כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
האורות כבו לזכרם

מאות מתושבי לובלין ציינו 81 שנים לגירוש יהודי העיר למחנה בלז'ץ

אמש התאספו מאות מתושבי לובלין סמוך ל"שער היהודים" לציון 81 שנים לגירוש יהודי העיר אל מותם במחנה בלז'ץ. גירוש זה פתח למעשה את מבצע ריינהרד - רצח היהודים שחיו תחת הכיבוש הגרמני. במסגרת הטקס, שנערך מדי שנה בלובלין, מוקראים שמותיהם של היהודים שגורשו לבלז'ץ, ומכובים כל האורות באזור

מאות מתושבי לובלין ציינו 81 שנים לגירוש יהודי העיר למחנה בלז'ץ
81 שנה לגירוש יהודי לובלין צילום: טל שוורץ

אמש התאספו מאות תושבים גויים באזור לובלין לציון 81 שנים לגירוש כ-28,000 אלף יהודי העיר למחנה בלז'ץ, שם נרצחו באכזריות בידי הנאצים.

גטו לובלין הוקם בשנת 1940 בידי מפקד האס אס, גלובוצניק, ורוכזו בו כ-34,000 יהודים. בשלהי שנת 1941 החלו הגרמנים להיערך לפירוקו של הגטו, וההוראה הרשמית על הפירוק הגיעה ב-16 במרץ 1942 אז הודיע גלובוצניק על חיסול הגטו ושילוח יהודיו למחנה ההשמדה בלז'ץ, בו ימצאו את מותם מאוחר יותר קרוב לחצי מיליון יהודים.

לפנות בוקר ה-17 במרץ רוכזו אלפים מיהודי לובלין בבית כנסת המהרש"ל, ומשם הובלו לרציף מסילת רכבת הנמצא מרחק קילומטרים ספורים משם. ברציף הועלו לקרונות, ונשלחו למחנה בלז'ץ שם מצאו את מותם תוך זמן קצר.

גירושם של יהודי לובלין החל למעשה את מבצע ריינהרד במסגרתו נרצחו היהודים שחיו תחת הכיבוש הגרמני בהמוניהם, אחר שנשלחו ברכבות למחנות ההשמדה בלז'ץ, סוביבור וטרבלינקה. במהלך ההשמדה במסגרת מבצע ריינהרד נרצחו 1,700,000, כאשר כמעט כולם היו יהודים.

לפני כשלושים שנים החל תיאטרון ה-NN להשתמש בשער גרודצקה שבלובלין כמקום להציג בו את הצגותיו. השער, שכונה אף "שער היהודים", הבדיל את חלקה היהודי של לובלין מהחלק הנוצרי שבה. בתחילת פעילות התיאטרון אנשיו לא ידעו דבר על העבר היהודי של השער ומקום משכנו של התיאטרון, אך משנודע להם החלו לפעול למען הנצחת זכרם של היהודים בדרכים שונות: איסוף פריטי ארכיון, הקלטת זכרונות של הניצולים ומציאת תצלומים נשכחים.

התיאטרון יצר תערוכה העוסקת ביהודי העיר, ובתוכה נכתב: "יהודים שמגיעים לכאן שואלים אותנו "מדוע אתם עושים זאת? הרי אחרי הכל אינכם יהודים, אתם פולנים והעיר היהודית אינה שייכת להיסטוריה האישית שלכם." ומנגד, פולנים שואלים אותנו: "מדוע אתם עושים זאת? אתם פולנים... העיר היהודית אינה חלק מההיסטוריה שלנו, ואולי אתם יהודים...?" אנו משיבים על כך בסבלנות: זו ההיסטוריה הפולנית-יהודית המשותפת שלנו. על מנת לזכור את היהודים שנרצחו אנו לא חייבים להיות יהודים. בעולם שבו אנו חיים יש צורך ביותר שערים כאלה, ולא רק בין הפולנים והיהודים".

מדי שנה מקיים התיאטרון טקס זיכרון לנספי לובלין בשואה ב-16 במרץ, וכך גם השנה. בתחילת הטקס התכנסו מאות האנשים סמוך לשער גרודצקה, שם הוקראו שמותיהם של הנספים. אחר כך כובו כל האורות באזור, ובהמשך החלו הצועדים ללכת לכיוון ה'אומשלאגפלאץ' תוך שהם מעבירים ביניהם נר זכרון גדול.

טל שוורץ, שלקחה חלק בטקס הזכרון, כתבה בפייסבוק: "לא הרבה מילים נאמרו או נאומים נישאו, אבל אולי דווקא משום כך הוא היה חזק ומשמעותי. ב'אומשלאגפלאץ' של לובלין תומאש פייטרשביץ׳, המנהל של תיאטרון NN - שער גרודצקה, ציטט את מריאן טורסקי, ניצול אושוויץ, שאמר ״אושוויץ לא נפלה מהשמיים״ וכך גם המקום הזה ובלז׳ץ וכן, גם המלחמה באוקראינה, גם היא לא נפלה מהשמיים. כל הזוועות הללו הן מעשי ידי אדם ועלינו מוטלת האחריות להתנגד להן, ולא להיות פעם אחר פעם במקום שבו אומרים ״לעולם לא עוד״ אבל ממשיכים לבצע".

מלחמת העולם השניה לובלין נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד