ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
היועמ"ש התריע מפסילה בבג"ץ

החוק שיחזיר את דרעי לשולחן הממשלה אושר לקריאה ראשונה

הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד, אישרה לקריאה ראשונה את הצעה"ח שתחזיר את אריה דרעי לממשלה. היועמ"ש של הוועדה התריע כי בשל העובדה שהחוק יחול מיד, יוצרת טענות של פרסונליות ומגבירה את החשש שביהמ"ש יראה בתיקון שימוש לרעה של סמכותה של הכנסת

החוק שיחזיר את דרעי לשולחן הממשלה אושר לקריאה ראשונה
אריה דרעי בכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה, שעוסקת בסעיף הביקורת השיפוטית לעניין כשירות במינוי שרים, אישרה הבוקר (רביעי) לקריאה ראשונה את "חוק דרעי 2", שצפוי להחזיר את יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי לתפקידו כשר בממשלה. בהצעה תמכו תשעה חברי כנסת מול ששה שהתנגדו.

קודם ההצבעה, אמר היועץ המשפטי של הוועדה, עו"ד אייל לב ארי, כי נעשו מספר שינויים שיאפשרו לכנסת לפקח על הליך המינוי של שר. מלכתחילה הוצע כי ראש הממשלה יודיע לכנסת, לפי דרישה של 40 ח"כים, האם השר הורשע בעבר ובאיזו עבירה. במקום זאת, יודיע ראש הממשלה לכנסת אם השר עומד בהוראות סעיף 6 הנוגע לכשירות שרים.

בעקבות הערות של חברי כנסת סיבת העילה הספציפית נמחקה. המשמעות היא, שכל עילה שנוגעת לתנאי הכשירות תאפשר ל-40 חברי הכנסת לקיים דיון במליאה במהלכה יוכלו לדרשו מראש הממשלה התייחסות לטענות נגד המינוי, והשר המיועד יהיה רשאי להשיב לדרישה במהלך הדיון. לנוסח נוסף גם סעיף שיצמצם את הביקורת השיפוטית גם באשר לסגני שרים.

עו"ד לב ארי אמר בדיון: "כמו שציינו וכמו שציין הייעוץ המשפטי לממשלה, לפי הנוסח הנוכחי מדובר על תחולה מיידית וזה יוצר קושי של טענות של פרסונליות וזה מגביר את החשש שבית המשפט יראה בתיקון הזה כשימוש לרעה של סמכותה של הכנסת לפי המבחנים השונים של בית המשפט העליון".

ח"כ משה ארבל שיזם את החוק שאל ״אתם סבורים שזה עובר את הגבול השימוש הזה של בית המשפט בטענת 'שימוש לרעה'"? עו"ד לב ארי השיב: "בגלל שזה תחולה מיידית זה יכול לייצר קושי בעניין. לבוא ולהגיד חצינו את הרף, אני לא יכול לבוא ולהגיד".

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק אמרה: "לא חושבת שהמנגנונים שהוספנו עונים על כל השאלות, אך הם מגדילים את השקיפות וכוחה של הכנסת לפקח וזה יכול להיות מבורך ללא קשר לביקורת השיפוטית".

אפיק הוסיפה: "יש פה מענה מסוים לטענה שהביקורת השיפוטית במינוי שרים מכניסה את בית המשפט כשחקן פוליטי. אנחנו לא בטוחים שנכון יהיה להכניס את סגני השרים לנוסח הצעת החוק, בשאלת תחולת החוק".

ח״כ אפרת רייטן (העבודה) טענה בדיון כי "הגשת החוק הזה נוכח פסק הדין האחרון ונוכח התיקון, אי אפשר לנתק את זה ולטעון שאין כאן חקיקה פרסונלית, גם כשנדון בדיון הבא בחוק המתנות אני אטען אותו דבר. העניין של שימוש לרעה עולה וזו טענה שאי אפשר לשלול אותו נוכח פסק הדין האחרון בעניין דרעי".

עו"ד לב ארי השיב: "בית המשפט העליון, אם תגיע אליו עתירה גם בנושא התיקון הזה, יבחן אם הכנסת עשתה שימוש לרעה בסמכותה המכוננת לפי מבחני המשנה. אנחנו לא חושבים שזה יגיע לחציית הרף בצורה כלשהי".

עו"ד לב ארי הוסיף: "יחד עם התפתחות נוסח הצעת החוק, עם ההסדרים המשלימים, אני לא חושב שהגענו לאותה חציית רף. בשינוי שנעשה אנחנו מגבירים גם את פיקוח הכנסת בשלוש רמות של אחריות, גם על הגורם הממנה שאמור לפרט בפני הכנסת למה אותו מועמד עומד בתנאי הכשירות, וגם על המתמנה עצמו שיצטרך לומר מדוע הוא כן עומד בתנאי הכשירות. חברי הכנסת, גם מהאופוזיציה, יוכלו להתבטא בנושא ובסוף הכנסת תחליט אם לאשר את המינוי. המנגנון הנוסף הוא שנאפשר גם לכנסת ולא רק לראש הממשלה להעביר שר מכהונתו וכך אנחנו לא מאמינים שיוכלו לומר שהכנסת פועלת בניגוד עניינים ממסדי".

הכנסת בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד