כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
המכשול: הוועדה לבחירת שופטים

הקפאת חוק דרעי והסדר לגיוס החרדים | מתווה הרצוג לפשרה

פשרת הנשיא שהוצגה הערב לציבור קוראת בין היתר להקפיא את חוק דרעי עד להשלמת ההסדר החוקתי. 'בחדרי חרדים' עם עיקרי "מתווה העם" שגיבש נשיא המדינה יצחק הרצוג | מה לגבי עילת הסבירות, פסקת ההתגברות | המכשול העיקרי הינו הרכב והליך בחירת השופטים

הקפאת חוק דרעי והסדר לגיוס החרדים | מתווה הרצוג לפשרה
אריה דרעי צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג פרסם תוך כדי הצהרתו לאומה הערב (רביעי) לעיון הציבור את "מתווה העם" כהגדרתו, שכבר זוכה לביקורת חריפה מצד חברי הקואליציה ולחיבוק מצד חברי האופוזיציה.

הוועדה לבחירת שופטים

מעיקרי מתווה הנשיא עולה כי הוועדה לבחירת שופטים תהיה ללא רוב לקואליציה, הוועדה תכלול 11 חברים: מתוכם שלושה שרים, נשיא בית המשפט העליון, ושני שופטים. שלושה חברי הכנסת, בהם: חבר קואליציה ושני חברי אופוזיציה מסיעות שונות ושני נציגי ציבור, משפטנים, שימונו על ידי שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון.

שופטים ייבחרו ברוב של 7 חברים, לפחות 4 נשים ונציג אחד מהחברה הערבית, הוועדה תבחר את נשיא בית המשפט העליון בהתאם לנוהג הקיים - כלומר הוותיק מבין השופטים.

ביטול חוקי יסוד

באשר לביטול חוקי יסוד, מציע "מתווה העם" של הנשיא כי יחוקק חוק יסוד: החקיקה ושאר חוקי היסוד יתקבלו בארבע קריאות במליאת הכנסת. שלוש הקריאות הראשונה ברוב של 61, קריאה רביעית - 80 חברי כנסת. או בכנסת עוקבת - 70 חברי כנסת. הוראות בעניין בחירות - ברוב של 80 חברי הכנסת בכל ארבע הקריאות. חוקי יסוד קיימים ישוריינו ולא יבוטלו על ידי בג"צ.

פסקת התגברות

באשר לפסקת ההתגברות, קובע המתווה כי ביקורת שיפוטית על חוקים בהרכב מורחב של 11 שופטים ברוב של שני שליש, חוק הגיוס יהיה חסין מביקורת שיפוטית, כך שיגובש מתווה מוסכם לשירות צבאי או לשירות לאומי אזרחי, שיחוקק כחוק יסוד. שאר החוקים יהיו נתונים לביקורת שיפוטית חוקתית תוסיף לחול על מלוא היקף הזכויות הנגזרות מהזכות לכבוד האדם.

עוד מציע הנשיא לעגן בחוק-יסוד את זכויות כבוד האדם וחירותו הזכות לשוויון ואיסור הפליה; הזכות לחופש הביטוי, הדעה, ההפגנה והאספה, ובמקביל, יותנע מהלך חוקתי רחב בשיתוף ציבור בבית הנשיא לגיבוש והשלמה של מגילת זכויות יסוד מקיפה, בהסכמה רחבה.

ביטול עילת הסבירות

בית המשפט לא יוכל לבטל החלטות בנימוק של אי סבירות ביחס להחלטות הממשלה במליאתה, וכן בענייני מדיניות ומינויים לשרים, תצומצם עילת הסבירות להחלטות של שרים בענייני מדיניות, שהלכת הסבירות תמשיך לחול ביחס ליתר רשויות המדינה ורשויות ציבוריות אחרות.

מעמד יועצים משפטיים

מינוי יועצים משפטיים לתקופת של 6 שנים בדרך של מכרז כנהוג היום. אפשרות להעברת יועץ משפטי מתפקידו אם קיימים בינו לבין השר חילוקי דעות מהותיים ומתמשכים המונעים שיתוף פעולה יעיל ביניהם, בכפוף לאישור ועדה מיוחדת. חוות דעתם של היועץ המשפטי לממשלה ושל היועצים המשפטיים מחייבת, שר יהיה זכאי לקבל ייצוג משפטי נפרד בפני ערכאות השיפוט.

בנוסף, פשרת הנשיא קוראת להקפיא את חוק דרעי עד להשלמת ההסדר החוקתי. לפי נוסח המתווה "לא יקודמו הליכי חקיקה של חוקי-יסוד חדשים עד להשלמת חקיקתם של כלל ההסדרים הכלולים בהצעה".

חוק דרעי גיוס חרדים לצה''ל מתווה העם פסקת התגברות יצחק הרצוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד