והבנק הפסיק את ההפרה ונקט בפעולות לתיקון הליקויים ולמניעת הישנותם לאחר פניית הפיקוח אליו באותו העניין, ולנוכח קולת העובדות המהוות את ההפרה ונסיבות עובדתיות אחרות (בכלל זה היקף ההפרה והרווח שהיה עשוי להיות מופק ממנה) החליט המפקח על הבנקים להפחית את סכום הקנס בשיעור של %75 .לפיכך הסך הכולל של הקנס האזרחי, לאחר ההפחתה, יעמוד על 427,704 ש"ח.

הפיקוח על הבנקים בנק הפועלים קנס כספי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד