כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הולכים על בטוח: על יתרונות השימוש במדרסים בהתאמה אישית והמענה הבריאותי למצבים שונים

מדרסים בהתאמה אישית מותאמים היטב לצורת כף רגלו הייחודית של הלקוח, בניגוד למודולריים שמיוצרים לפי צורת כף רגל כללית ומותאמים לפי מידה בלבד. יצירת המדרסים נעשית לאחר עריכת בדיקה מקיפה ומדידות שונות לכף הרגל

הולכים על בטוח: על יתרונות השימוש במדרסים בהתאמה אישית והמענה הבריאותי למצבים שונים
פיקס פיט צילום: פיקס פיט מדרסים אורטופדים בהתאמה אישית

עולם האורתופדיה עבר מהפך גדול בשנים האחרונות, בעזרת ההתפתחות הטכנולוגית והמדעית, וכיום מציע מגוון רחב של מוצרים ואביזרים בהתאמה אישית. בתחום המדרסים, המושג מדרסים בהתאמה אישית הולך ונעשה מוכר יותר, ואם עד היום אנשים הסתפקו במדרסים מודולריים – היום הדרישה הרבה יותר מקצועית ואנשים רבים יותר מודעים ליתרונות החשובים שמציעים מדרסים המיוצרים בהתאמה אישית לכף רגלו של הלקוח.

עם זאת, בעוד שמדרסים מודולריים ניתנים לרכישה בזול דרך קופות החולים לאחר בדיקה קצרה, מדרסים בהתאמה אישית מצריכים שימוש בטכנולוגיות מתקדמות לצורך מיפוי כל כף הרגל והתאמה מירבית למצב כף הרגל הייחודית של הלקוח ומידותיה. נהוג לחשוב שרק אנשים שחווים בעיות שונות בכף הרגל נזקקים לסיוע של מדרסים, אבל האמת היא שמדרסים הם מוצר חשוב ומועיל לכל אדם, שיכול למנוע התפתחות דפורמציות ובעיות שונות בכף הרגל במהלך השנים וכן לסייע רבות לספורטאים או אנשים העוסקים בספורט כתחביב.

במדינות כמו ארה"ב וקנדה, לדוגמא, קיימים מכונים המייצרים מדרסים בהתאמה אישית כבר מגילאי ילדות, והורים רבים בוחרים לשלב מדרסים איכותיים בנעלי הילדים.

מתי יש צורך בריאותי בשילוב מדרסים בהתאמה אישית?

מעבר לענייני נוחות, קיימים מצבים שונים שבהם נדרש שימוש במדרסים על מנת למנוע כאבים או החרפה של הבעיה, וכן לאפשר ריפוי של מצבי כאב או דלקות. הנה כמה מהמצבים הנפוצים שמצריכים שימוש במדרסים:

פלטפוס או הולפוס – דפורמציות הקשורות למבנה כף הרגל. במצב של פלטפוס קשת כף הרגל שטוחה ו"קורסת" מטה ולהיפך מזה בהולפוס - שבו קשת כף הרגל גבוהה מידי. אנשים שכף הרגל שלהם עונה לאחת ההגדרות האלה סובלים לא פעם מכאבים בברכיים, בקרסוליים, בכפות רגליים עצמן ואפילו בגב התחתון. בנוסף, יכולת בלימת הזעזועים של כף הרגל במקרים קיצוניים עשויה להיות לוקה בחסר.

הלוקס ולגוס (בוהן קלובה) – מצב מוכר מאוד בעולם המערבי, במיוחד בקרב נשים או גברים הנוהגים לנעול נעליים עם קופסת אצבעות צרה מידי. כתוצאה מכך בוהן כף הרגל הגדולה נוטה כלפי שאר אצבעות הרגל ונוצרת מעין בליטה בצידה הפנימי של כף הרגל. אנשים רבים הסובלים מבוהן קלובה מדווחים על כאבים באזור הבליטה ולעיתים על כאבים שונים שמקורם במנח לקוי של כף הרגל שנוצר עקב העיוות.

כאבי דרבן – כאב מוכר ונודע לשמצה, שמתפתח עקב דלקת באזור עקב כף הרגל. הטיפולים לדרבן משתנים בהתאם לחומרת המצב, אך בכל מקרה מומלץ מאוד להקל על הסימפטומים הכואבים באמצעות מדרסים מותאמים אישית וכן למנוע את החרפת הבעיה שגרמה למצב הדלקתי מלכתחילה.

כאבים בכריות כף הרגל – גם כאבים בכריות כף הרגל הן דבר נפוץ יחסית, ולרוב נובעות מעומס רב מידי על אזור הכריות, בין אם כתוצאה מהנעלה מסוג כזה ובין אם בשל מנח לקוי של כף הרגל שגורם ללחץ גבוה על האזור.

יבלות לחץ – יבלות לחץ מאופיינות בקשיות וכאב רב בעת לחיצה, ונוצרות כתוצאה מעומס רב על מיקומים שונים בכף הרגל. יבלות יכולות להתפתח כבעיה משנית לבעיה המקורית (לדוגמא – מצב של הולפוס שגורם ללחץ רב על האזור הקדמי של כף הרגל) או כתוצאה מלחץ מקומי בלבד. גם כאן מאפשרים המדרסים הפחתת הלחץ מהאזור הכואב ופיזור העומס באופן נכון ובריא יותר בכף הרגל.

מדרסים בהתאמה אישית – למה הם עדיפים בהרבה על המודולריים?

נתחיל במובן מאליו: מדרסים בהתאמה אישית מותאמים היטב לצורת כף רגלו הייחודית של הלקוח, בניגוד למודולריים שמיוצרים לפי צורת כף רגל כללית ומותאמים לפי מידה בלבד. יצירת המדרסים נעשית לאחר עריכת בדיקה מקיפה ומדידות שונות לכף הרגל. במכונים מתקדמים ניתן למצוא הליכון חיישנים מתקדם שמקבל את כל המידע אודות העומסים בכף הרגל, זוויות ההליכה ועוד, ומאפשר מתן מענה מדוייק יותר לבעיה. כך, אנשים הסובלים מפלטפוס לדוגמא, יכולים לקבל מדרס בהתאם לצורת כף רגלם הייחודית ומנח כף הרגל מתייצב חזרה לצורתו הנכונה והבריאה. מי שסובל מכאבים במקום ספציפי בכף הרגל יוכל לקבל מדרס ייחודי שיאפשר הקלה בדיוק באותו האזור הכואב. רמת הדיוק שניתן להגיע אליה כיום היא גבוהה מאוד הודות לטכנולוגיות הבדיקות והייצור החכם.

יתרון נוסף שיש למדרסים בהתאמה אישית הוא הנוחות: כאשר לקוח מקבל מוצר מותאם אישית לכף רגלו, רמת הנוחות גבוהה יותר באופן משמעותי, והלקוח לא מרגיש שהוא צריך "להתאים" את עצמו לצורת המדרס.

יתרון שלישי וחשוב לא פחות הוא איכותם של המדרסים: מדרסים בהתאמה אישית לרוב מחזיקים מעמד ושומרים על צורתם זמן רב יותר. טכנולוגיות ייצור שונות כיום מאפשרות עמידות ארוכה יחסית למדרסים גם כאשר עושים בהם שימוש אינטנסיבי, כגון ספורטאים, אצנים, שחקנים ועוד.

תהליך התאמת מדרסים

קיימות כיום מספר שיטות להתאמת מדרסים ייחודיים ללקוח, כאשר המוכרת שבהן הן באמצעות הטבעת כף הרגל בגבס ויצירת המדרס בהתאם ליציקה שהתקבלה. עם זאת, שיטה זו מעניקה רק מענה חלקי, שכן רק צורת כף הרגל אינה מהווה מידע מספיק בכדי להבין את כלך פיזור העומסים לאורך כף הרגל, צורת ההליכה ונתונים נוספים. במכוני מדרסים מתקדמים, ניתן למצוא את המילה האחרונה בתחום המדרסים בהתאמה אישית – הליכון חיישנים.

הליכון החיישנים נראה כמו מכונת הליכון רגילה, אך כולל במשטח ההליכה שלו כ- 3 אלף חיישנים, המזהים את טביעת רגלו של האדם בעת ההליכה על ההליכון. המידע המתקבל מההליכון הוא רב ובעל ערך גבוה: מיפוי של פיזור העומסים לאורך ורוחב כף הרגל, צורת ההליכה, זוויות כפות הרגליים בעת ההליכה, מידות וכן נתונים נוספים שנלקחים בחשבון לצורף התאמת מדרס אולטימטיבי ללקוח. רכישת מדרס שיוצר בתהליך כזה עשויה להבטיח זמן ארוך של נוחות, מניעת כאב ושיפור מנח כף הרגל והיציבה הכללית.

בחסות אתר סטודנטים – פרסום עבודות אקדמיות חינם

מדרסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד