כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"זה חוקי, אבל לא סביר"

השר מ'הליכוד' לשעבר: "הקרע בעם מדאיג אותי"

בכיר הליכוד לשעבר, ד"ר יובל שטייניץ ששימש בעבר כשר האוצר בממשלת נתניהו התבקש להתייחס לרפורמה המשפטית שקורעת את העם והביע תמיכה בה, לצד החשש מהקרע בעם וקריאה להידבר ולהתפשר על מה שניתן

השר מ'הליכוד' לשעבר: "הקרע בעם מדאיג אותי"
נתניהו שטייניץ צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ד"ר יובל שטייניץ, לשעבר שר האוצר והאנרגיה מטעם מפלגת 'הליכוד', התייחס בראיון לבן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM על השתלשלות האירועים סביב הרפורמה המתהווה והשלכותיה על הקרע החברתי העמוק שנוצר.

"חושב שהאקטיביזם השיפוטי שהחל לפני 30 שנה הולך ומתגבר"

"תנסה לתמצת לנו מה דעתך על מה שחלק מהעם קורא לו הרפורמה המשפטית, והחלק השני קורא לו ההפיכה השלטונית", ביקש בן כספית מהשר לשעבר. שטייניץ אמר שבאופן בסיסי הוא בעד הרפורמה, והסביר: "אני חושב שהאקטיביזם השיפוטי שהחל לפני 30 שנה הולך ומתגבר. הוא גורם נזק לדמוקרטיה הישראלית, וגורם נזק ממשי, שרוב הציבור לא רואה אותו, להתנהלות המדינה בכל התחומים".

לדבריו, "מבחינת הדיאגנוזה - יש פה בעיה קשה שהגיע הזמן להתייחס אליה, ואני מסכים לחלוטין עם יריב לוין. מבחינת הפרוגנוזה, האיך לעשות את זה, אני מסכים עם חלק מהאלמנטים ברפורמה, אבל חלק אחר הייתי עושה בצורה אחרת. אני לא שותף לחששות ולפאניקה למרות שבפן הכלכלי יש חששות ופאניקה, בלי קשר אם הם מוצדקים או לא. הכלכלה מגיבה, ונגרם נזק גם אם אין שום בסיס או יסוד אמיתי לחששות".

"על איזה מרכיב היית יכול לוותר ברפורמה? על פסקת התגברות או על הועדה לבחירת שופטים?", נשאל שטייניץ בראיון.

יובל שטייניץ במליאת הכנסת. צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת.

הוא הציג שני נושאים מרכזיים - הראשון הוא עילת הסבירות, והשני הוא מינוי השופטים. "במינוי השופטים אני חושב שהשיטה שלנו טובה יותר מהשיטה האמריקאית או ממה שמקובל במדינות אירופה. לכן, אני אם הייתי עושה שינוי בוועדה למינוי שופטים הייתי משאיר את המחוזי והשלום ללא שינוי. השינוי שהייתי עושה בעליון הוא להחליף את שני נציגי לשכת עורכי הדין רק לגביי המינויים לעליון בשני פרופ' מהאקדמיה ששר המשפטים ימנה, אבל שימונו מראש לתקופה קצובה של ארבע שנים בלי יכולת לקצר או להאריך. כך שהם לא יהיו חלק מהקואליציה ומהמשמעת הקואליציונית".

עילת הסבירות? "זו המצאה שלגמרי לא קיימת בעולם"

עוד הוסיף: "אני חושב שהשיטה שלנו טובה, ולכן אני לא רוצה לשנות אותה חוץ משינוי מינורי. אני לא מסכים עם הטענה שאם הפוליטיקאים ימנו שופטים זה יהיה ביטול העצמאות של מערכת המשפט. למה? כי בארצות הברית רק פוליטיקאים ממנים שופטים, וברוב אירופה זה מה שקורה וזה עדין מערכות משפט יפות. הדבר השני שאיתו אני לגמרי מסכים עם הרפורמה זה עילת הסבירות - זו המצאה שלגמרי לא קיימת בעולם. כלומר, בעולם בית משפט פוסל החלטה ומעשה של הממשלה או הכנסת אם זה לא חוקי. אצלנו המציאו תהליך נוסף - זה חוקי, אבל לא סביר. זה לא הגיוני".

"ומה בדבר פסקת ההתגברות?", נשאל. "אני בעד פסקת התגברות עם מנגנון מורכב. באופן כללי הייתי מעדיף למתן חלק מהדברים ברפורמה. אני מאוד מקווה שתהיה איזושהי הידברות או פשרה, כי הקרע בעם מדאיג אותי, כי כואב לי לראות את חבריי השמאלנים שחלקם בפאניקה ומודאגים למרות שאני חושב שאין לזה בסיס כי הייתה פה שטיפת מוח תקשורתית נגד הרפורמה. אני מקווה שתימצא פשרה בעיקר בכדי למנוע את הקרע כי הוא מדאיג גם אם אין לו הצדקה. אני רואה שחלק מחבריי באמת מודאגים ואני חושב שהדאגה מוגזמת, אבל הייתי רוצה שתהיה רפורמה מתונה בכדי שציבורים גדולים יוכלו לחיות איתה בנוח", סיכם.

יובל שטייניץ הרפורמה המשפטית בנימין נתניהו רדיו 103 FM

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד