ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
קורא לצדדים להתפשר

נשיא המדינה בהצהרה לאומה: "הדאגות והפחדים מוחשיים מתמיד"

רגע לפני הקריאה השלישית: נשיא המדינה הציג הערב בנאום לאומה את "מתווה העם", בו הוא מנסה להציג נוסח פשרה לרפורמה המשפטית שמקדמת הממשלה | הרצוג קרא לשני הצדדים להתעלות על הקשיים: "המתווה משקף את מרחב ההסכמות והמכנה המשותף הגדולים ביותר"

נשיא המדינה בהצהרה לאומה: "הדאגות והפחדים מוחשיים מתמיד"
נשיא המדינה יצחק הרצוג צילום: לע"מ

נשיא המדינה יצחק הרצוג נאם הערב (רביעי) במקביל לפרסום מתווה הפשרה שלו לרפורמה המשפטית.

את דבריו פתח הנשיא הרצוג, עם התייחסות לאירוע הביטחוני בצפון: "האירוע הביטחוני החמור שהתפרסם לפני שעות ספורות הוא הוכחה מובהקת שאויבינו מזהים היטב את הפגיעה ביחד הישראלי. השבועות האחרונים קורעים אותנו - פוגעים בכלכלה, בביטחון ובמיוחד בלכידות הישראלית. ארוחות השבת הפכו לזירת מאבק, חברות ושכנים הפכו ליריבים, העימותים הולכים ומחריפים".

הרצוג המשיך: "הדאגות והפחדים מוחשיים מתמיד. אני רוצה להגיד לכם משהו מהלב - פגשתי בשבועות האלו אלפי אזרחים, את טובי בניה של המדינה, פטריוטים אמיתיים מכל צידי המחלוקת. בסיוטים הכי גרועים לא חשבתי שאשמע מילים, גם אם ממיעוט - 0 מילים כאלה. שמעתי רטוריקה מבהילה אמיתית".

נשא המדינה הזהיר: "יש שאומרים: מי שחושב שמלחמת אחים של ממש היא גבול שלא נגיע אליו - אין לו מושג. בשנתה ה-75 של המדינה הטרור במרחק נגיעה. מלחמת אחים היא קו אדום, לא אתן לזה לקרות. צה"ל חייב להיות מחוץ לתחום. אנחנו בעיצומו של משבר עמוק וזו הזדמנות כבירה היסטורית להסדרה חוקתית מאוזנת ומוסכמת של יחסי הרשויות במדינה היהודית והדמוקרטית שלנו. אנחנו בצומת דרכים - משבר היסטורי או רגע חוקתי מכונן".

הרצוג הוסיף: "קראתי לא פעם שנחוצים שינויים במערכת היחסים בין הרשויות ואני עומד מאחורי האמרה הזו - זו טובת האזרחים והמדינה. שינוי מהותי ועמוק יש לעשות בשכל ולוודא שהוא מביא ברכה וטוב להכי הרבה אנשים ולמכנה המשותף שישקף מנעד רחב של זהויות, אמונות, ותפיסות עולם - מכל גווני הפסיפס הישראלי, לרבות קהילות המיעוט".

הנשיא טען: "הסכמה מלאה ומוחלטת היא לא בת השגה, אבל הסכמה רחבה בסוגיות היא הדבר הנכון. הדמוקרטיה הישראלית היא נשמת אפינו, עלינו לשמור עליה מכל משמר. מקורתינו מצווים אותנו לרדוף אחרי הצדק ואחרי השלום, צדק צדק… בשבועות האחרונים שבהם עמלתי על מתווה מוסכם - רדפתי אחרי הצדק והשלום".

הרצוג סיפר: "שוחחתי עם קשת רחבה של מנהיגים, מכל שדרות העם. לא פסחתי על אף קבוצה. אחד הדברים שלמדתי הוא כמה גדול מרחב ההסכמה. רוב האזרחים רוצים מתווה שיביא צדק ושלום, מתווה מאוזן שיסדיר אחת ולתמיד את היחסים בין רשויות השלטון בישראל. הסכמה רחבה, חיים בטוחים וטובים. המתווה שאותו אני מציג הוא שביל זהב המכנס באופן ראוי ומאוזן את התפיסות האמונות והחששות".

לדברי הנשיא: "המתווה משקף את מרחב ההסכמות והמכנה המשותף הגדולים ביותר. לא 'מתווה הנשיא' - 'מתווה העם'. אם רק צד אחד ינצח, המדינה תפסיד. המתווה כולו ניצחון למדינה. מקומם של הליכי חקיקה הוא בכנסת, חשוב להדגיש בהמשך לנאומי מיום חמישי שהמתווה אמור להוות בסיס לחקיקה חדשה שתחליף את ההצעה הקיימת בהצעה בעקרונות כבסיס לדיון עמק ונכון שיוכרע בכנסת. הוא מחזק את הכנסת, הממשלה, מערכת המשפט ואת מדינת ישראל".

לסיום אמר הרצוג: "המתווה מגן על כל אחד מאזרחי המדינה. הוא שומר על המדינה כיהודית ודמוקרטית. לא פשרה פוליטית, על סעיף, בעד או נגד יוזמי החקיקה - זה לא מהלך שיש בו כוונה נסתרת לחזק או להחליש את מתנגדי החקיקה ואנשי האופוזיציה. הדבר היחיד שעומד לנגד עינינו הוא טובת המדינה".

יצחק הרצוג שידור חי נשיא המדינה הרפורמה המשפטית מתווה העם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד