י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
האופוזיציה הנלחמת

מהומות באפריקה מערערות את יציבות השלטונות

מהומות שהחלו בקניה, כחלק ממחאות של האופוזיציה כנגד השלטון, במהלכן השתמשה המשטרה בגז מדמיע נגד יו"ר האופוזיציה, גולשות למספר מדינות נוספות באפריקה וגורמות לחוסר יציבות

השוטרים במחסומים. צילום: חב"ד קניה
השוטרים במחסומים. צילום: חב"ד קניה

משטרת קניה עשתה שימוש בגז מדמיע כנגד שיירת מנהיג האופוזיציה, ריילה אודינגה, כאשר הוא עמד בראש ההפגנה הגדולה ביותר נגד ממשלתו של הנשיא וויליאם רוטו מאז כניסתו לתפקיד. לפחות אדם אחד נורה וכמה מחוקקים נעצרו בתקרית, שאירעה בעיר הבירה ניירובי.

אודינגה מאשים את הממשלה בכך שהיא "לא לגיטימית", ובכישלון להתמודד עם יוקר המחיה. ראש הממשלה, רוטו, דחה את טענותיו של מנהיג האופוזיציה, בית המשפט העליון בקניה אישר את ניצחונו בבחירות בשנה שעברה, אך יו"ר האופוזיציה, אודינגה, מתעקש שהבחירות "נגנבו". הוא קיים מסע העובר בעיירות הסמוכות לבירה ניירובי כדי לגייס את תומכיו ונשבע לארגן הפגנות שבועיות נגד הממשלה. המהומות הנרחבות גרמו לעסקים רבים להיסגר, בשל חשש לביזה.

ברחובות הבירה התנהלו קרבות בין שוטרים למפגינים, שחלקם מיידים אבנים לעבר שוטרי הביטחון. כבישים המובילים לבנייני ממשל מרכזיים נחסמו ומעונו הרשמי של הנשיא נאטם בידי המפגינים. שיירתו של יו"ר האופוזיציה, אודינגה, ספגה גז מדמיע שנורה על ידי המשטרה כשעזב את בית המלון  בו התקיימה מסיבת עיתונאים. בנוסף, רכבו של ראש האופוזיציה נפגע מכדור. "השמשה הקדמית שלנו נפגעה קשות", אמר פרופ' מקאו מוטואה. הוא לא מסר פרטים נוספים, ולא ברור היכן בדיוק התרחש האירוע לכאורה. מוקדם יותר דחתה המשטרה את בקשת הרשות של האופוזיציה לקיים את המחאה, והזהירה כי כל התקהלות תהיה בלתי חוקית.

כמה מהאירועים הקשים ביותר היו באזור 'קיברה' בניירובי - שכונה ענייה עם היסטוריה חזקה של תמיכה באופוזיציה. "באנו לכאן להפגנה שקטה, אבל הם הוציאו אותנו בגז מדמיע", אמר צ'ארלס אודוור בן ה-21 לסוכנות הידיעות AFP במחוז אחר בניירובי. "הם משקרים לנו כל יום. איפה קמח התירס הזול שהם הבטיחו? איפה העבודות לנוער שהבטיחו? כל מה שהם עושים זה למנות את החברים שלהם".

המשטרה התעמתה עם מפגינים גם בעיירה קיסומו שבמערב המדינה, שם מנהיג האופוזיציה, אודינגה, מושך קהל עוקבים נאמן.

בינתיים, מפלגת אופוזיציה בדרום אפריקה, לוחמי החירות הכלכלית (EFF), ארגנה גם היא הפגנות נגד הממשלה, בדרישה מהנשיא לפרוש מתפקידו בגלל ההחמרה בכלכלה, הפסקות חשמל ושחיתות נרחבת.

בנוסף, הפגנות דומות מתוכננות בסנגל ובטוניסיה, שמסמנות את חוסר שביעות הרצון הגוברת מנשיאים מכהנים.

קניה אפריקה מהומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד